Annons

EF24-70 2,8L hur "mjuk" vid 2,8??

Produkter
(logga in för att koppla)

Leffson

Avslutat medlemskap
Har ett 24-70mm 2,8L som jag tycker presterar väldigt mjuka bilder på full bländaröppning. Vid 70mm knappast användbart. Känner ingen som har ett likadant så jag har svårt att jämföra. Vore tacksam om ni som använder denna glugg kunde ge lite omdömmen. Optiken har varit inne för rep en gång innan jag skaffade den. Kan det vara så att något inte stämmer.... felaktig montering. Hemska tanke men jag har varit med om liknande på ett kamerahus! Fick tillbaka min 10D med mattskiva monterad upp-och-ned!

Bifogad bild är tagen vid 70mm f2,8

Leif Johansson

Bilagor

• 24-70 70mm 2,8.jpg
    24-70 70mm 2,8.jpg
    50.6 KB · Visningar: 628
För att kunna göra en riktig bedömning är det bästa förståss att jämföra två objektiv sida vid sida. (Har du vägarna förbi göteborg ställer jag gärna upp).

Bilden du lagt upp är ett utsnitt antar jag, men hur stort är det? För att kunna göra en korrekt bedömning eller jämförelse behövs nog hela orginalbilden, i alla fall info om hur stort utsnittet är och på vilket avstånd bilden är tagen. Det bästa vore förståss om man tog likadana bilder på likadant objekt på samma avstånd.

När jag fick mitt 24-70 felfokuserade det på avstånd över en meter var bättre på kortare avstånd (helt OK runt 30cm).

Jerry, ungefär vilket avstånd tog du bilden på (skulle vara kul attta en jämförnade bild själv). Förutsätter att du itne har nån skräpning på i kameran...

Kan någon upplysa mig varför man säger "mjuk"? Är det för att man dras att säga "oskarp", "suddig", "dålig skärpa" när man använder L-optik?

Jag har inte sett en enda som har kallat billig optik för "mjuk".

/Zoran

Engelsk benämning är nog "soft" t.ex Canons 135/2.8 med variabel softningsgrad.
Och "soft" blir väl "mjuk" på svenska.

Leif: Jag tycker det liknar rörelseoskärpa..
Men du hade väl förstås kameran på stativ?

Tack för alla svar!!!

Jag misstänker att det är fel på optiken när jag ser den bifogade bilden i ett inlägg. Jag har tagit denna bild på ca 2m avstånd och beskurit en del för att inte överskrida tillåtna uppladdning. Får väl skicka in den till koll. Undrar om Canons serviceverkstad kan justera och kolla skärpan. Brukar inte det vara Hasselblad som kollar skärpan till FOTOS tester?

leif

ANNONS
Götaplatsens Foto