Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
efter cmykning annan färg???
- Trådstartare sellin
- Start datum
l-malmqvist
Aktiv medlem
sellin skrev:
Tjena!
Jag håller på och frilägger bilder för tryck i magasin. När jag gör om bilderna till cmyk så får de en annan färg, VARFÖR? Gör de även i TIF-format eftersom tidningen vill ha dem så. Någon som har svar på min fråga.
Det korta svaret är att din skärm visar färger som en blandning av rött, grönt och blått men tidningar trycks med cyan, magenta, gult och svart. Vissa färgnyanser går helt enkelt inte att trycka, de släpps därför inte igenom i konverteringen och förvandlas till en annan tryckbar nyans. Intensivt blått blir cyan eller dämpat lilablått, vissa gröna toner blir gulgröna etc.
Jag är ansvarig för layouten på en studenttidning, så jag har brottats en del med konvertering från RGB till CMYK. Det kan vara frustrerande, speciellt om man jobbat med en bild och den pajar helt vid konvertering.
Det jag gör är att antingen förhandsvisa i vårt tryckeris CMYK-profil redan vid RAW-konverteringen (använder programmet Phase One C1) eller softproofar i Photoshop med CMYK-profilen. Då slipper jag de värsta överraskningarna och kan ändra vissa nyanser som inte ser bra ut.
Om du bara ändrar bildläget till CMYK utan att veta vilken profil du konverterar till - undvik det. Konvertera bara till CMYK om du har tillgång till rätt profil. Stefan Ohlsson har skrivit mycket matnyttigt om konvertering, sök i arkivet efter hans inlägg.
Eeros
Aktiv medlem
Problemet med CMYK är att färgrymden är mindre än AdobeRGB. Om du istället trycker med hifi-colour (6 eller 8 färger istället för fyra), så går det att utöka färgrymden.
Precis som Love säger, använd alltid tryckpressens ICC-profil, annars blir resultatet lika mycket gissning som bildbehandling med en okalibrerad skärm.
Precis som Love säger, använd alltid tryckpressens ICC-profil, annars blir resultatet lika mycket gissning som bildbehandling med en okalibrerad skärm.
johan b-lund
Aktiv medlem
Tryckeriet råkar även utför andra bekymmer om konverteringen inte utför på rätt sätt. Då trycks det CMYK över hela bilden så om en viss del innehåller endast gult så kommer det att tryckas CMK i låga procenthalter förutom 100% gul.
Samma med väldigt mörka deler som ska vara 100% svarta eller nära , där ligger alla fyra färgerna runt 80-100%
Totallt onödigt och som bara ställer till med problem vid tryckningen !!
Samma med väldigt mörka deler som ska vara 100% svarta eller nära , där ligger alla fyra färgerna runt 80-100%
Totallt onödigt och som bara ställer till med problem vid tryckningen !!
johan b-lund
Aktiv medlem
6 eller 8 färger istället för fyra), så går det att utöka färgrymden.
Hexacrome kostar mer än vanligt fyrfärgstryck o alla tryckerier kör inte med det. Visst ger det mer tryckbara nyanser men det är inte ofta man stöter på bilder som kräver det. Man ser knappt nån skillnad på 4/6 färgstryck om bilden inte kräver det. Rent tryck/repro tekniskt så kan man fixa till det mesta redan där.