Annons

Efter d90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordgren11

Medlem
Hej. Är sugen på en ny nikon kamera efter 5 år med min d90. Vilken kamera rekommenderas? Har kollat på en d610 men priset avskräcker en del. Storleksmässigt är d800 för stor och dyr. Lutar åt d7100, är det fel? Borde jag satsa på fullformatet istället? Vill utvecklas och ta allround foto. Har objektiv till nikon, och vill inte överge fattningen/märket. Känns som man får betala ca 8000 mer bara för att få bättre sensor, har jag fel?

Senast ändrad:
D700

Hej!

Försök få tag i en D700, fantastisk kamera. Gå på fullformat, om du inte föredrar DX av någon specifik anledning förstås?

Är det något fel på din D90, tycker du, eller bränner bara pengarna i fickorna? :)

En enkel uppgradering är annars ett D7100-hus. Du kommer att känna igen dig, och ändå få en modernare kamera.

Per.

D7100 är den direkta efterföljaren till D7000 och D90. För allroundfoto tycker jag att det är utmärkt kamera. Om du känner suget att gå upp till fullformat så är Nikon D600 billigare än D610 och är nästan identisk.

Ok

Jag är fortfarande jättenöjd med min d90, efter många år.. Men börjar kännas som det kan vara dags att uppgradera sig. Men som entusiastisk hobby fotograf är det svårt att bestämma sig.. Ena dagen fastnar jag för d610. Andra d7100. Kan ju också vänta ett halvår och se vad marknaden kommer med.. Tack så mycket för ert intresse och hjälp!

Jag är fortfarande jättenöjd med min d90, efter många år.. Men börjar kännas som det kan vara dags att uppgradera sig. Men som entusiastisk hobby fotograf är det svårt att bestämma sig.. Ena dagen fastnar jag för d610. Andra d7100. Kan ju också vänta ett halvår och se vad marknaden kommer med.. Tack så mycket för ert intresse och hjälp!

Om du kan vänta ett halvår, kan det ju inte vara någon fara med dina bilder!

Det kan vara bra att sluta se nya kameror som ett bevis på att den gamla blivit sämre, det har den inte!

Per.

Är lite i samma läge som du, D90 är ok men vill ha fler pixlar och bättre dynamik.
Men avvaktar nog till hösten när ersättaren till D7100 kommer (tror jag). Har funderat på en D700, men tyvärr passar inte mina objektiv så den löäsningen blir för dyr.
För er som nu kommer att säga att det inte är så viktigt med många pixlar vill jag redan nu säga att för mig skulle det innebära att jag fota mer vidvikligt och bätter jobba med komposition.

Om du kan vänta ett halvår, kan det ju inte vara någon fara med dina bilder!

Det kan vara bra att sluta se nya kameror som ett bevis på att den gamla blivit sämre, det har den inte!

Per.

Då blir frugan glad... Mer pengar till semestern.. Och renoveringar... Lugnar mig till i höst.. Kanske skaffar ett nytt objektiv istället,, för att bränna lite.. Lugna suget.. Hehe.

Men avvaktar nog till hösten när ersättaren till D7100 kommer (tror jag). Har funderat på en D700, men tyvärr passar inte mina objektiv så den löäsningen blir för dyr.

Kamerorna i D7000-serien släpps inte lika ofta som instegskamerorna i D5000- och D3000-serierna, så jag tror att vi får vänta till 2015 innan vi får se någon D7200. Ungefär lika länge som vi fick vänta på D7100 innan den kom.

Då blir frugan glad... Mer pengar till semestern.. Och renoveringar... Lugnar mig till i höst.. Kanske skaffar ett nytt objektiv istället,, för att bränna lite.. Lugna suget.. Hehe.
Bra idé. Objektiv håller också längre än kamerahus (brukar hänga med vid uppdatering av huset). Lite ljusstarka objektiv kan liva upp. :) Sigma 30/1.4 Art kanske (om du inte skall uppdatera till fx så småningom).

Tele.

Lutar mer åt ett teleobjektiv. Har 50mm 1,8 och det är kanske lite för likt 30mm. Så ett 400mm eller ett tamrons 150-600 hade varit fint. Nåt tele som funkar till både fx och dx ifall uppgradering sker. 11000kr är ju dock i överkant för min budget på objektiv.. Nåt billigare tele objektiv som fått bra betyg? Har sett sigmas 150-500 utan bildstabilisering.. Nikon har väl nåt vettigt fast objektiv, som inte är för dyrt?

ANNONS
Götaplatsens Foto