Annons

efter iPhoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

trumflis

Medlem
Jag har med gott resultat använt mig av iPhoto. Bildhanteringen med smärre korrigeringar fungerar bra för mig. Det råder god ordning på bilderna. Nu glunkas det om att programmet ska fasas ut till "förmån" för det som Apple kallar "Bilder" Det programmet gillar jag inte.
Vad finns det för alternativ? Jag har kollat litet på LR och det är säkert jättebra, men skrämmer litet med komplexitet. Förslag, någon?
Tacksam för tips
 

lasse-p

Aktiv medlem
Jag har med gott resultat använt mig av iPhoto. Bildhanteringen med smärre korrigeringar fungerar bra för mig. Det råder god ordning på bilderna. Nu glunkas det om att programmet ska fasas ut till "förmån" för det som Apple kallar "Bilder" Det programmet gillar jag inte.
Vad finns det för alternativ? Jag har kollat litet på LR och det är säkert jättebra, men skrämmer litet med komplexitet. Förslag, någon?
Tacksam för tips
Det är ju samma sak fast bättre!
Vad är det du inte gillar med Bilder ?
(och iPhoto är redan utfasat)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har med gott resultat använt mig av iPhoto. Bildhanteringen med smärre korrigeringar fungerar bra för mig. Det råder god ordning på bilderna. Nu glunkas det om att programmet ska fasas ut till "förmån" för det som Apple kallar "Bilder" Det programmet gillar jag inte.
Vad finns det för alternativ? Jag har kollat litet på LR och det är säkert jättebra, men skrämmer litet med komplexitet. Förslag, någon?
Tacksam för tips
LR är det mest heltäckande programmet för att hantera bilder. Det har nog också det bästa arbetsflödet av alla program på marknaden. Det är ganska komplext midd mycket funktioner. Fast när man väl kommit in i det så är det väldigt logiskt uppbyggt.

Jag har testat många raw-konverterare och. Det finns de som i vissa lägen kan ge bättre kvalitet men oftast är interfacen röriga funktionaliteten begränsad i jämförelse.

Jag har lekt en del med Photos. Det finns mer under ytan än vad man först tror. Det är inte så olikt iPhoto och Aperture är man väl hittat alla reglage igen.
Så kämpa lite med Photos och se om du inte snabbt kommer in i det. Trivs du inte så byt till LR eller Capture One.
 

trumflis

Medlem
Det är just det att Bilder är så förenklat jfr med iPhoto. Fotograferar alltid i RAW och det blir bra resultat med de smärre korrigeringar som kan behövas. i Bilder är histogrammet och justering högdager tex borttagna.
Får väl kika på LR igen. Tack snälla ni för ert engagemang
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är just det att Bilder är så förenklat jfr med iPhoto. Fotograferar alltid i RAW och det blir bra resultat med de smärre korrigeringar som kan behövas. i Bilder är histogrammet och justering högdager tex borttagna.
Får väl kika på LR igen. Tack snälla ni för ert engagemang
Du vet väl om att det döljer sig reglage under adjustments. Där finns både Histogram och highlights som du tydligen inte hittat och ett antal till.
Klicka i kanten på adjustments så skall du få upp lite mer avancerade reglage.
Klicka sedan på add i övre högra hörnet. Då får du en lista med ytterligare reglage att ilägga till.

Som jag säger döljer det sig mer i Photos än vad man först tror.
 

trumflis

Medlem
Har nu importerat mina välsorterade album från iPhoto till Bilder och ser att det blir en jemrans oreda. Någon som har tips på hur jag gör om och gör rätt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Dat går säkert leva med Photos. Fast om man jämför med LightRoom så blir det som amatörlösning mot proffslösning. Det är svårt att komma runt det.
Så vill du ha ordning på din bildsamling och ett proffsigt verktyg så ta en titt på LR.
 

trumflis

Medlem
Ja, det blir nog LR. Har köpt boken från Moderskeppet och ska försöka tränga mig igenom den.
Tack så hjärtligt för kloka och bra tips
Lars
 

JonasHol

Aktiv medlem
Kolla in Anthony Morganti på Youtube. Han har mängder av instruktionsfilmer om LR. Han är dessutom mycket bra på att förklara o förmedla.
 
ANNONS