Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efter New York resan - detta köpte jag!

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter efter köp av gluggar i NY eftersom jag frågat mycket om vad jag skulle välja innan.

Mitt första råd till andra är att prova gluggarna! Använd dem en dag och se om de passar dina behov. Så här gick det till för mig.

På planet till NY var min inköpslista: 17-40, 50mm och 70-200/4L.

Jag hade funderat på 17-40 som ersättning för kit-gluggen, men efter en kort test insåg jag att för mig är 17mm för långt, särskilt i NY.Jag köpte därför en EFS 10-22, 50mm och en 70-200/4L på B&H. Köpte 50mm för att fylla gapet mellan 22 och 70.
Dagen efter insåg jag att jag var för fast med 50mm, jag saknade en variabel street-glugg. Efter att ha läst många rewievs på Fredmiranda fastnade jag för 28-105 3,5/4,5 II. Bytte min 50mm och köpte denna istället. Faktum är att 28-105 är nästan lika skarp, lägg till att den är liten, tyst och billig. Samma dag bytte jag min 70-200/4L till en ny eftersom den hade en repa i glaset.

Nu har jag kommit hem med följande gluggar i bagaget till min 350D:

EFs 10-22
EF 28-105
EF 70-200/4L

Köpte också filter, kameraväska och 2gb minneskort.

Måste säga att jag är supernöjd. 28-105 är otroligt skarp över hela omfånget och med alla bländare. Insåg också snabbt att jag behöver mer vidvinkel än 17mm så 10-22 sitter som handsken. 70-200/4L behöver inte kommenteras.

Vill också ge credit till B&H som har superbra service och byter tillbaka utan gnäll om man inte är nöjd.

BugEyes skrev:
Grattis, inga dåliga grejor!
Är det oförskämt att fråga vad sakerna kostade där?

omräknat till SEK (köpte usd för 7,25) kostar det inklusive 8,625% skatt:

EFs 10-22: 6300:-
EF 28-105: 1811:-
EF 70-200/4L: 4568:-
Sandisk 2GB Ultra II CompactFlash Card: 1418:-

Den minst prisvärda var 10-22 som kostar 6600:- i sverige med cashback rabatt.

Tack för uppgifterna, det var 10-22 jag var sugen på men jag har inte råd med den där heller.

Tack för tipset!

/Mr skattmas som surfar lite på fs då och då - det ger ju så bra extrainkomster till staten....

Erik Schalin skrev:
Kommer nog en räkning om skattmasen ser denna tråd.

Nu fattar jag ingenting, vad skulle skattmasen ha att säga om att man köper saker för privat bruk utomlands och använder sakerna utomlands innan man tar hem dem?

scrappy skrev:
Nu fattar jag ingenting, vad skulle skattmasen ha att säga om att man köper saker för privat bruk utomlands och använder sakerna utomlands innan man tar hem dem?

Varför envisas folk med att tro att man slipper moms och avgifter bara för att det går att stoppa grejorna i fickan/bagaget?

Enkel regel...köpt i EU...ingen moms behöver betals.
Köpt utanför EU...moms behöver betals...oavsett om det är begagnat eller ej.

Sen att tullen "skiter" i att lägga ner tid på dom grejor som är begagnade är en helt annan sak.

Kakelgasten skrev:
Varför envisas folk med att tro att man slipper moms och avgifter bara för att det går att stoppa grejorna i fickan/bagaget?

...kanske för att de tycker det är orättvist, eller att momsen skall gå till det land där varan säljs, eller att vi svenskar redan är skattade till döds, eller okunskap?

scrappy skrev:
Man får importera varor för max 1700 kronor när man reser in i Sverige från ett land utanför EU, så tullen (a.k.a. Gränspiraterna) vill ha sin del (cirka 8% på importvärdet tror jag), och Skatteverket vill ha 25% moms.

Att inte deklarera varor värda över dessa 1700 kronor när man passerar tullen räknas som varusmuggling och kan ge böter samt att varorna förverkas.

PD

scrappy skrev:
...kanske för att de tycker det är orättvist, eller att momsen skall gå till det land där varan säljs, eller att vi svenskar redan är skattade till döds, eller okunskap?

1. Momsen får du ju tbx utanför EU om du vill...

2.Välfärd...du blir oxå sjuk/gammal...

3. Mest troligt...

scrappy skrev:
Jasså, du menar tull... men den har jag ju självklart betalat vid gränsen eftersom mina varor kostar mer än 1700:-. Man vill ju inte vara oärlig :)

Även fast du får en av Thomas Foughman, så får du inte en stjärna i min bok.

Tack!

Maxe skrev:
Även fast du får en av Thomas Foughman, så får du inte en stjärna i min bok.

Känns bra att jag kan hjälpa mina svenska landsmän med att betala in lite extra skatt... och som Johan Gullberg skrev så blir ju också jag gammal och sjuk (får vi hoppas för annars har jag ju kastat pengarna i sjön). Jag har ju redan betalat 300000:- i inkomstskatt år 2004 så lite extra skadar ju inte.

Tydligen många skattmasar som är foto intresserade :=) Grattis till ett bra köp !

BugEyes skrev:
Att ni orkar!
Kan ni inte bara gratulera till dom nya prylarna?

Precis vad jag tänkte, känns som att den svenska avundsjukan kokar här inne, bara för att man åkt och handlat lite fina gluggar billigt ska folk skicka skattmasen på en.

Jag är helnöjd med 10-22, äntligen en lins som får med allt man pekar kameran på. Den är skarp och lättanvänd.

Bilagor

• soho.jpg
    soho.jpg
    56.4 KB · Visningar: 296
ANNONS
Götaplatsens Foto