Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efter utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Jag undrar lite hur ni andra gör med bilder ni har skickat till labbet för utskrift, raderar ni dom eller sparar ni dom i en egen separat mapp?

Som det är nu så sparar jag alla bilderna efter år, månad, dag i mappar. skickar alla bilderna som jag skall göra iordning till en mapp som jag kallar beställa bilder.

Där gör jag alla justeringar och sparar dom i jpg, sen skickar jag över dom.

Hur gör ni andra med bilderna?

Om du söker lite i forumen så kan du hitta en del diskussioner om hur man organiserar sina bilder.

De flesta gör nog som du, har en mapp-struktur som känns logisk. Antingen uppbyggd efter datum eller objekt eller en kombination av dem.

Jag tror väldigt få skulle ge sig till att kasta sina bilder som de skrivit ut!

Själv skriver jag bara ut någon enstaka procent av alla de bilder jag har sparat.

Just de bilder jag printat är ofta de bästa och de vill jag verkligen inte slänga! Helt klart finns det en möjlighet att jag vill skriva ut dem igen i framtiden och då vore det ju synd om de är borta!

Sökt i forumet har jag gjort utan att få svar på mina frågor.

Självklart har jag ju orginalbilderna kvar, men bilderna jag menar är dom som jag har beskurit, skärpt och gjort färdiga för utskrift. Och sen skickat till labbet. Undrar bara lite hur ni andra gör?

Sparar ni dom i nogon mapp, eller hur gör ni?

appel79 skrev:
Sökt i forumet har jag gjort utan att få svar på mina frågor.

Självklart har jag ju orginalbilderna kvar, men bilderna jag menar är dom som jag har beskurit, skärpt och gjort färdiga för utskrift. Och sen skickat till labbet. Undrar bara lite hur ni andra gör?

Sparar ni dom i nogon mapp, eller hur gör ni?

De bilder jag har redigerat sparas som "Redigerade original" och sparas i speciella mappar efter år och månad. När jag skickar en bild för utskrift hämtar jag upp det "redigerade originalet", ändrar ev. upplösning, skärper och sparar som jpg med högsta kvalitet. Efter att jag har skickat filen tar jag bort den. Finns ju ingen anledning att spara då jag har det "redigerade originalet" kvar. Om jag gjort något speciellt med bilden innan utskrift, t.ex interpolerat till stor utskrift på något speciellt sätt eller lagt till någon ram eller liknande, brukar jag spara även dessa.
I vissa fall sparar jag info om hur jag har t.ex har skärpt bilden för utskrift.

/Thomas

Kanske ska tillägga att jag givetvis aldrig sparar över en originalfil. Jag har alltså "Original" och "Redigerade original".

ANNONS
Götaplatsens Foto