Annons

Märkligt Lighroomproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneO

Aktiv medlem
Jag upptäckte att Lighroom slängt innehållet i ett 10tal någon månad gamla mappar. Förhandsvisningen fungerade så jag upptäckte inte problemet förrän jag skulle skriva ut en bild. Märkligt nog är det bara rawfilerna som har försvunnit. Dom bilder jag redigerat i Photoshop där finns tiffarna kvar. Sen hade jag släpat benen efter mig så någon back-up hade det inte blivit. Viktigare bilder raderar jag inte SDkorten förrän jag är klar med dem. Nu har jag ställt in så Lightroom skickar en andra kopia till en tredje 1TB disk. Varför jag inte gjort det långt tidigare kam man fråga sig? Och även om det inte är direkt viktiga bilder så fanns det några bra som jag gärna skulle vilja ha så om någon känner till något bra recoveryprogram för Mac?
Jan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förutsätter att du skriver om LR Classic.
Aldrig hört talas om att LRC raderar bilder, det måste vara ngt annat som har hänt.
När det gäller secondary target, alltså en kopia vid importen, så är den rätt meningslös.
Den funktionen kopierar filen till EN plats, ALLA filer.
När jag importerar så kopierar jag in filerna till en mappstruktur OCH döper om filerna.
Den där backupkopian gör INTE det. Den blir alltså helt meningslös för ngn som använder LRC för att skapa den ordning jag vill ha.
Backupen får man sköta utanför LRC.

Däremot fungerar funktionen som en extra säkerhetsbackup när man är ute o reser OCH har med sig 1 extra lös disk som förvaras på annan plats än datorn. Fast de flesta använder nog flera minneskort istället som backup.
 

JanneO

Aktiv medlem
När det gäller secondary target, alltså en kopia vid importen, så är den rätt meningslös.

Men bilderna blir kvar så man kan döpa om dom. Om jag skärper den manuella back-up rutinen bör det inte bli så många. Dessutom liger mapparna kvar.
Jagär rätt säker på att jag sett i någon Lightroom uppdatering att problemet med att Lightroom slängde filer var löst. Fast det verkar förhastat tycker jag.
 

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag undervisar mycket i Lightroom (Classic) och av alla hundratals gånger som kursdeltagare upplevt att Lightroom raderat bilder så har det inte varit så. Det har alltid handlat om att någon flyttat eller raderat bilder utanför Lightroom.
Det som mest troligt har hänt är att du av någon anledning fått Lightroom att avindexera dina bilder (de fysiska bilderna finns då kvar på hårddisken). Eller så har de flyttats eller raderats på annat sätt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När det gäller secondary target, alltså en kopia vid importen, så är den rätt meningslös.

Men bilderna blir kvar så man kan döpa om dom. Om jag skärper den manuella back-up rutinen bör det inte bli så många. Dessutom liger mapparna kvar.
Jagär rätt säker på att jag sett i någon Lightroom uppdatering att problemet med att Lightroom slängde filer var löst. Fast det verkar förhastat tycker jag.
Gör en ny mapp för varje import.
När du stängt ner LRC, kopiera den mappen till backupdisken, klart!

FÖRST DÅ, när det är klart så, raderar man minneskorten...
 

janc

Aktiv medlem
Om jag lyckats slänga bilderna själv borde väl inte förhandsvisningen vara kvar. Det är den.
Förhandsvisningen är kvar om filen raderats utanför LR och därför är kvar i katalogen. Beroende på vilken typ av förhandsvisning det är kan det dröja till någon typ av export innan orginalfilen saknas.
 

JanneO

Aktiv medlem
Ok. Brukar hantera bilderna i Lightroom men det har blivit något fel på mitt. Jag har kryssat rutan skriv till xmp och jag har kollat att den fortfarande är kryssad men det blir inte några xmpfiler. Sen visar inte programet alla filer
 

janc

Aktiv medlem
Ok. Brukar hantera bilderna i Lightroom men det har blivit något fel på mitt. Jag har kryssat rutan skriv till xmp och jag har kollat att den fortfarande är kryssad men det blir inte några xmpfiler. Sen visar inte programet alla filer
Har du provat att synkronisera om den mappen / mappstrukturen där det är problem så LR läser om innehållet?

Hur som helst har jag aldrig varit. med om att LRC raderar filer om man inte uttryckligen (genom att välja ett icke-default alternativ i dialogrutan) väljer att de ska raderas från disk istället för att bara tas bort från katalogen.

Sedan är det givetvis en klen tröst om filerna oavsett anledning är raderade…
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ok. Brukar hantera bilderna i Lightroom men det har blivit något fel på mitt. Jag har kryssat rutan skriv till xmp och jag har kollat att den fortfarande är kryssad men det blir inte några xmpfiler. Sen visar inte programet alla filer
xmp existerar endast OM du har redigerat filerna.
XMP innehåller just endast redigeringen du har gjort i LRC, inget annat.
 

JanneO

Aktiv medlem
Har du provat att synkronisera om den mappen / mappstrukturen där det är problem så LR läser om innehållet?
Visste inte att syncronisera hade den funktionen. Ska prova men vill ha ordning på Lightroom först. Sen tror jag att det kanske inte är Lightroom slängt filerna men jag fattar inte vad det är som har hänt.
 
ANNONS