Annons

Efterbehandling - eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

kimpaoa

Aktiv medlem
Trots att jag i flera år har använt Photoshop som verktyg i mitt arbete (då främst webbrelaterade, icke fotografiska bilder), så har jag tydligen mycket kvar att lära.

Vad är det egentligen som gör att svärtan i bilden blir så intensiv? Handlar det om ljussättning vid fototillfället eller vid efterbehandlingen? Eller är det kamerans eller linsens potential/kvalité?

Hur skapar man färgrymder som dessa? Finns det något konkret tillvägagångssätt? (Jag antar att det är flera faktorer som spelar in, av de jag nämnt)

http://gallery.photo.net/photo/1868575-lg.jpg

http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2431023

Tack på förhand.

Andrzej Dragan (killen som du länkade till) andvänder ett blåfilter för att få fram alla detaljer i huden. kan vara ett tips vid fotograferingtillfället!

Att lätta upp skuggor med blåfilter är väl något som fungerar bra framför allt utomhus vid relativt klart väder (läs blå himmel som lyser upp skuggorna). Med blixt i ett rum med röd-gula väggar har det motsatt effekt. Blåfilter framhäver dock ojämn ärrad hud då blemor ofta går åt röda hållet.

Dock ljusar Dragan upp vissa skuggor manuellt i photoshop och mörkar ner visa ljusa partier för att få plats med kontrasthöjningar av övriga lågkontrastområden, vilket ger stuns i bilderna. Klassiska mörkrumstekniker fast i photoshop med andra ord.
Såg du den här tråden?

Senast ändrad:
Jesper jag läste visst ditt inlägg tänkandes på något helt annat.F-låt. Dock fungerar det där med blåfilter endast när du fotar svartvitt, såvida du inte står ut med en kraftig blåton i bilden förståss ;).

Han gör en hel del manuellt. Bland annat måler över vissa partier med blandningslager i andra färger, förändrar kontrast och kör en hel del burn manuellt. Så det ligger en del jobb bakom de bilderna.

Galaxens President skrev:
Jesper jag läste visst ditt inlägg tänkandes på något helt annat.F-låt. Dock fungerar det där med blåfilter endast när du fotar svartvitt, såvida du inte står ut med en kraftig blåton i bilden förståss ;).

Om du fotograferar digitalt tar du din färgbild och markerar den blåa kanalen innan du gör om den till gråskala, så får du samma effekt. Om du vill ha ännu mer koll kan du använda Blanda kanaler. Kryssa för monokrom och ta sedan mycket från den blå kanalen och lite grann från den gröna och ev något från den röda. Mycket enklare att få till ett bra resultat när man sitter vid sin skärm och kan kontrollera resultatet.

MVH/Stefan

Inte så som jag förstår det. Kolla vad han skriver på sin hemsida (retouch of light) http://www.andrzejdragan.com/
Kika i galleriet på den tocka gubben som röker cigarr, den är definitivt inte handcollorerad men däremot selektivt kontrast tweakad och med selektivt tillskruvade färger.

Man skulle ju kunna tänka sig att han kör en channelmixer för att välja ut en färgkanal för att styra gråskalan (gråkontrast) och sedan lägger färgbilden som ett color layer ovanpå eller liknande förståss.

Kika gärna på mitt och Jörgens försök att efterlikna Dragan i tråden jag länkar till i mitt första inlägg.

Senast ändrad:
Jag har sett en av de photoshop filer som jag misstänker kommer ur den läro-del han säljer.

Ursprunget är en färgbild och en herrans massa lager, justeringslager och färglager. Säkert 25 stycken för olika saker.

Där lägger han på ett lager med en annan färg på för att lägga till färg, eller ta bort färg.

Sedan är det också en herrans massa burn och dodge på väl valda ställen som också ligger i olika lager.
[redigerat av forumvärd]
Verktygen är inget mer än burn/dodge, lite skärpning i rätt mängd. Sedan lager med färg och några hue/saturation och lagermasker. Resten är hantverk.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto