Annons

Egen företagare - hjälp med prissättning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Miracletear

Medlem
Hej!
Jag är en tjej på 21 år gammal från Stockholm och arbetar då och då som fotograf (är nyregistrerad egen företagare). Min utbildningsnivå är gymnasienivå där jag läste bland annat Foto A, Foto B, Foto C och Grafisk formgivning A. Jag ar egen utrustning och portabel fotostudio. Arbetserfarenhet inom foto: 5 endagsfotojobb + 2 stycken jobb som tog ungefär 2 månader.

Jag ska göra ett nytt fotojobb och träffa företaget imorgon. Det är första gången jag tar betalt som egen företagre. Det är en produktfotografering på reningsverk-delar på svart duk, ca 20 st. Jag vet ännu inte om bildredigering ska förekomma. Det får jag veta imorgon.

Hur mycket ska jag ta betalat? Är det per bild eller per timme? Klumpsumma för arbetet? Jag har aldrig skrivit en faktura till ett företag förut, då jag som sagt är helt ny - jag måste räkna med moms, kommunal skatt och egna avgifter eller hur? Är det något mer jag behöver få med?


Är detta rätt?:
Pris för jobb + 25% moms minus kommunalskatt 31% + egna avgifter (vad har de för procent?) = Priset jag ska ta betalt?

Berätta gärna hur mycket jag bör ta betalt och hur jag framställer det i en faktura. Tack på förhand!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du bör ta betalt per timme. Hur hög din timlön ska vara är en annan fråga, som diskuterats i evighet i andra trådar.

Om man räknar med att ungefär 60 procent av din tid är debiterbar och att dina fasta utgifter är ganska måttliga, så skulle 500 kr i timmen motsvara en månadslön på strax över 30000 kr.

Edit: Detta förutsätter att du har f-skatt. Det enda du debiterar på fakturan är kostnaden för ditt arbete plus moms.
 

Miracletear

Medlem
Du bör ta betalt per timme. Hur hög din timlön ska vara är en annan fråga, som diskuterats i evighet i andra trådar.

Om man räknar med att ungefär 60 procent av din tid är debiterbar och att dina fasta utgifter är ganska måttliga, så skulle 500 kr i timmen motsvara en månadslön på strax över 30000 kr.

Edit: Detta förutsätter att du har f-skatt. Det enda du debiterar på fakturan är kostnaden för ditt arbete plus moms.
Ja, jag har både f-skatt och är momsregistrerade. Så 500 kr /timmen + moms (25%) är rimligt att ta betalt av företaget?

Kommunalskatt och andra avgifter ska inte räknas med i det dom ska betala?
 

Miracletear

Medlem
Du borde nog försöka ta reda på grundläggande saker om hur det går till att driva företag. En bra webbsajt är www.verksamt.se
Jag har gått igenom det mästa på den sajten, men jag tycker allt känns lite luddigt ibland och det är mycket att ta in. Därför är det skönt att skriva på forum ibland. Men är det så att det företaget som jag gör jobb åt betalar 500 kr i timmen + moms? Känns ju som att de borde betala något mer då det faktiskt är jag som betalar in kommunalskatten och arbetsgivaravgiften och de slipper göra det? Eller har jag fel?
 

ErlandH

Aktiv medlem
I mitt räkneexempel motsvarar 500 kr i timmen en månadslön på drygt 30000 kr. Men 500 kr är som sagt bara ett räkneexempel. Du kanske tycker att du är värd mycket mer, eller har en kund som är beredd att betala mycket mer.
 
Berätta gärna hur mycket jag bör ta betalt och hur jag framställer det i en faktura. Tack på förhand!
Jag rekommenderar dig att ta kontakt med näringslivskontoret i den kommun du bor, och även med Skatteverket. Innan du drar igång din verksamhet måste du känna till de grundläggande sakerna i företagande. Om du inte gör det är risken väldigt stor att du gör något som du inte bör göra, och det kan kosta mycket mer än det smakar.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag kan bara ansluta mig till Erlands och Magnus kommentarer. Det är många som har ambitionen att starta företag och sedan kunna dra in kulor på sitt fotograferande. Oavsett vad man ska utföra (tjänster) eller sälja (produkter) så tror jag att man måste börja från scratch. Och det gör man kanske inte på ett forum.

Det finns ett otal sajter där du kan få råd och tips angående själva firmabildandet (rekommenderas). Och det finns också rekommenderade prislistor för vad bilder kostar. Och det finns, precis som Magnus säger, andra resurser där man kan få råd och tips.

Ska man fota på "hobbynivå" och ta betalt så är det ju en sak. Ska man leva på det så är det en helt annan. Jag har haft flera företag ( i helt andra branscher) och vet att det kostar mycket tid att administrera sig själv (jag förutsätter att vi håller oss inom lagar och bestämmelser). Mitt råd är alltså, läs på! Vad dina bilder sen är värda är det dina presumtiva kunder som kommer att bestämma. Om ingen vill betala ditt pris så ger sig saken själv. Vill du ge bort bilderna eller slumpa ut dom så får du inget svar på den frågan.

Lycka till med ditt företag!! (Obs obs..... Ingen ironi!)
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Jag har gått igenom det mästa på den sajten, men jag tycker allt känns lite luddigt ibland och det är mycket att ta in. Därför är det skönt att skriva på forum ibland. Men är det så att det företaget som jag gör jobb åt betalar 500 kr i timmen + moms? Känns ju som att de borde betala något mer då det faktiskt är jag som betalar in kommunalskatten och arbetsgivaravgiften och de slipper göra det? Eller har jag fel?
Hej Malin.
Jag rekommenderar dig starkt att ta hjälp av Skatteverket och de andra som tidigare nämns i tråden beträffande vad ditt företag skall betala eller inte och hur du driver ett företag.
Jag gick på kurs hos Skatteverket innan jag startade mitt bolag men jag tog ändå efter en månad hjälp av en som skötte min bokföring mm.
Men en liten hjälp kan du få av mig som jag fick av min revisor i början när jag körde enskild firma.
För varje 100 kronor firman drar in lägger du undan 50 kronor för moms, skatt och social avgifter. Gör du detta är det ingen risk att du åker på en skattesmäll senare. Sen gäller det för dig att ha koll på när de olika avgifterna skall betalas in.

När det gäller vad du skall ta i timlön är det inte ovanstående som styr det utan vad dina kunder är villiga att betala för dina tjänster. Sen kommer ju frågan in om hur stor beläggning du vill ha. Du kan ju ta en dyr timpeng men då inte få så många uppdrag eller gå ner i timpeng och få en bättre beläggning och fler kunder. Allt hänger ju ihop med hur duktig du är och hur efterfrågad du är på marknaden.
Det är inte den lättaste ekvationen men det är bara du som kan ta beslutet om hur mycket du skall ta betalt.
Men utgå från vad du behöver netto och vilken beläggning du räknar med att ha (tänk på att man oftast överskattat beläggningsgraden).
Säg sen att du säger att du nog behöver få in netto (lön) 15 000:- i månaden och det skulle som sagt innebära att du minst måste fakturera 30 000:-. Förutom det behövs det pengar för försäkringar, telefon, transporter, ny utrustning, sämre tider mm, poster som bara du kan avgöra men säg att det skulle vara 10 000:-.
Då måste du ha in minst 40 000 :-. Detta skulle innebära att du minst måste ha en beläggning på 50 % i månaden (du måste fakturera minst 80 timmar) vid en timpeng på 500 :-.
Det är som sagt inte lätt att dra igång en firma och allra minst inom foto, det är nog svårt att få det att gå runt i början men jag hoppas att du har något jobb vid sidan av som hjälper till ekonomiskt.
Blev visst ett långt utlägg men jag får önska dig till
 

ErlandH

Aktiv medlem
Förutom det behövs det pengar för försäkringar, telefon, transporter, ny utrustning, sämre tider mm, poster som bara du kan avgöra men säg att det skulle vara 10 000:-.
Om man har fasta utgifter på 10000 kr i månaden i ett nystartat företag ska man nog ta en allvarlig funderare på vad man håller på med.
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Om man har fasta utgifter på 10000 kr i månaden i ett nystartat företag ska man nog ta en allvarlig funderare på vad man håller på med.
Nu var det inte bara en fast kostnad vi pratade om utan det var ju att lägga undan till sämre tider utrustning mm, inget som räknas som fasta kostnader.
Sen bör man tänka på att man skall ha försäkringar och kanske ett pensionssparande.
Sen har du även förbrukningsmaterial, resor mm.
Har man inte med sig ovanstående tankarna bör man nog istället överväg att inte starta.
10 000 :- är ingen orimlig summa förutom en lön som man måste vara beredd att få in.
Annars får man ju dra ner på sin lön.
Men visst gå in med 5 000:- för fasta kostnader och 5 000:- som en önskan,
Dock är det väl bra att förmedla att det inte bara är lön som är en utgift för ett företag.
För mitt företag var det fasta utgifterna för försäkringar och bil och transporter över 10 000:- från månad 1,
 

ErlandH

Aktiv medlem
För mitt företag var det fasta utgifterna för försäkringar och bil och transporter över 10 000:- från månad 1,
Transporter är kanske svårt att se som en fast utgift. Men visst, olika företagare har olika kostnader. Själv har jag fasta kostnader på fyra-femhundra i månaden för försäkringar och revision. Mina investeringar ligger på nån tusenlapp i månaden i snitt.

Rent generellt tror jag nog att det är en bra idé att skaffa sig inkomster innan man skaffar utgifter. Det är ett mer hållbart sätt att bygga en verksamhet.

Edit: När jag tänker efter har jag även fasta kostnader för telefon och lite annat på ytterligare 500 kr i månaden. Sammanlagt en tusenlapp, alltså.
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Transporter är kanske svårt att se som en fast utgift. Men visst, olika företagare har olika kostnader. Själv har jag fasta kostnader på fyra-femhundra i månaden för försäkringar och revision. Mina investeringar ligger på nån tusenlapp i månaden i snitt.

Rent generellt tror jag nog att det är en bra idé att skaffa sig inkomster innan man skaffar utgifter. Det är ett mer hållbart sätt att bygga en verksamhet.

Edit: När jag tänker efter har jag även fasta kostnader för telefon och lite annat på ytterligare 500 kr i månaden. Sammanlagt en tusenlapp, alltså.
Håller med dig till hundra % angående att man först skall säkra inkomsterna innan man tar för stora utgifter och att de fasta kostnaderna varierar mellan olika företag.
Mitt räkneexempel låg i underkant beträffande mitt företag och i överkant för ditt.
Men frågan för trådskaparren var ju hur mycket hon skulle ta per timme och då måste man sätta sig ner och göra en kalkyl med fasta och rörliga kostnader för att se vad man måste få in i månaden för att få det att gå runt. Sen gäller det att lägga sig på en timpengen som är attraktiv för marknaden.
Det hade varit bra om någon som jobbar som fotografer berättar vad de fasta kostnaderna för en fotograf ligger. Min huvudsakliga sysselsättning är ju byggkonsult o då ligger fast kostnader rätt högt i månaden redan från dag ett eftersom bil och konsultförsälring är ett krav för att jag skall kunna ta jobben.
Patrik
 

Miracletear

Medlem
Foto-delen i mitt företag är en tredjedel av vad företaget erbjuder. Jag håller även på med grafisk formgivning och har en e-butik på internet där jag säljer kläder. Så jag har inkomster från olika håll. Men som sagt, företaget registrerades i Juni i år och jag har än så länge inte skrivit en faktura till ett företag än, trots att jag nu för tillfället har två jobb inom foto med företaget.

Jag kom precis hem från mötet och vi diskuterade ingen prissättning. Jag fick hem produkterna som jag ska fotografera, så får jag helt enkelt skriva ner tiden som det tar - så kan jag ta priset med min kontaktperson senare.

Mina föräldrar har eget företag och min mamma är den som tar hand om bokföringen, så att skriva en faktura lär inte bli ett problem när det väl är dags. Då kan jag ta hjälp av dom. Jag ville bara ha en konkret snabbt svar från foto-kunniga personer, så jag vet vad jag ska ta betalt.

Hur som helst - tack för all hjälp och alla kommentarer! :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag kom precis hem från mötet och vi diskuterade ingen prissättning. Jag fick hem produkterna som jag ska fotografera, så får jag helt enkelt skriva ner tiden som det tar - så kan jag ta priset med min kontaktperson senare.
Den absolut viktigaste grundregeln: gör ALDRIG ett jobb utan att först vara överens om priset.
 

Miracletear

Medlem
Kan bara hålla med! Avtala om ett pris och vad som ska ingå, innan du sätter igång.
Annars kan det ibland bli mycket bekymmer.
Det förstår jag. Nu är dock företaget en vän till min far så det ska inte vara några stora bekymmer. Men i framtiden ska jag absolut se till att avtala om ett pris innan jag sätter igång med jobbet. Tack!
 
ANNONS