Annons

egen 'fotostudio' - möjligt med dessa mått?

Produkter
(logga in för att koppla)

estberg

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett utrymme med måtten 3,48 (137") m x 3,73 m (147"), med en höjd på 2,03 m (80").
Målet är att skapa en egen liten 'fotostudio' (om man nu kan kalla det för studio) där jag kan ta porträttbilder och mindre scenografier. Är detta möjligt? Kan tänka mig att det blir ganska svårt att få plats med en softbox på något av hörnen utan att inkräkta på fotoramen.

Har även en till fråga och det är vad som vore ett bra blixpaket att skaffa för en sådan här typ av studio. Vill inte att paketet ska vara för lättsamt ifall jag vill använda det på någon annan plats vid ett senare tillfälle. Det ska hålla, och jag är beredd att lägga ut en del pengar redan från start.
Tar gärna emot tips på hela lösningar, där kanske även trådlösa utlösare (föredrar det då jag med all säkerhet kommer flytta på utrustningen vid ett senare tillfälle), fondväggar och dylikt ingår.

Tack på förhand!
-Staffan
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Hej Staffan!

För porträtt i halvkroppsformat är ditt utrymme klart fullgott. För helkroppsbilder blir det däremot lite tajt (om nu inte modellen är väldigt liten förstås). Min studio var från början inte så mkt större än din och jag har lyckats få till en och annan bild som jag tycker duger :)

När det kommer till softboxar så har man ju oftast dem rätt nära modellen (iaf arbetar JAG så), så utrymmet torde räcka till även för en sådan (om du nu inte får för dig att köpa den allra största modellen av box då;)).

Det som jag ser ev kan krångla till det en smula är just takhöjden, den är lite i nättaste laget. Men som sagt, för halvkroppsbilder så borde det fungera utmärkt (allt är möjligt bara viljan finns).

När det gäller blixtpaket så tror jag inte att jag är rätt person att svara på den frågan. Jag har själv valt att arbeta med absoluta budgetvarianter av blixtar och därför väljer jag att hålla tand för tunga med tips & råd gällande ljuset. Jag är mkt nöjd med mina blixtar, men det finns ju givetvis säkert alltid bättre alternativ om man nu tycker sig ha pengar över till det :)

Lycka till med din studio!
 

estberg

Aktiv medlem
Tack Catherine!
Står nu och väger om det blir ett utomhusset a la Bert Stephanie (se min tidigare tråd) eller en egen liten studio. Båda tekniker känns intressanta. Som ett par andra också svarade så verkar det vara takhöjden som är mest kritisk i det här fallet. Fick även rekommendationen att måla/tapetsera rummet i en solid färg för att undvika okontrollerbart ljus. Ganska mycket jobb alltså :)
 
ANNONS