Annons

Egen strömförsörjning till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Skulle behöva ta några tusen kort under något dygn med min 20D, och har då ingen tillgång till 200V ström samt kan inte vara där under tiden (kameran skall vara på stativ, och ta kort via fjärren).

Så, jag tänkte parallellkoppla några batterier för att få strömen att räcka till under förloppet.

Inte så svårt, + till + till + och - till - till -

MEN på batterierna finns ytterligare två "metallbyglar" bortset från dom märkta med + och -. Dom är märkta B och D.

Någon som vet vad dom är till för, och om dom behöver vara inblandade vid parallellkoppling av batterier?

batteriet

svårt att veta vad det betyder aller vad dom är till för om det inte finns nån bild på batteriet om du nu inte har ett bilbatteri !

Har du möjligtvis ett vertikalgrepp så kan du titta hur många stift på batterierna som anslutna till vertikalgreppet. Vertikalgreppet rymmer ju två batterier så då borde du kunna mäta dig fram till hur dessa batterier är ihopkopplade.

På vertikalgreppet till min 400D så är endast + och - anslutna i vertikalgreppet, inte det sista kontaktblecket T.

Det ena stiftet är avsett för övervakning av batteriets temperatur. Vilket av dem det gäller vet jag ej.

Feedback skrev:
Det ena stiftet är avsett för övervakning av batteriets temperatur. Vilket av dem det gäller vet jag ej.
Tack för alla svar.
Låter logiskt med att ett stift är avsett för övervakning av batteriets temperatur. När jag tittar på batteriladdaren används nämligen +, - och ett stift till. Låter logiskt att laddaren håller koll på batteriets temperatur, och slutar ladda om batteriet mot förmodan skulle bli för varmt.

Kan tillägga att i kameran (5D i mitt fall) används bara +/- stiften, de bägge andra stiften saknar anslutning helt.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto