Annons

egengjord fotoväska

Produkter
(logga in för att koppla)

mats_pettersson

Avslutat medlemskap
funderar på att göra en egen fotoväska till i vinter... har kollat upp vad en ordentlig fotoväska kostar som är duglig att åka skidor i, och det kostar runt 1500 kr, vilket jag kan tycka är lite för mycket...

Funderar därför på att göra en egen, och tänkte höra vad ni tror om iden... Om jag tar min miniväska, där kamera med objektiv får plats, att klistrar kardborre hela insidan. Sedan tar jag andra delen av kardborren och klistrar fast i en vanlig ryggsäck, högt uppe vid dragkedjan. På så sätt kommer allttid kameran vara lätttillgänglig, samt att den inte ligger på botten, utan fastkardborrad i toppen, i en egen skyddande väska.

Vad tror ni, galenskap eller pengasparande? :)
 
hehe var precis in där... är ju inte riktigt en sådan stor ryggsäck jag är ute efter, utan en mer kasnke 25 l, som man bära skidor. Så lär inte behöva göra en sådan rejäl väska...
 
Låter som ett roligt projekt.

Om du bestämmer dig för att tillverka en väska tycker jag att du ska hålla koll på ungefär hur många timmar det tar. Applicera sedan en vanlig timlön och räkna ut.
Tänk också:
Hur mycket bilder, efterarbetning + kanske försäljning av bilderna skulle du ha hunnit på den tiden?

Ser vi tex. på Jesper Ekvalls exempel så skulle det vara ganska intressant att se totalkostnaden inkl. arbetstiden.

Material: 1340:-
Arbete 5-10 h? (á 100:-/timme) : 500-1000 kr
Totalt: 1840-2340:-

Kanske kan vara värt de 1500:- i fotobutiken??

Som alltid är detta en prioriteringsfråga som man individuellt måste kunna avgöra.

Lycka till!

MVH
//Anders
 
Kvarnen skrev:
Applicera sedan en vanlig timlön och räkna ut.
Ser vi tex. på Jesper Ekvalls exempel så skulle det vara ganska intressant att se totalkostnaden inkl. arbetstiden.

Material: 1340:-
Arbete 5-10 h? (á 100:-/timme) : 500-1000 kr
Totalt: 1840-2340:-

Kanske kan vara värt de 1500:- i fotobutiken??

Som alltid är detta en prioriteringsfråga som man individuellt måste kunna avgöra.

Lycka till!

MVH
//Anders

Hahaha... Jag måste sluta sova 6 timmar varje natt.. går ju miste om 600 kr...

Nä men allvarligt.. det finns de som räknar allt i pengar och andra som gör det för det höga nöjets skull. Allt går inte att räkna i pengar.
 
6 timmar? Det är alldeles för mycket!
Kan vara läge att skära ner, man vet aldrig när de tuffa tiderna kommer...
 
ok, kan räkna i pengar för att visa att det är värt det för en fattig student som mig som inte har jobb...

Har kollat på väska och tror jag hittar en beg. för ca 300... det finns inga beg, alpinfotoväskor btw sedan köper jag en vanlig liten liten väska för kamera+objektiv för ca 200 kr, samt kadeborre, ingen aning vad det kostar, men max 50 kr för 1x1 dm...

Jobbet tror jag gör på ca 30 min, där jag med textillim limmar fast vardera kardborrebit i var sin sida...

500 kr för väskor + en halvtimmes jobb... detta istället för 1500 kr för en liknade väska...
 
ska jag vara ärlig så tror jag inte det, envänder man limmet på rätt sätt, sitter det sjukt hårt...
Men lossnar det för jag väl pröva ett annat sätt, men tror på limmet... :)
 
ODDNAME skrev:
Limma ska du nog inte göra bara, garanterar att det släpper ganska snabbt =)

Använd vanligt Casco kontaktlim istället. Det håller mycket bra om du limmar på rätt sätt, dvs stryk lim på bägge sidor, låt torka ca fem minuter eller tills det inte klibbar, tryck ihop och det sitter.
Har själv gjort en batterihållare med kardborrefäste som jag har på min terrängcykel och det pallar allt skumpande och skakande samt vikten av batteriet (tungt).
 
ANNONS