Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egna dekaler för bilrutor, skrivare + papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Exthree

Medlem
Hej! Jag har en fundering kring dekaler. Tänkte skriva ut egna dekaler för montering på bilrutor (exempel: http://djurmaxi.se/dekal-schafer-p-4498.html). Men hur gör jag? Vad finns det för typ av papper att tillgå? Och vad behöver jag för skrivare? Tanken är att jag ska kunna sälja bilderna sedan (inte bara dekaler, utan även endel foton), så det bör ju kanske inte vara billigaste enklaste varianten, utan hålla hyffsad kvalitet (utan att istället vara monstervarianten dock ;))

Gällande papper hittar jag bara några få alternativ när jag letar runt, bl.a. dessa:
http://www.ink66.com/genomskinlig-fonsterdekal-225g-a4-10-ark-p-858.html
http://www.ink66.com/fotopapper-premium-150gr-a4-20-ark-sjalvhaftande-p-492.html?language=se

Finns det fler och bättre alternativ någonstans? Någon som har erfarenhet?

Ingen av de där kommer att sitta kvar särskilt länge på en bil när fartvind och klimat slår till.
Tänk också på att bläcket i de flesta skrivare är vattenlösligt ;)

Som regel använder man screentryck/offsettryck för bildekaler, och det är inte grejjer man har hemma så att säga.

För att skriva ut vanliga foton så skulle jag vilja säga såhär: Om du inte är beredd att lägga uppåt en 30.000kr på skrivaren så kommer det att vara billigare för dig att be Crimson (eller liknande) att göra dina utskrifter åt dig eftersom "småskrivare" är väldigt dyra i drift.

Det var det jag misstänkte :p Men det finns inget vettigt alternativ om man vill skriva ut hemma alltså? Verkar ju bli så satans dyrt att anlita ett tryckeri!! Fick ett prisförslag på 155kr/dekal + moms från ett tryckeri i närheten.. också ska man lägga på en marginal för att man själv ska tjäna på det + porto/frakt.. blir ju snordyrt och jag tror då ingen privatperson är beredd att lägga 300 kr + på en dekal! Blir svårsålt..

Gällande skrivare så tänkte jag kunna skriva ut upp till A4 strl själv i samband med vissa fotograferingar (det rör sig inte om några större mängder foton) och sedan skicka efter andra och större bilder från crimson. Behöver inte vara något superavancerat, och behöver defenitivt inte kosta 30.000 kr :p

Problemet med den typen av tryck är ju att man måste ta fram en kliché att trycka ifrån. En sådan kostar allt ifrån några hundralappar till flera tusen. Därefter kan man ju dock använda den till tusentals exemplar av en dekal. Men, om man trycker små serier så blir denna kostnad en stor del av kostnaden, ja.

Har ett förflutet som produktchef för screentryck och självhäftande material hos Sveriges största pappersgrossist. Ännu sitter en hel del av kunskapen kvar.
De material som används inom screentryck och även i offset kan du glömma. Dessa är ofta gjorda av PVC eller vinyl och man använder färger som har starka lösningsmedel som etsar sig fast i den ganska feta ytan. För offsettryck använder man också specialfärger som kan etsa sig fast i ytan.
Så för inkjet måste ytan vara behandlad eller av ett material som färgen kan fästa vid. Sådan material finns för att trycka sjökort och annat som skall vara vattentåligt. Fast jag har inte sett dem som självhäftande
För dekaler för bilfönster så görs dessa ofta så de sitter på insidan av fönstret.
De kan endera vara statiskt häftande eller med ett avtagbart adhesiv och givetvis transparent precis som tryckbäraren. Skall det sedan vara vitt i vissa partier lägger man på en vit färg efter trycket. Så där får du problem.
Materialet måste tåla uv-ljus så t.ex. acetat fungerar inte.
Slutligen är dekaler sällan fyrkantiga utan ofta ovala, runda. sexkantiga eller andra underliga former.
Detta gör att de måste stansas ut efter tryck. Detta kan oftast ett tryckeri eller bokbinderi göra. Ofta har de redan ett antal stansformar så kolla vilka de har för det är dyrt att göra en ny.
Sedan måste din skrivare ha pigmentbläck av bra kvalitet för att dekalen skall överleva några år solen. Skrivare med s.k. dye inks kan du glömma. De kommer inte ens överleva en månad utan kraftig färgförändring.
Så din idé är god men jag misstänker du kommer stöta på ett antal svårigheter på vägen.
Det finns också färdigstansade ark att köpa. Vänd dig till Papyrus, Grafiskt papper eller Svenskt Papper. De är de största pappersgrossisterna i Sverige. Fråga om de har material som skulle kunna fungera för dig. Skulle de ha det är de säkert villiga att skicka dig några provark gratis.
Så lycka till.
Glöm inte berätta för oss hur det gick.

ANNONS
Götaplatsens Foto