Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Eizo L778 vs Eizo M1950

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.sandgren

Ny medlem
Jag sitter och väljer mellan två 19" Eizomodeller, L778 och M1950. Syftet med skärmen är bildbehandling på hobbynivå. L778 har fått bra betyg och M1950 är ersättaren. Enligt specarna är det som skiljer att M1950 har något högre Ljusstyrka (280 cd/m² mot 250 cd/m² för L778) samt snabbare reponstid (8 ms för M1950 mot 12 ms för L778).

Panelerna som sitter i är:
M1950 - (Samsung LTM190E4-L02) panel.
L778 - (Samsung LTM190E4) panel.

men den informationen säger mig inte så mycket.

Jag hittar inga bra tester av M1950 eller jämförelser mellan modellerna. Om priset är detsamma för båda modellerna, vilken av dem skulle ni rekommendera?

henrik.sandgren skrev:
Jag sitter och väljer mellan två 19" Eizomodeller, L778 och M1950. Syftet med skärmen är bildbehandling på hobbynivå. L778 har fått bra betyg och M1950 är ersättaren. Enligt specarna är det som skiljer att M1950 har något högre Ljusstyrka (280 cd/m² mot 250 cd/m² för L778) samt snabbare reponstid (8 ms för M1950 mot 12 ms för L778).

Panelerna som sitter i är:
M1950 - (Samsung LTM190E4-L02) panel.
L778 - (Samsung LTM190E4) panel.

men den informationen säger mig inte så mycket.

Bägge är pva-paneler och förmodligen ganska lika.

Jag hittar inga bra tester av M1950 eller jämförelser mellan modellerna. Om priset är detsamma för båda modellerna, vilken av dem skulle ni rekommendera?

M1950 är så vitt jag har förstått helt ny och har förmodligen helt enkelt inte hunnit testas någonstans ännu.

Jag har inte testat någondera, men om M1950 är en ersättare för L778 och kostar lika mycket ... Jag skulle nog köpa den nyare modellen utan att tveka speciellt mycket :)

Johan Okker skrev:
Intressant att 997:an och CG210 har samma panel.
Skillnaden består i hårdvarukalibreringen?

... och att CG210 har en helt annan och mycket mer avancerad elektronik, mer påkostad belysning och att varje exemplar är kalibrerat :)

Johan Okker skrev:
Aha.

Så belysningen sitter alltså inte i panelen?

Nope, panelen bara filtrerar det ljus som kommer från bakgrundsbelysningen. I de flesta normala skärmar består bakgrundsbelysningen (starkt förenklat) av en tjock genomskinlig glasliknande spridningsskiva monterad bakom tft-panelen, längs kanterna sitter det lysrör som skickar i ljus i spridningsskivan.

Det naturliga vore ju att ha lysrör bakom panelen med det är faktiskt sällsynt eftersom det av olika skäl blir tekniskt komplicerat. Ett stort problem där är något så skenbart trivialt som att dra jordledning mellan lysrörens ändar. Ett undantag är Eizos S2210W/CE210 och S2410W/CE240 som har kringgått problemet med jordledningar genom att använda u-formade lysrör som sitter bakom panelen.

Många hoppas på en teknik där man sätter lysdioder bakom panelen. Så vitt jag vet finns inga skrivbordsskärmar i produktion med den tekniken ännu, men den kan innebära att vi utöver jämnare bild till exempel får betydligt bättre svärta än i dagens skärmar -- då kan de dioder som befinner sig bakom en mörk del av bilden släckas eller dämpas. Dessutom hoppas många att man skall kunna färgstyra dioderna med betydligt högre precision än vad man kan med lysrör. Som det är idag får panelen ägna mycket arbete åt att kompensera för brister i bakgrundsbelysningen.

Det finns skärmar som är diodbelysta redan idag, som Nec Spectraview Reference 21, men där har man helt enkelt (nåja :) ersatt lysrören längs kanterna med dioder. Hur Samsungs XL20 är uppbyggd vet jag inte, men jag har inte hört annat än att den har dioder där lysrören annars hade suttit.

Tack Martin för att du tog dig tid att skriva ned ett pedagogiskt och informativt svar!

Med andra ord borde det gå att byta lysrör på t ex äldre skärmar?

(jag ber om ursäkt för att jag kapade tråden)

Johan Okker skrev:
Tack Martin för att du tog dig tid att skriva ned ett pedagogiskt och informativt svar!

Med andra ord borde det gå att byta lysrör på t ex äldre skärmar?

(jag ber om ursäkt för att jag kapade tråden)

I teorin går det att byta lysrör ja, i praktiken blir det svårt eftersom vanliga skärmar inte är byggda för att plockas isär och montereas ihop igen. Monteringen måste ske med en hel del precision och det skulle antagligen sluta med att delar och arbete kostade mer än att köpa en ny skärm.

Tänk också på att i en riktigt gammal skärm har spridningsskivan bakom panelen börjat åldras och tappat i ljusgenomsläpplighet och börjar förmodligen få en färgton (t.ex. gulnar). Dessutom, efter 5-6 år eller mer börjar själva panelen åldras. De flytande kristallerna bryts långsamt ned av till exempel solsken och värme.

För riktigt stora presentationsskärmar på 42 eller 50 tum och uppåt har det i en del fall funnits möjligheter att byta belysning. Dels är ju de skärmarna rejält mycket dyrare, dels är det ju rent praktiskt enklare att jobba med större grejer. Dessutom används sådana skärmar ofta så att det går dygnet runt, året runt -- på flygplatser och liknande.

Tack ännu en gång Martin!

Med den teoretiska livslängden på en TFT c a fem till sex år gör att en kvalitetstft som t ex CG210 får en månadskostnad på i storleksordningen 350kr/månad under sin användbara livstid, vilket för yrkessammanhang verkligen är småpotatis.

Johan Okker skrev:
Tack ännu en gång Martin!

Med den teoretiska livslängden på en TFT c a fem till sex år gör att en kvalitetstft som t ex CG210 får en månadskostnad på i storleksordningen 350kr/månad under sin användbara livstid, vilket för yrkessammanhang verkligen är småpotatis.

Tänk också på att en sådan skärm inte behöver kalibreras lika ofta som sina crt-föregångare. Med tanke på timpenningen för fotografer, restuschörer osv så är det mycket pengar att spara om man inte behöver ägna en halvtimme eller timme åt kalibrering stup i kvarten.

Men ditt resonemang kan faktiskt även vara tänkvärt för den som köper skärm privat. En skärm för 10000 kronor som håller i fem år kostar 165 kronor i månaden eller en femma om dagen ... Inte mycket jämfört med annat vi lägger pengar på :)

Nej du har helt rätt, matematiken blir snabbt ganska enkel ffa om fotohobbyn är en stor del av ens fritid.

Det tråkiga är väl bara att det sällan bara är skärm som kostar en femma eller tia om dagen.. =)

Men om det nu skulle budgetteras så att hobbyn får kosta 30kr/dag så är det ju bara för de flesta att börja räkna och se om privatekonomin håller och vad du får för investeringar.

ANNONS
Götaplatsens Foto