Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eizos color navigator och spyder2

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en Eizo ColorEdge CG19 och en spyder2express. På Scandinavian Photo blev jag rådd att köpa den enklaste spyder2 eftersom Eizo inkluderar ett eget program, Color Navigator, som är bra.

När jag nu försöker köra Color Navigator får jag ett felmeddelande:

"The adjustmend able monitor cannot be found. The monitor cannot be adjusted with the current status."

Något tips på vad det kan vara för fel?

Jag håller nu på att ladda ner senaste versionen av Color Navigator och hoppas att den ska fungera.

Hm.. tur att det finns forum också för oss som pratar med oss själva. =)

Det förra problemet löst sig alltså. Nu dök det dock upp ett annat. När kalibreringen ska börja får jag ett felmeddelande som säger:

"Measurement Error

Check the measurement device firmly attached to the measurement window, then click [proceed]."

Spyder2 ligger kloss ann skärmen på det blåa området med locket på (vilket det ska vara på lcd-skärmar enligt manualen). Spyder2 är kopplad till en usb-port på baksidan av datorn och alltså inte på tangentbord eller liknande. Eftersom kalibratorn fungerar med Spyder2Express finns det inget som tyder på att det är något fel på den. Vet inte riktigt var jag ska börja felsöka.

Prova att ta bort locket. Manualen kanske utgår från att du använder spyders eget program och det kan nog skilja.

Mvh
Maverick

Testa en äldre mjukvara med äldre drivare. Jag har haft problem med olika mjukvaror från Colorvision att de inte detekterar spydern ordentligt, trots att det var deras egen programvara jag körde.

Damocles skrev:
Testa en äldre mjukvara med äldre drivare. Jag har haft problem med olika mjukvaror från Colorvision att de inte detekterar spydern ordentligt, trots att det var deras egen programvara jag körde.

Det är en tanke... I mitt fall är det visserligen Eizos programvara som strular medan Colorvisions funkar bra men det kanske kan funka med en äldre version av Eizo-programmet..

Har nu skickat ett meddelande till Eizos support och hoppas att de svarar. Jag har testat en äldre version av programmet nu men det funkar inte heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto