Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

El-Nikkor 50 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

chaly

Aktiv medlem
El-Nikkor 50 1,4
------------------------------------------------
Hejsan är det någon som vet något om detta objektiv? är ute efter ett skarpt, fast objektiv. passar det på min d50? Är det något att lägga pengarna på för en nybörjare?

Det beror på hur mycket det kostar. Som nybörjare kanske det är praktiskt med autofocus och exponeringskontroll, vilket inte finns med objektivet du beskriver. Ett modernt 50/1.8-objektiv med autofokus kostar inte en förmögenhet (ca 1200-1300) och ger dig bättre möjligheter.

Men med en extremt trång budget, tålamod vid användningen och ett lågt pris på 50:an, visst.

Per.

EL-Nikkor är objektiv för förstoringsapparater, inte kameror. Du kan alltså inte montera det på en kamera utan adapter som i princip bara gör det till ett makroobjektiv med manuell nedbländning.

Sen tror jag inte det finns så ljusstarka EL-Nikkor som f/1,4, men där kan jag naturligtvis ha fel. Men min gissning är att du förväxlat 1:4 med 1,4. Då är det ett f/4-objektiv, och såna finns det.

El-Nikkor objektiven är till för förstoringsapparater. Visste dock inte att Nikon gjort en F/1,4.

De har m39 gänga och ingen fokuseringsmekanism överhuvudtaget då man flyttan objektivplattan upp och ner.

El-Nikkor kan altså inte användas på din kamera.

Därimot så finns det objektiv som kallas för Nikon Serie E, det är manuelt fokuserade gluggar. D50 ger ingen ljusmätning med några manuella objektiv. Så jag rekomenderar det inte till en nybörjare (eller överhuvudtaget faktist).

till en nybörjare så skulle jag rekomendera nikons 18-70mm kitglugg.

(edit, jag var för seg)

ojojdå... det kanske förklarar priset 400sek...
då blir det att kika vidare. vad tror ni om ett Nikon AF 50/1,8D.. har läst en hel del bra om det!? mvh Josef, och tack för de snabba svaren!

Nikon AF 50/1,4D och Nikon AF 50/1,8D

Du har två objektiv av originalmärket att välja på. Det ljusstarkaste kostar runt 3.600:-.
Jag har hämtat nedanstående uppgifter från Cyberphoto.se:

Nikon AF 50/1,4D:
Nikon 50/1,4 är en mycket trevlig optik. Ljusstyrkan ger en ljusstark sökarbild och ger möjlighet till att fotografera i dåliga ljusförhållanden. 1,4-optiken ger märkbart bättre resultat än 1,8-optiken. En optik som vi gärna rekommenderar.
50/1.4D Fick betyget 4,5 av 5 i svenska FOTO och betyget 4 av 5 i Amerikanska Popular Photography.

Nikon AF 50/1,8D:
Detta nya 50mm objektiv vidarebefordrar, liksom alla andra D- och G-objektiv, avståndsinformation (avstånd från kamera till motivet) till autofokusbaserade Nikon kamerahus. Detta möjliggör i sin tur utnyttjandet av Nikon finesser såsom, 3D Matrix Mätning samt 3D Multi-Sensor Balanerad upplättningsblixt.
/Nonno

ANNONS
Götaplatsens Foto