Annons

elektronisk eller digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Vad tycker ni?

Skulle vilja ha alla möjliga synpunkter kring detta ämne? fördelar samt nackdelar?

Mvh
Lina

Nu får du nog förtydliga lite. Digitala prylar är elektroniska, men elektroniska prylar behöver inte vara digitala.

Pratar du om kameror eller något annat???

oj förlåt, saken är den att jag ska köpa en ny digitalkamera men jag vet inte riktigt vad jag ska välja... en med optiskt objektiv eller en med elektroniskt?

Enkelt, det finns inga elektroniska objektiv.

Menar du optisk vs digital zoom? Digital zoom är bara att glömma, Photoshop är bättre på det. Digital zoom är precis samma sak som att skala upp bilden i efterhand. Du får inte fler detaljer, bara en större bild av ett mindre utsnitt.

Det var ju en annan sak.

Med en optisk sökare som ser genom objektivet, dvs en riktig spegelreflex, kan du ställa skärpan manuellt med god precision. En elektronisk sökare har för låg upplösning för det. Den optiska sökaren kan också visa skärpedjupet direkt om skärpedjupskontroll finns.

Den elektroniska sökaren har dock fördelen att den kan visa en ljusstarkare bild i mörker och att den visar bilden som den senare kommer att exponeras.

Jag tror dock urvalet kameror med riktig spegelreflex är något skralt. Har för mig att Olympus har någon, men i övrigt är det nog dåligt om du inte köper en systemkamera.

jo jag vet, men jag kan inte bestämma mig än. Det står mellan en minolta dimage 7i eller nikon coolpix 5000

jimh skrev:
Jag tror dock urvalet kameror med riktig spegelreflex är något skralt. Har för mig att Olympus har någon, men i övrigt är det nog dåligt om du inte köper en systemkamera.

skralt??

Nja, känner att jag inte vill köpa en digital systemkamera, har redan en analog nikon systemkamera. Med tanke på att jag bara är amatör så vill jag bara prova mig fram men vill ändå ha en hyffsad bra digitalkamera

Nja..vill du inte köpa en DSLR så är det nog inget val mellan optisk och digital sökare, för det är nog inte många som har optisk sökare av kompakt/allt-i-ett-kamerorna..

Väger du mellan dessa två finns det inget annat sätt att avgöra saken än att gå till en butik och jämföra dem.

Dessutom har ingen av dem en riktig optisk spegelreflexsökare så om det är en av dem du överväger förstår jag inte ursprungsfrågan.

Personligen använder jag nästan bara displayen på baksidan när jag fotograferar med digitalkompakter. Och nästan alltid autofokus eftersom det brukar vara snudd på omöjligt att fokusera manuellt.

En liten pappstrut fasttejpad över displayen ger ett ljusschakt som skyddar mot solblänk så man ser bilden tydligare.

jaha okej, jag hade ingen aning om att man bara kunde välja på elektronisk sökare när det gällde "allt-i-ett-kameror"

Hej Lina

Ser att ämnet bytt tråd efter gårdagens äventyr.

Är det fortfarande så att porträtt, då med externa blixtar är nått som du skall ägna dig mycket åt?

Tror det är en av de frågor du bör ta ställning till.

En elektronisk sökare som inte visar så ljus bild den kan utan följer inställningarna kan bli extremt mörk om du ställer tid och slutare för en blixt och sedan vill titta innan du tar bilden, för då är det inte så ljust.

Jag har ingen erfarenhet av de två kamerorna du nu nämner och vet inte om det går att ställa om så dessa inte tar hänsyn till bländar/slutarvärden.

Testa som Jim säger, kräv pris på vad det kostar extra att få extern PC kontakt för studioblixt om porträtt ligger i framtida användning.

Roine

Linis skrev:
jo jag vet, men jag kan inte bestämma mig än. Det står mellan en minolta dimage 7i eller nikon coolpix 5000
Minolta D7i är en kamera många är nöjda med. Coolpix5000 däremot är ett mysterium att Nikon någonsin släppt. Den är på väg ut nu. Vet inte om den tillverkas fortfarande. Den är bl.a. långsam och klarar inte högdagrar (ljusa partier) bra alls. Ska du lägga dig på den nivån - försäkra dig om att köpa en bra kamera...
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5000/

Canons har ju släppt sin nya G3. Den är nog riktigt, riktigt bra. G2 är också en höjdare.

Jeppe skrev:
Nja..vill du inte köpa en DSLR så är det nog inget val mellan optisk och digital sökare, för det är nog inte många som har optisk sökare av kompakt/allt-i-ett-kamerorna..

det är Olympus E-10 och E-20 som har optisk sökare av allt-i-ett-kamerorna.

roinek skrev:
Ser att ämnet bytt tråd efter gårdagens äventyr.

Är det fortfarande så att porträtt, då med externa blixtar är nått som du skall ägna dig mycket åt?

Tyckte det var lika bra att byta tråd efter gårdagens fjanterier, tydligen fick jag inte fråga om andra kameror i det forumet utan där skulle man bara prata om minolta... töntigt!

För min del blir det nästintill bara porträtt & mode som jag plåtar.
Läste att minoltas 7i har uttag för extern blixt om man vill ha det, vilket är bra ju!

ja, det är stor skillnad på Dimage 5 och 7i,
förutom 5mp istället för 3mp, så har den fått totalt 30 förbättringar, bl.a förbättrad sökare och batteritid.

Hej Lina

Ser just att i nästa nummer av Foto kommer man att testa:
- Dimage 7i
- Fuji Finepix S602
- Nikon Coolpix 5700

Om du inte kan vänta så kan man ev dra slutsattsen att dessa konkurrerar på nått sätt. Då kan du ju söka lite på nätet om dessa, www.cyberphoto.se brukar ju vara snabba.

Håller dessutom med Kim, man kan inte dra några stora växlar på en annan modell, det kan skilja lite eller vara helt nya lösningar på det mesta.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto