Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Element 6

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Hej

Jag använder RAW-format. Då jag öppnar sorteraren blir ett stort antal bilder som ett fyrkantigt papper som är avrivet på mitten.

Kan någon komma med ett tips
torparen

Element 6 Raw

Hej tack för ditt svar.

Nu är det så att jag är i den åldARer att folkskolan inte undervisade i engelska. Alltså m.a.o jag hår svårt för att läsa engelska. Därför undrar jag om du vill göra dig besväret att berätta för mig, vad "fyrkanterna" betyder.

Hälsningar
torparen/lennart

Ok, då ska jag göra ett tappert försök!

"Rutorna" innebär att Elements inte kan skapa miniatyrbilder av RAW-filerna. Dessa presenteras då som avrivna för att visa att det inte gick.

Anledningen, enligt forumet som jag hänvisade till, är en bugg i Elements som gör att programmet krashar eller helt enkelt blir väldigt långsamt just när miniatyrer ska skapas från RAW-filer.
Ganska många användare har haft liknande problem och till slut har någon på forumet kommit fram till att detta problemet bara uppstår om man har vissa typer av dubbla processorer i sin PC. Dvs detta felet uppstår bara på vissa datorer.

Adobe har ännu inte gjort någon officiell uppdatering men i forumet beskrevs ett sätt att komma runt problemet. Det krävdes att man laddade hem ett speciellt program som helt enkelt stängde av den ena processorn just när Elements kördes.

Vill du även ha hjälp med en snabbguide på svenska för att fixa till detta så hör av dig.

Dock tror jag att det kommer en officell uppdatering från Adobe inom kort - eller åtminstone borde det göra det.

ANNONS
Götaplatsens Foto