Annons

En 5D Mark 2 eller Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Segolina

Medlem
Jag undrar hur ni skulle göra. Jag har för dagen en Canon 550D och vill börja köra lite mera seriöst. Men nu så vill jag uppdatera utrustningen, men till frågan!
Ska jag sattsa på en ny kamera Canon 5d mark 2 eller en ny dator för bildhantering? Kör idag pc men vill ha en Mac.

Hur skulle du ha gjort?

Mvh Elisabeth

Jag undrar hur ni skulle göra. Jag har för dagen en Canon 550D och vill börja köra lite mera seriöst. Men nu så vill jag uppdatera utrustningen, men till frågan!
Ska jag sattsa på en ny kamera Canon 5d mark 2 eller en ny dator för bildhantering? Kör idag pc men vill ha en Mac.

Hur skulle du ha gjort?

Mvh Elisabeth

Varför vill du ha en Mac?

Varför vill du ha en Mac?

Datorn jag använder idag är inget att hänga i julgranen, det tar lång tid för den att ladda upp bilderna mm känns som den kommer lägga av när som hellst. Men den funkar! Sen är det lite små saker som skärmen í mac är ju något speciellt ger väldigt precisa färger.

Men jag känner nog ändå att det är ju kameran man tar bilderna med och det är ju det som spelar roll. Tyvär så kan man ju inte prova skillnaden mellan kamerorna, men nått jag inte tycker om är bruset som blir med lite högre iso som ofta behövs när man kör i kyrkor osv.

Är steget stort mellan kamerorna? eller det är kanske igentligen en dum fråga för jag vet att 5an är en fullformatare och ja bilderna blir bättre kvalitet...

Datorn jag använder idag är inget att hänga i julgranen, det tar lång tid för den att ladda upp bilderna mm känns som den kommer lägga av när som hellst. Men den funkar! Sen är det lite små saker som skärmen í mac är ju något speciellt ger väldigt precisa färger.

Men jag känner nog ändå att det är ju kameran man tar bilderna med och det är ju det som spelar roll. Tyvär så kan man ju inte prova skillnaden mellan kamerorna, men nått jag inte tycker om är bruset som blir med lite högre iso som ofta behövs när man kör i kyrkor osv.

Är steget stort mellan kamerorna? eller det är kanske igentligen en dum fråga för jag vet att 5an är en fullformatare och ja bilderna blir bättre kvalitet...

Kan inte svara på dina kameror men mitt förslag är att ställa dig frågan om du behöver en ny dator eller en ny kamera först och främst.
OM du bestämmer dig för en ny dator bör du nog titta på din budget och din kravspecifikation och sedan se vad som marknaden kan erbjuda. Det finns gott om skärmar som är lika bra eller bättre än Apples skärmar.

Kan inte svara på dina kameror men mitt förslag är att ställa dig frågan om du behöver en ny dator eller en ny kamera först och främst.
OM du bestämmer dig för en ny dator bör du nog titta på din budget och din kravspecifikation och sedan se vad som marknaden kan erbjuda. Det finns gott om skärmar som är lika bra eller bättre än Apples skärmar.

Jag försöker komma på vad det är jag behöver mest, men ack så svårt!! Jag är ju lika sugen på att köpa båda tyvär!!

Jag försöker komma på vad det är jag behöver mest, men ack så svårt!! Jag är ju lika sugen på att köpa båda tyvär!!

Nåt ingen tagit upp som kan avgöra ditt beslut, vilka objektiv har du idag till 550D ?

5D Mark II kan inte använda objektiv med EF-S fattning och har du endast gluggar av denna typ åker du på ytterligare en investering.

Hur skulle du ha gjort?

Mvh Elisabeth

Vad är det för seriös fotografering du vill göra som din 550D inte räcker till för?
Eller, vad är det en 5dii har som din 550d inte har? Och har du insett objektivens betydelse?

Nu känner jag ju inte till ditt bakomliggande resonemang men om du vill byta till fullformat utan att riktigt veta varför, så är det, som jag ser det, pengar i sjön...

Därför, om pengarna bränner i fickan: Köp ett nytt datorhärke.

Objektiven är det inget fel på, har min favorit EF 24-70 2,8 USM. Klart att 550 funkar, jag stör mig på den dåliga isot. Inget roligt när bilderna blir brusiga och inte blir helt bra i dator sen häller.

Sen att det blir vädigt obalans med kameran och objektivet är ju inget plus det häller...

Jag får ta och fundera ett tag till.

Objektiven är det inget fel på, har min favorit EF 24-70 2,8 USM. Klart att 550 funkar, jag stör mig på den dåliga isot. Inget roligt när bilderna blir brusiga och inte blir helt bra i dator sen häller.

Sen att det blir vädigt obalans med kameran och objektivet är ju inget plus det häller...

Datorn kommer ju inte att bli direkt snabbare med filer från en Mark II... ;)

BTW så har jag en begad 5D mark II du kan få köpa... ;)

Jag har haft 550D och det är en mycket bra kamera, med risk för påhopp vill jag påstå att den har bättre bildkvalité / mindre brus än vad den betydligt dyrare 7D har, även ägt en sån.

Så ett alternativ kanske är ett batterigrepp för att motverka obalansen och en Mac.. Nu kommer jag kasta bensin på elden, men en gång Mac alltid Mac, det finns inga bättre datorer iaf inte i min värld :)

Egentligen är jag inte så galet förtjust i uppdateringshysterin, men Apple lär inom kort släppa nya datorer. Nästa vecka är det deras utvecklarkonferens WWDC, det gissas att de visar nyheter då.

Jag har ingen erfarenhet av 7 an så där kan jag inte yttra mig.
Tack för kommentaren!

Batterigrepp har jag redan, och jag har redigerat på Mac så är ju lite biten redan. Tyckte att det var toppen!

Båda vägarna kan ge ett lyft. Fast idag är nog bra redigering viktigare än rätt kamera. Det finns många mästare som t.om med en gammal 20d att att lyfta sig långt ur bildbruset.
Sedan får man inte glömma att Macens skärm är bra men inte riktigt tillräckligt.
Den når ungefär sRGB men det är inte riktigt tillräckligt. Idag bör man upp i Adobe sRRGB. För det behövs en extern skärm och båda skall givetvis vara profilerade. Detta är ytterligare några tusen i investering.
Har du inte detta på plats så spelar en inte en bättre kamera stor roll. Du måste först se vad du kommer få ut av en utskrift eller sRGB på skärmen innan du kan förutse vad din utskrift eller web-biild kommer upplevas som.
Det är egentligen märklig att de flesta skaffar bra kameror först och sedan har skärmar där färger, skärpa och kontrast sedan visas helt fel.
Hur kan det då bli rätt i slutändan?

Båda vägarna kan ge ett lyft. Fast idag är nog bra redigering viktigare än rätt kamera. Det finns många mästare som t.om med en gammal 20d att att lyfta sig långt ur bildbruset.
Sedan får man inte glömma att Macens skärm är bra men inte riktigt tillräckligt.
Den når ungefär sRGB men det är inte riktigt tillräckligt. Idag bör man upp i Adobe sRRGB. För det behövs en extern skärm och båda skall givetvis vara profilerade. Detta är ytterligare några tusen i investering.
Har du inte detta på plats så spelar en inte en bättre kamera stor roll. Du måste först se vad du kommer få ut av en utskrift eller sRGB på skärmen innan du kan förutse vad din utskrift eller web-biild kommer upplevas som.
Det är egentligen märklig att de flesta skaffar bra kameror först och sedan har skärmar där färger, skärpa och kontrast sedan visas helt fel.
Hur kan det då bli rätt i slutändan?

Skärmar är en hel vetenskap för sig, Apple har bra ips paneler i sina skärmar men de är så klart de finns bättre. Men ska man kliva upp på sånna seriösa skärmar så är det flera parametrar man lär ta hänsyn till med, som färgtemeratur på belysningen och bakgrundsfärgerna där man sitter och redigerar.

Ska man köpa en bra ips skärm löst så kostar den ungefär 3000-4000kr, en iMac med allt komplett kostar 11000. Ska du köpa en pc med samma pressande som den macen så kostar den 8000kr och då är du uppe på samma pengar.

Stora frågan är bara hur stor skillnad är det på en Canon 5D och en 550D. Kan man gå upp på 800 iso utan brus? Hur mycket ljusstarkare är den på samma inställningar, jag tänkte att den har större sensor så den borde vara ljuskänsligare. Har vi några andra fördelar med en 5D kommer göra ett jätte lyft i Segolinas fotografering?

Tycker du att din dator är långsam så kommer du inte bli mer imponerad av den med fler megapixlar!

Jag hade valt datorn, de bästa bilderna tar man ändå på iso 100! ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto