Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
En 5D Mark 2 eller Mac?
- Trådstartare Segolina
- Start datum
Dead_Silent
Aktiv medlem
Inte helt lätt val. Vad säger din magkänsla?
Som någon redan påpekat är det bra att kolla in Apples produktcykler (Macrumors.com > buyers guide), t ex ryktas det att det släpps en ny MacBook Pro-modell väldigt snart. Det kan vara snopet att köpa en dator idag och så släpps det en mycket bättre imorgon för samma pris.
Jag personligen hade nog valt dator och försöka maximera kvalitén ur 550D tills vidare. Att jobba med en gammal och seg dator kan vara outhärdligt. Ett tips kan vara att skaffa Lightroom 3 (eller nyare) och bemästra brusreduceringsfunktionen för att ge 550D-bilderna ett lyft på så vis.
5D mkII kommer fortsätta sjunka i pris, så den affären blir ju inte prismässigt sämre av att vänta.
Lycka till med ditt val!
Som någon redan påpekat är det bra att kolla in Apples produktcykler (Macrumors.com > buyers guide), t ex ryktas det att det släpps en ny MacBook Pro-modell väldigt snart. Det kan vara snopet att köpa en dator idag och så släpps det en mycket bättre imorgon för samma pris.
Jag personligen hade nog valt dator och försöka maximera kvalitén ur 550D tills vidare. Att jobba med en gammal och seg dator kan vara outhärdligt. Ett tips kan vara att skaffa Lightroom 3 (eller nyare) och bemästra brusreduceringsfunktionen för att ge 550D-bilderna ett lyft på så vis.
5D mkII kommer fortsätta sjunka i pris, så den affären blir ju inte prismässigt sämre av att vänta.
Lycka till med ditt val!
Flash Gordon
Aktiv medlem
Datorn med sin skärm är där man kan avgöra hur bilden bör se ut. Om inte den visar färg och kontrast rätt så har man inte stora chanser att konsekvent få sina bilder bra.
Skall man kunna utnyttja en kamera som 5DMKII fullt ut bör man köra raw.
Det ger högre dynamiskt omfång och fler färgtoner. Dessutom att man själv kan bestämma hur bilden skall bli i slutändan. I JPG sitter det en liten inbyggd japan och drar i spakarna efter de recept han har tillgång till. Även när man sätter dessa värden på lägsta möjliga nivå så drar han i spakarna.
Så att skaffa en dator först samt LR 4 och lära sig plocka ur det mesta ur din 550D lär ge dig bättre bilder än att köpa en 5DMKII som första steg och fortsätta bildbehandla på en långsam dator med sunkig skärm.
Skall man kunna utnyttja en kamera som 5DMKII fullt ut bör man köra raw.
Det ger högre dynamiskt omfång och fler färgtoner. Dessutom att man själv kan bestämma hur bilden skall bli i slutändan. I JPG sitter det en liten inbyggd japan och drar i spakarna efter de recept han har tillgång till. Även när man sätter dessa värden på lägsta möjliga nivå så drar han i spakarna.
Så att skaffa en dator först samt LR 4 och lära sig plocka ur det mesta ur din 550D lär ge dig bättre bilder än att köpa en 5DMKII som första steg och fortsätta bildbehandla på en långsam dator med sunkig skärm.
Segolina
Medlem
Avgörandet har hamnat på att köpa en ny kamera, uppgradera datorn där hemma.
Jag har kört med RAW dom senaste 3 åren, så amatörfotograf är jag inte. Kan en hel del, mot vad några värkar tro i tråden. Men eftersom jag inte fotat med en 5 a så ville jag gärna höra vad ni som kör på 5an tycker.
Jag har kört med RAW dom senaste 3 åren, så amatörfotograf är jag inte. Kan en hel del, mot vad några värkar tro i tråden. Men eftersom jag inte fotat med en 5 a så ville jag gärna höra vad ni som kör på 5an tycker.
Studiomats
Aktiv medlem
Avgörandet har hamnat på att köpa en ny kamera, uppgradera datorn där hemma.
Femman är fantastisk. Mac bildskärmar suger rejält. Macpro eller Mac mini utan Appleskärm eller MacBook PRO med den matta högupplösta skärmen. Men köper du femman så behöver du inte bildbehandla det blir så härliga bilder direkt ur kameran
WeeBee
Aktiv medlem
Jag undrar hur ni skulle göra. Jag har för dagen en Canon 550D och vill börja köra lite mera seriöst. Men nu så vill jag uppdatera utrustningen, men till frågan!
Ska jag sattsa på en ny kamera Canon 5d mark 2 eller en ny dator för bildhantering? Kör idag pc men vill ha en Mac.
Hur skulle du ha gjort?
Mvh Elisabeth
Förlåt om jag låter arrogant, men detta var nog den konstigaste frågan jag någonsin sett på detta forum!....
1) Angående kameran: Beror, som alla sagt, på vad du skall fotografera och varför du behöver hoppa så drastiskt från 550D till 5D MkII, och om du har kompatibla objektiv till 5D MkII eller inte.
2) Så... för att din PC inte orkar, så är det lönt att slänga iväg 12 000+ kr på en Mac, istället för att sätta samma belopp på en PC och få mera för pengarna (förutsatt att du köper från rätt ställe förståss).... Om du vill ha Mac, fine (ditt val), men kom ihåg att det även krävs en viss inlärningsperiod för att använda den om du enbart har använt PC hela ditt liv.
3) Kamera eller Dator? Det beror helt och hållet på vad du tänker göra på datorn. Krävs verkligen en ny Mac/PC för bildredigeringen, eller är det bara för att din PC är gammal som du möjligen tänker köpa ny dator? Tänker du inte göra väldigt krävande redigeringar så är Kameran ett självklart val, och sedan uppgraderar du din PC med nya komponenter istället för en billigare peng.
Har du väldigt krävande bildbehandling på gång, så köp ny dator. Och oberoende PC eller Mac, se till att datorn är utrustad med NVIDIAs grafikkort så att photoshops Mercury-engine kan utnyttja den extra processeringskraften i NVIDIAs grafikkort.
TILLÄGG!!!! Kom även ihåg: Köper du PC, har du möjlighet till att allt efterhand uppgradera och förbättra din dator när komponenterna antingen ger upp, eller blir föråldrade, något som inte går att göra med annat än Mac Pro (vilka kostar skjortan, eller 2 st 5D MkII)
[Och till alla som tänker börja argumentera om att man inte får mera för pengarna på PC sidan, så tänker jag slå dövörat till; inte för arrogans, utan för att vi kan ta det i "Mac v.s. PC"-tråden!]
WeeBee
Aktiv medlem
Femman är fantastisk. Mac bildskärmar suger rejält. Macpro eller Mac mini utan Appleskärm eller MacBook PRO med den matta högupplösta skärmen. Men köper du femman så behöver du inte bildbehandla det blir så härliga bilder direkt ur kameran![]()
Väcker den självklara frågan: Varför i helvete satte inte Apple in IPS skärmar i alla sina MacBook Pros och Air (Syftar på samtliga modeller som kommit EFTER iMac 27)? Det är intressant faktum att iPad 3 (och 2) har bättre skärm/bildkvalitet än MacBookarna.
Med tanke på priset så är skärmarna, som du säger, väldigt dåliga. Försökte se över axeln på min kompis Macbook Air, men den blev svart snabbare än min gamla Samsung skärm som kostade 1900 kr!...
Okay.. Detta var helt Off-topic! Sorry!
Ska man köpa en bra ips skärm löst så kostar den ungefär 3000-4000kr,
I call bullshit on that one!
Du får på din höjd en budget-IPS för det priset med s-IPS och låga kontrastvärden. Se på NEC och EIZO och deras high-end skärmar (även i 20" - 24"-segmentet) kostar en bit över det där.
Min Dell U2711 kostade lite över 6000kr från ett jätte billigt ställe (jämfört med det nästan 9000 kr i Finland/Sverige). Poängen är att Dell U2711 och iMac 27 har samma panel, och att denna H-IPS panel är långt från det bästa. Nu snackar jag då om H-IPS-teknologin; behöver inte vara 27"....
Och H-IPS är nog det minsta man bör kräva om man skaffar en skärm enbart för fotoredigering, helst något som visar ännu bättre färger och kontraster och då har man lämnat prissegmentet 3000 - 4000 kr för länge sedan.
Senast ändrad: