Annons

En analog sanndröm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
En överraskande upplevelse idag. Jag letade runt på nätet var jag kunde hitta billig sv/v film till min nyväckta Nikon F100. Cyberphoto tycks ha billigaste Tri-x i Sverige, men då tillkommer frakten. Då och då under mitt letande dök det upp något som hette Brunos Bildverkstad och som hade Tri-X några öre dyrare. Jag trodde det var någon nätbutik i fel ände av landet men såg att de faktiskt har en butik i Gamla stan i Stockholm, en kvart med tunnelbanan från jobbet.

Väl inne i den lilla butiken mitt på turiststråket trodde jag inte mina ögon, för i min föreställning skulle personalen få gå in på ett mörkt lager bakom disken och leta för att hitta mina filmrullar eller med ett överseende leende säga att det var någon gång på 90-talet de sålde de sista. Nej då. Här låg filmen i ta-själv-montrar rakt framför näsan. Hela sortimentet tycktes domineras av analog film med framkallare och tillbehör. Och när jag står där och gapar kommer det in en tjej och lämnar ett par filmrullar till framkallning som om de senaste 20 åren aldrig passerat. Drömmer jag?
 

Tomasz

Aktiv medlem
Mörkrumspoesi

Jag har ju slutat sniffa framkallare och fix, men som en före detta brukare kan jag inte låta bli att dela med mig av något vackert jag läst från ingen mindre än Ray Bradbury:

Fix the image before it fades. So said the first cameras that trapped light and carried that illumination to obscuras where chemicals laid out in porcelain caused the trapped ghosts to rouse. Faces caught at noon were summoned up out of sour baths to reestablish their eyes, their mouths, and then the haunting flesh of beauty or arrogance, or the impatience of a child held still. In darkness the phantoms lurked in chemicals until some gestures surfaced them out of time into a forever that could be held in the hands long after the warm flesh had vanished. — Ray Bradbury, Somewhere a band is playing

/Thomas
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Jag beställer all min film av Brunos bildverkstad.
Både 35 mm, 120 samt Polaroidfilm.

Det går väldigt snabbt från att man gör sin beställning tills man får filmerna på lådan.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Man skulle kunna tro att det inte säljs någon firm mera men det är ju trots allt rätt lätt att hitta i fotoaffärer. Mest överraskad är jag nog ändå av att det fanns ett utbud att hitta i turistshopen på Nordkap härom året.
 
ANNONS