Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En "annan" fokustest.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar onödigt att behöva registrera sig för att hämta en jpeg med en linjal på! Ett måttband med en tändsticksask på, duger väl? Vad har jag missat?

Per.

Jag håller med om att registreringen är ett kludd, men nu finns ju bilden i tråden jag länkade till så det är bara att högerklicka/spara.
Direktlänk:
http://img.photobucket.com/albums/v495/exe999/A4_ISO.jpg

Tändsticksask/batterier m.m. fungerar alldeles utmärkt. Jag menar bara att den här är bättre än den vanliga utskrivna fokustest som "alla" använder för att visa felfokusering.

perstromgren skrev:
OK. Vilken är den och varför är den dålig?

Per.

Det har diskutterats många gånger, det man fokuserar på måste vara plant och 90 grader mot kameran.

En utskrift som lutar 45 grader duger inte av två skäl:

1. Hur jobbar AF när motivet är utsträckt i djupled?

2. AF punktens exakta placering i kameran är okänd, alltså kan man råka lägga fokus bakom eller framför

Därför är inte heller runda objekt typ batterier lämpliga.

Då fattar jag inte riktigt vitsen med dessa ark; de kan ju motverka sitt syfte om de används fel.

Alla har redan ett måttband, linjal eller tumstock.
Alla har redan ett plant objekt, till exempel en tändsticksask.
Alla kan ställa asken bredvid det utsträckta måttbandet eller linjalen och fokusera på asken.

Varför inte fokusera på (om vitsen ursäktas) hur man ska göra, i stället för att göra en mall som inte behövs? I detta fall står ju visserligen instruktionen på mallen, men det är nog få som kan läsa den, tyvärr.

Per.

perstromgren skrev:
Då fattar jag inte riktigt vitsen med dessa ark; de kan ju motverka sitt syfte om de används fel.

Precis.

Det finns iofs mallar som har en vinklad fokusyta, de funkar bra.

Min D70 gav aningen bakfokus med lutandeplantestet men inte på plana objekt.

Tack för tipset Mats! Ska prova vid tillfälle...

(Det som är bra med såna här tips är ju att man har all frihet att låta bli om man inte har lust, samtidigt som de som vill kan testa...)

iSolen.se skrev:
Det har diskutterats många gånger, det man fokuserar på måste vara plant och 90 grader mot kameran.

En utskrift som lutar 45 grader duger inte av två skäl:

1. Hur jobbar AF när motivet är utsträckt i djupled?

2. AF punktens exakta placering i kameran är okänd, alltså kan man råka lägga fokus bakom eller framför

Därför är inte heller runda objekt typ batterier lämpliga.
Men med det här arket blir väl fokusytan 90 grader???

Vad häftigt, man ser verkligen skillnad på perspektivet de olika bränvidderna ger.

iSolen.se skrev:
Ett lutande ark, 45 grader, med en sektion i mitten utskuren på tre sidor så att den lutar från arket med 45 grader ger tillsammans 90 grader.
Det där e rena grekiskan för mig. Men testpunktehn i mitten är ju utskuren så den e lodrät och då e väl den 90°.

Warbird skrev:
Per:
Klicka på bildlänkarna, skrolla lite nedåt i dp-tråden...
En bild till från nämnda tråd:
http://img443.imageshack.us/img443/4643/56607ij5.jpg

Ser onödigt komplicerat ut. Gör så här:
Källkod:
 _______
|       |
|   _   |
|  | |  |
|       |
|_______|
Tag ett A4, skär tre sidor på biten i mitten enligt ovan. Vik upp fliken 45 grader och stabilisera med lite tejp eller genom att vika lite.

Lämligtvis anvädns ett rutpapper.

Ja, det där såg ju mycket enklare ut! :)

Hur som helst, det är i alla fall en fördel att testa fokus mot en plan yta. Om man vill rigga tändsticksaskar/måttband eller använda något annat må väl vara upp till var och en. En fördel med denna utskrift (och även den "vanliga") är att måtten stämmer med fokusplanet. Om det nu har någon betydelse...

ANNONS
Götaplatsens Foto