Annons

En-benare vs. Tre-benare

Produkter
(logga in för att koppla)

Daaaaaniel

Aktiv medlem
Har tänkt att så småning om inveestera i ett stativ.

Ett enbensstativ är ju klart smidigare att bära med sig. Självklart förstår jag ju att ett trebensstativ är klart mer stabilt än ett enbenare. Men hur långt klarar man sig på ett enbensstativ?

Syftet för mig med stativet är att kunna få längre slutartider utan skakningoskärpa...

Vill du ha skarpa bilder så är ett stabilt trebensstativ det enda raka om du använder teleoptik.Ev kan ett enbens funka tillsammans med bildstabilisering.

Med kortare telen etc fungerar det nog bra även utan stbilisering.

Ett enbensstativ ser jag som ett komplement till ett trebensstativ.

MEN om jag bara fick välja ett stativ så blir det tveklöst enbenaren.
För typ tre år sedan så hade jag sagt enbenaren, det handlar om att jag numera vet mera konkret vad jag är ute efter och att det då i fler lägen är smartare att välja enbenaren...

Enbenaren är en lätt resekamerat,, en stabil trebenare är ett klumpigt verktyg att ha med sig..

Vet jag att jag behöver tre ben så är det värt att drassa på. ALLTså är det behovet som styr.

Jag har länge övervägt en investering av ett bättre trebensstativ än det jag har idag.

Det kommer att vara ovärderligt i vissa lägen, men eftersom dessa lägen inte är mina vanligaste så nölar jag in i det längsta för att investera..

Jag kommer att välja ett Gitzo C 1505 + Arca Swiss B1G med snabblåsning och plattor.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Ett enbensstativ ser jag som ett komplement till ett trebensstativ.

MEN om jag bara fick välja ett stativ så blir det tveklöst enbenaren.
För typ tre år sedan så hade jag sagt enbenaren, det handlar om att jag numera vet mera konkret vad jag är ute efter och att det då i fler lägen är smartare att välja enbenaren...

Enbenaren är en lätt resekamerat,, en stabil trebenare är ett klumpigt verktyg att ha med sig..

Vet jag att jag behöver tre ben så är det värt att drassa på. ALLTså är det behovet som styr.

Jag har länge övervägt en investering av ett bättre trebensstativ än det jag har idag.

Det kommer att vara ovärderligt i vissa lägen, men eftersom dessa lägen inte är mina vanligaste så nölar jag in i det längsta för att investera..

Jag kommer att välja ett Gitzo C 1505 + Arca Swiss B1G med snabblåsning och plattor.

MVH Niclas,
vad skall man välja för huvud till enbenaren för bästa resultat. Är det en vanlig kulled som är bäst eller skall man inte ha något alls vad tycker du. Förresten så tycker jag att du skall ta dig en titt på RRS kulleder. Jag köpte en sådan efter ett snack med Hans på Optipod. Har svårt att föreställa mig en stabilare kula.

Treben, treben, treben...

Väljer man ett kolfiberstativ är det inte så mycket klumpigare och tyngre än ett enbensstativ (förutsatt att inte det är i kolfiber).
Det finns underbara, prisvärda trebenare (ex Feisol) som är smidiga att bära, lätta och snabbarbetade.
Jag använder det ibland som ett enben, alltså struntar i att fälla isär benen.
Ibland använder jag det som en uppstagning, låter det hänga, rakt ner, från kamerahuset. Det blir en sorts VR. (Försök vicka snabbt på kameran med stativet hängande, fastskruvat får du se).

AnWi

Har tänkt på bärfaktorn och cashfaktorn

Ett enbenare får man för 400kr. Ingen större utgift. Medan en vettig trebenare kostar 3-4 gånger så mycket - då börjar det svida lite.

Sen är ju ett enbenare så himla mycket smidigare att bära på. DÄrför jag undrade om det är värt att konka runt på ett tyngre och dyrare trebenare..

Du kan inte jämföra enbens- och trebensstativ om det inte handlar enbart om fotografering i dagsljus. Du får inga tider som är längre med enbensstativ än de du får handhållet. Skillnaden med enben och utan är att du slipper bära på t.ex. en 400/2.8 i 90 minuter. Om du ska använda stativ så skaffa dig ett stabilt trebensstativ med bra huvud och en trådutlösare. Då har du möjlighet att ta längre exponeringar också.

Treben, treben, treben

Kan bara hålla med Jonne.

Mitt enben bara står och står. En bortkastad investering.

Vilket plaststativ som helst, nåja nästan, är bättre än ett enben. (Nu tog jag i ordentligt).

Feisol är inte dyrt. Det är lätt, skönt att bära, ganska litet ihopfällt och mycket smidigt att använda.

Prislappen hamnar ovanpå: kula, snabbfästen mm.

Köp ett treben, använd som enben tills du har råd med kula. Det är en bättre investering än enben. Vill du ändå ha enben kan du få köpa mitt. Det bara står ändå.

/AnWi

Men hallå ni som säger treben treben treben...

Det handlar ju om vilket arbetssätt ens önskade bilder kräver!

Mitt trebensstativ står och står och står.. en idag rättså dålig investering...;)

**

RRS.. ja jo de ser fina ut men jag vet inte om jag hittar en modell som motsvarar Arcas B1g.
Ja kommer att köpa en kula som inger stort förtroende. RRS,lederna ser ju låga ut vilket är en fördel men annars.. hmm.
Fula,, ja i mina ögon, men utan att det är det viktiga...
Vilken RRS-modell har du Paul?

Niclasfoto skrev:
Men hallå ni som säger treben treben treben...

Det handlar ju om vilket arbetssätt ens önskade bilder kräver!

Mitt trebensstativ står och står och står.. en idag rättså dålig investering...;)

**

RRS.. ja jo de ser fina ut men jag vet inte om jag hittar en modell som motsvarar Arcas B1g.
Ja kommer att köpa en kula som inger stort förtroende. RRS,lederna ser ju låga ut vilket är en fördel men annars.. hmm.
Fula,, ja i mina ögon, men utan att det är det viktiga...
Vilken RRS-modell har du Paul?
BH 55 med Optipods snabbfäste och anpassade plattor. Kulan står pall för 23 kg och är enligt Hans Olsson Optipod nästan omöjlig att förstöra. Den klarar både smuts och rejäla vattenduschar. Kulan har separata friktion, panorering och låsvred. Stadig utöver det vanliga och mycket lättarbetad, framförallt att låsa, som görs med enbart tumme o pekfinger. Kulans diameter är precis som namnet antyder 55 mm vilket gör att den sitter bättre även då kulan inte är helt låst pga sin storlek. Hans som servar mycket kulleder hävdade att Arcas kulleder är bra men man får mindre för pengarna plus att de krånglar mer.

Intressant!

Ja, att en kulled med hög precision skulle klara smuts (även om det är rättså fin/lite smuts!) låter nästan för bra för att vara sant:)!

Det är ngt jag tänkt på då jag fotar mycket på lite mindre rena platser...

23kg, är helt klart tillräckligt.
Även om Arcas kula klarar typ 4ggr fler kg så tror jag RRS skulle duga. Dessutom lite billigare led.

Men jag har fått detta tips flera gånger här på fs. Men jag kommer liksom aldrig överens med designen, ÄVen om den som sagt är mindre viktig.

Arcas B1g ger helt klart det förtroende jag söker hos en kulled. Dock en aning hög, tung och såklart dyr.

Jag är väl lite traditionell av mig i just detta avseende (kulled/stativ):)

**

Huvud på enbenare fungerar mycket fint och är till stor hjälp tex när man fotar med stativet i vinkel.
Tänk att du sitter på rumpan med ryggen mot ett träd, knäna uppdragna och stativet ned mellan benen.
I detta (+ många fler!) läge så inbillar jag mig helt klart att det är en fördel om stativet kunde vinklas en aning utåt i stället för rakt ned. Liksom för att få ytterligare stabilitet... Här hade ofta ett huvud varit bra.

Man slipper också "tilta" stativet när man tex siktar lite uppåt. Perspektivförändring är ett problem som kan vara rättså stort när man fotar med tele på enbenare utan huvud!!

Om jag hade valt en kulled till en enbenare idag så hade jag tveklöst valt en med ställbar friktion.. Så att det inte antingen sitter helt löst eller helt fast. Då gör leden inte stor nytta eftersom tyngderna kan dra iväg åt sidan och göra det hela till ett farligt företag!

Jag har kört lite med huvud men använder som regel utan. Det jag har idag har inte riktigt den firktion som är nödvändig!

MVH Niclas,

Ps, En annan fördel med enbenare är att det faktiskt adderar en viss stabilitet när man fotar handhållet med stativet ihopfällt/hängande. Blir liksom ett "lod" som hänger ned och stabiliserar. Tungt njaa, men för ngr ögonblick så är det ju inget att klaga på.
Enda egentliga problemet med detta är ju att lodeffekten kräver en lös kulled.

Fotar jag med typ 700mm handhållet under kort tid så skruvar jag ofta på enbensstativet för att låta det hänga löst i gängorna (eller helt löst med kulan monterad!). Ger helt klart mer stabilitet trots att det ökar vikten.

Undra varför man aldrig hör folk pratar om denna fördel..... (?)

Senast ändrad:
Manfrottos lilla tilthuvud (234 är rätt bra på enbenare - fast man bör montera på ett vettigt snabbfäste av Arca-typ.

En trevlig kulled är annars Markins M10 eller M20. De är rätt snygga också tycker jag ;)

Niclasfoto skrev:

Ps, En annan fördel med enbenare är att det faktiskt adderar en viss stabilitet när man fotar handhållet med stativet ihopfällt/hängande. Blir liksom ett "lod" som hänger ned och stabiliserar. Tungt njaa, men för ngr ögonblick så är det ju inget att klaga på.
Enda egentliga problemet med detta är ju att lodeffekten kräver en lös kulled.

Fotar jag med typ 700mm handhållet under kort tid så skruvar jag ofta på enbensstativet för att låta det hänga löst i gängorna (eller helt löst med kulan monterad!). Ger helt klart mer stabilitet trots att det ökar vikten.

Undra varför man aldrig hör folk pratar om denna fördel..... (?)

Som jag försökte skriva nyss går detta lika bra med ett treben. Jag gör det både nu och då.

Niclas, jag köper flera av dina åsikter men jag delar dem inte för egen del.

Sätter man dessutom ett huvud eller kula på enben närmar sig storlek och vikt mycket snabbt ett treben i kolfiber.

Vill man ha en billig kula gör feisol en som verkar intressant. Själv tillhör jag förkämparna för AcraTech Ultimate Ballhead.
http://www.acratech.net/

Vill man ha det snuskigt stadigt skall man titta på Burzynski. http://www.naturfotograf.com/burzynski.html

Novoflex har ju också en spännande lösning.
http://www.novoflex.com/english/html/products.htm

AnWi (pryltokig? Vaddå, jag???)

Det lättaste trebenalternativet + huvud blir nog aldrig lättare än motsvarande lättaste enbensstativ + huvud.

Självklart kan ett trebensstativ användas som enbenare..

Alla som fotar med långt tele märker direkt problemen med ett enbensstativ när motiven är rörliga och närgångna. Perspektivproblematiken irriterar konstant då. Med en kula i lagom friktion sett i förhållande till utrustningens vikt så har man stora delar av trebensstativets styrkor vad gäller rörligheten från en och sama punkt (kulan/leden).
Ett trebensstativ använt som enbensstativ upplever jag inte alls som lika lättrörligt/smidigt i rörliga/snabba situationer.
Men detta är ju jag det,)!

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Det lättaste trebenalternativet + huvud blir nog aldrig lättare än motsvarande lättaste enbensstativ + huvud.
Jag har inget enbenstativ och känner inget behov av ett. Mitt kolfiberstativ med Acratech-kula väger så lite att det knappt märks på en vanlig liten ryggsäck. Jag kör det ofta som ett enbenstativ, med alla tre benen ihop. Men när jag har gott om tid eller verkligen behöver stabilitet är det skönt att kunna fälla ut dem. Har aldrig känt att det varit klumpigt eller långsamt.

Mitt jättestativ står dock mest hemma eller ligger i bilen. Det är inte portabelt alls... Men himla skönt med långa brännvidder när man väl har det på plats!

/Pontus

Niclasfoto skrev:
Är jag ensammen här nu,,?:)

Feisol.

Finns den endast som importvara till Sverige?

MVH Niclas-nyfiken

Såvitt jag vet, ja! De söker dock återförsäljare.

Stativet är hemma på mindre än en vecka, åtminstonde de två jag importerat.
Kula och L-vinkel har tagit ca. en vecka också.
Snabbast gick det nog från Kirk senast. En L-vinkel till F100 på tre arbetsdagar, från USA.

Vi bor ju lite långt isär, annars hade du gärna fått se/provat mitt.

/AnWi

ANNONS
Götaplatsens Foto