Annons

En bra laptop för bild

Produkter
(logga in för att koppla)

nekonana

Ny medlem
Hej!
Jag är ny här ^^ och är också ny med fotogrejer. Funderar på att köpa en laptop som man kan jobba med bilder och design grejer, fast jag vill ej ha en macbook, vill ha windows att pyssla med hel enkelt =)
Har någon bra tips på några bra laptop till detta? Tack i förhand ^^

Billiga laptops fixar PS galant. Se bara till att ha tillräckligt minne, 2GB eller så, så går det finemang. Grafikkortet betyder väldigt lite för PS och annan 2D grafik.

Problemet med billiga är dom dåliga skärmarna.

Se till att datorn har Led skärm blev som natt och dag när jag bytte till en Dell med led skärm och då hade jag ganska bra kvalitet innan på den tidigare.

Anders

Problemet med billiga är dom dåliga skärmarna.

Instämmer! Trist att ingen laptop-tillverkare gör en bärbar dator med en riktigt bra skärm. Må den få sämre batteritid, må den bli lite dyrare, men det vore så skönt att slippa ha en skärm där man aldrig helt säkert vet vilken färgnyans man verkligen tittar på ...

Se till att datorn har Led skärm blev som natt och dag när jag bytte till en Dell med led skärm och då hade jag ganska bra kvalitet innan på den tidigare.

Tyvärr är inte led-belysning någon garanti för bättre färger. En del laptops med led-belysta skärmar är bättre, andra ungefär samma som vanligt.

En laptop är per definition en kompromiss, för det går tydligen inte att tillverka en bärbar dator som är maximalt bra för varken både det ena och det andra. Jag vill också ha en Windows-dator så Macbook har jag uteslutit.

Som någon skrev innan så är det i stort sett bara LED-skärmar som ger möjlighet till bra ljus och färgrymd. Men inte hellet det är en garanti - eftersom en laptop är en kompromiss.

Tydligen ska Lenovo Thinkpad W700 vara en av de bästa bärbara datorerna för fotografer, men priset (runt 40 000 kr inkl värdtingskärmen) är tyvärr avskräckande - i alla fall för min plånbok.

Jag kör en Dell Inspiron 1720 med TrueColor Glossy skärm! Den är helt underbar! Jag har faktiskt inte sett en dator med bättre skärm! Den är super helt enkelt!

/M

Jag vet inte om du tänkt på det, men det går ju att koppla in en extern skärm på laptopen. En plattskärm och en laptop tar ju fortfarande betydligt mindre plats än en stationär =)

En laptop är per definition en kompromiss, för det går tydligen inte att tillverka en bärbar dator som är maximalt bra för varken både det ena och det andra. Jag vill också ha en Windows-dator så Macbook har jag uteslutit.

Som någon skrev innan så är det i stort sett bara LED-skärmar som ger möjlighet till bra ljus och färgrymd. Men inte hellet det är en garanti - eftersom en laptop är en kompromiss.

Tydligen ska Lenovo Thinkpad W700 vara en av de bästa bärbara datorerna för fotografer, men priset (runt 40 000 kr inkl värdtingskärmen) är tyvärr avskräckande - i alla fall för min plånbok.

den verkar så super O.O men den är superdyrt också >.<

Instämmer i det här med kompromissen, i en bärbar dator måste ju tillverkaren ta till mycket tuffare kompromisser än i en stationär. Till exempel så blir strömförbrukning en dominerade begränsning.

Men som andra påpekat, det går utmärkt att köra Windows på Macbook, just den kompromissen är inget problem längre :)

Med risk för att sväva iväg lite från ämnet skulle jag vilja förtydliga lite kring det här med led-belysning. Många har fått uppfattningen att led-belysning är lite av en automatisk biljett till bättre färger, det är tyvärr inte riktigt så enkelt.

Det är en hel rad faktorer som styr färgvisningen i en skärm, men de två viktigaste komponenterna är färgfiltren i panelen och ljuskvaliteten från bakgrundsbelysningen. Det är sällan tillverkare bryr sig om att sätta in riktigt bra färgfilter i bärbara datorers skärmar eftersom dessa med få undantag har enkla tn-paneler som av många skäl ändå inte lämpar sig för mer avancerat färgarbete.

Dioder kan ge bättre ljus än lysrör, i synnerhet kan man få bättre ljuskvalitet till ett lägre pris, både räknat i kronor och i strömförbrukning. Men, dioder har ett problem, deras färgegenskaper varierar kraftigt med temperaturen. Så diodebelysta skärmar är ofta bättre när dioderna är i det optimala temperaturomfånget, men blir de för varma eller för kalla ger de snabbt sämre ljuskvalitet än vad lysrör ger. Titta till exempel på Samsungs XL-skärmar med sin diodmatris bakom skärmen - de har en kylfäkt för att försöka hålla temperaturen någorlunda stabil.

I bärbara datorer sitter belysningen nästan alltid längs skärmens underkant, vid gångjärnen så att säga. Detta gäller både för dioder och lysrör. Det här gör dels att dioderna ofta blir ganska varma, plus det allmänna problemet att man tvingas ha en ganska rejäl effekt på belysningen för att kunna sprida ljuset någorlunda jämnt i den tunna skärmen (det vore enklare att uppnå jämn spridning om man kunde ha en tjockare skärm).

Av vad jag har hört från tillverkare så är ofta huvudmotiven att införa diodbelysning i just bärbara att det på sikt (inte just nu) kommer att bli billigare, att det drar en aning mindre effekt, att dioderna håller längre och är mindre känsliga för fysisk åverkan. Bättre färgegenskaper kan man få, men det är enklare att få till genom att förbättre färgfiltren i panelen. Just idag är diodbelysning en dyrare teknik, något man har i lite mer påkostade modeller - som då ibland också får bättre färgfilter i panelen vilket nog gör mer skillnad.

När jag först såg den här datorn sa jag som Gert Fylking: Äntligen! Det mesta såg så lovande ut. Men tyvärr, skärmen är byggd med en vanlig medioker tn-panel och den inbyggda kalibratorn är en billig Huey (snålt i en så dyr dator!) och skärmen har fortfarande inte styrelektronik som låter dig påverka färgtemp och gamma - allt kalibratorn gör är precis som hos alla andra bärbara, den profilerar skärmen.

Lenovo tänkte nästan rätt, men fuskade tyvärr bort idén.

En annan mer prisvärd dator i samma kategori är den SONY VAIO AW11Z som någon annan nämnde. Den verkar i alla fall ha en lite mer påkostad skärm, även om det fortfarande är tn-panel och den fortfarande inte kan kalibreras.

Martin, du verkar ha bra koll, så jag undrar om du har konkreta tips på vilken bärbar dator med acceptabel skärm för foto jag nu ska införskaffa? Helst ingen Apple.

Jag säger detsamma som trådskaparen: vill ha en bärbar PC med så bra skärm som möjligt, så att jag kan vara mobil i mitt bildskapande. Visst kan jag ansluta en extern skärm hemma, men jag vill kunna plåta och redigera "on location" också.

Tips, anyone?

ANNONS
Götaplatsens Foto