Annons

En bra samling gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)

JKay

Aktiv medlem
En fråga jag har gått och funderat på nån vecka är vilka gluggar kan/bör finnas i kameraväskan för att täcka ett så brett spektra av fotosituationer som man kan råka ut för?
Spejsa gärna specifika gluggar som ni rekommenderar att ha.

Är jag fel på det om jag säjer:

1st macro
1-3 olika vidvinkel
1 tele (eller 2?)

Nu vet jag väldigt väl att allt hänger ju på vad man fotar oftast men kan vara kul att se hur andra resonerar. =)

Hej

Är rätt nöjd med de jag har till mina Canonhus (1D mk2 och 5D)

- Ljusstarka är bra, nödvändigt i innemiljö
- Vidvinkel 14mm
- Normalzoom 24-70
- Halvtele 70-200 ljusstarkt
- Tele 100-400
- Telekonverter 1,4 och 2x

sen har jag ett billigt o lätt Canon EF 28-200mm f/3.5-5.6 USM som jag har på 5D då jag turistar, det är då ofta ljust ute och man vill ha en liten smidig kamera.

Roine

Man skaffar väl sig dom brännvidder som man har mest användning för själv och inte vad andra tycker man skall ha.

/kent.

Zoso skrev:
Man skaffar väl sig dom brännvidder som man har mest användning för själv och inte vad andra tycker man skall ha.

Sant. ..och de man har råd med kanske.. Men det är ju aldrig fel att ta del av andras erfarenheter? Hursom tror jag ändå det beror väldigt mycket på vad man fotar.

Jag, som på glad amatörnivå nästan bara fotar natur är nöjd med min uppsättning nu:

Nikon 18-70
Sigma 150 macro
Tamron 200-500

Men om jag fotade mer människor och situationer skulle nog en ljusstark fast normal snabbt hamna i väskan, och förmodligen ett 50-150/2,8 (motsv). Vidvinkel eller fisheye om jag fotade arkitektur, osv..

Det finns nog helt enkelt ingen OneSizeFitsAll.

/Per

Zoso skrev:

/kent.

Har inte sagt att det är vad andra tycker att man ska ha utan vad folk rekommenderar. Sen är det ju upp till var och en att sålla mellan svaren.Men som Per sa att det kan ju vara roligt att veta andras erfarenheter!

Per skrev:
Det finns nog helt enkelt ingen OneSizeFitsAll.

/Per

Nej nej...det vet jag. Menade rent allmänt/statistiskt bör det ju finnas en standarduppsättning som i regel dem flesta har köpt på sig.

Självklart begriper jag ju att en modellfotograf inte har samma uppsättning gluggar som en utpräglad macrofotograf har...eller tvärtom.

Det finns inget standardsortiment! Allt beror på vad man plåtar. Jag plåtar bara porträtt och konserter och har således 80-200/f2,8, 35-70/f2,8, 85/f1,8 och 24/f2,8. Denna uppsättningen är just i min smak och en del andra skulle välja andra objektiv beroende på vad de vill visa med sina bilder. Det bästa är att själv känna efter och köpa in i takt med behoven. Köp inga objektiv om du inte känner behovet. Vänta då i stället.

ANNONS
Götaplatsens Foto