Jag har faktiskt en fotokompis som beställt en R5:a som han ännu inte fått levererad. Undrar verkligen om han känner till dessa problem. Förmodligen borde jag informera honom om dessa så han kan göra ett informerat val. Han kör idag Nikon Z, så han kanske får ompröva sitt nya val som säkert en del andra också kommer göra och kanske kolla på en Nikon ur andra generationen istället. De har säkert filat på de saker som kanske inte blev helt 100 med första generationen. Vi får väl hoppas att de inte gjort samma misstag som Canon.
Är det någon som verkligen vet hur Canon mäter AF och exponering i de spegellösa? Jag har för mig att de gjorde som i DSLR:erna i de första spegelläsa R och mätte med fullt öppet objektiv (som sedan bländas ner inför tagning) till skillnad från Sony och Fuji som alltid mäter vid vald eller systemvald bländare som står öppen hela tiden. Om man gör det så finns ju fortfarande ett fönster inför varje bild då kameran faktiskt inte kan mäta.
Det finns väl f.ö. inga kameror som är helt problemfria idag när det gäller rolling shutter men A9 är väl det som är bäst just nu. Vad jag vet finns inga småbildsensorer i systemkameror som har global shutter och grejen är ju att det heller inte är en lösning på alla de problemen. Blixtproblemen vet de flesta om som haft möjlighet till "tyst läge" och lösningen blir väl ibland att en del använder seriebildtagning av det skälet också men det är en dålig work around för den sänker produktiviteten enormt och ger en massa collateral damage i form av mängder av bilder man egentligen är ointresserad av men som ändå måste hanteras.
Även Sony borde väl gjort rätt från början när det gäller den mekaniska slutaren kan man tycka men en A9:a används säkert av många med den elektroniska slutaren huvudsakligen och då med 20 bilder/sek så funkar ju den nästan som en videokamera fast med högre upplösning. Jag är dock själv stark motståndare till seriebildtagning som en garderingslösning på fokus- och rollingshutterproblem.
Idag är det ju annars så att AF blivit så pass bra att den lösningen normalt inte behövs av det skälet.
För de som är intresserade av problematiken med rolling- och global shutter så har RED gjort en rätt bra video:
Shutter angle och kreativ kontroll
RED:s videomeny
Learn the basic science behind digital cinemetography and RED Digital Cinema products.
www.red.com