Annons

En film, en framkallare. Men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

Jag bor så långt bort från alla lab som framkallar svartvit film, och tänkte att jag skulle köpa med mig ett antal rullar film och vad som behövs för framkallning nu efter semestern.

Om ni kunde hjälpa mig och föreslå film och vätskor - förutom lättframkallat får det gärna vara miljövänligt, eftersom det inte finns någon som kan ta hand om vätskorna när de är förbrukade.

Det slår mig att jag har en del Tri-x och T-max i kylen. Bör man framkalla båda i samma vätskor?

Jag hittar kanske ryska/sovjetiska vätskor där jag bor. Är det någon av er som erfarenheter av dem?

Tack för hjälpen

Som framkallare föreslår jag Kodak Xtol. Den kommer i två påsar, A+B, som blandas till 5L brukslösning. Skall vara extra miljövänligt.

På filmsidan tycker jag du ska testa lite olika. Själv har jag mest framkallat T-max 100, men det var en slump. Gillade T-maxen som 120-film från labb, så det blev bara mer av den. Nu har jag fem rullar Ilford FP4+ på tur. Fuji Neopan 1600 och Xtol är en kombination jag gillar också.

Nu var det tyvärr ett tag sedan jag själv stog och blaskade men Tri-X i Rodinal eller Kodak Xtol var mina favoriter i mörkret.
Tri-X i frysen håller i evigheter och åtminstone Xtolen klarar sig länge i pulverform.

Det var mina tankar i ämnet de..

/Gustaf

Tri-X 400, Plux-X 125 och Xtol blir mitt bidrag till tråden. Speciellt Plus-X var en trevlig bekantskap när man inte behöver ljusstyrkan hos Tri-X.

Miljövänligt blir det aldrig, men har du inte möjlighet att ta hand om ditt avfall ordentligt skulle jag närmast betrakta det som en skyldighet att använda det minst dåliga. Så vitt jag vet är det Xtol.

Xtol och Delta 100 är en grym kombination. Deltan lever verkligen upp i kombination med Xtol och får åtminstne i min dosa en känslighet som ligger klart över den av Ilford angivna. Jag betraktar den som en ISO 160-film.

TMX går också bra i Xtol. För mig ligger känsligheten kring EI 100.

Jag är också anhängare av TriX och Xtol.

Och ja!! Neopan 1600 och Xtol. Mums! Lite begränsat som enda film dock.

Sämst ur miljösynpunkt bör nog Rodinal vara.

Senast ändrad:
Jag tittade på dina bilder och de svartvita hade en härlig gråskala med väldigt bra tonomfång. Använd de filmer och den framkallare du kört med där. Såg att det var både Tri-X och Ilford? En bild var en mörk klippa med bra kontrast och detaljåtergivning med toner som påminde om mellan- eller storformatsfoto. Måste varit en lågkänsligare film med bra skuggseparation? För sådana landskapsbilder passar lågkänsligare filmer bättre men du kanske har en superframkallare som tar fram dessa toner även i högkänsligare film? Skulle vara intressant att veta för dina svartvita bilder har en fantastiskt rik tonskala utan att vara för kontrastlösa.

Hej, och tack för komplimangen!

Jag har använt T-max 100 och 400 samt ibland Tri-x. Ilford var länge sedan. Exponeringen har Nikon F3 hjälpt till med.

Det senaste året har filmerna framkallats på ett Kodak-lab i Moskva som gissningsvis har använt kodaks egna vätskor. Sedan har de lämnats in för scanning, och så har jag dragit lite i levels och curves för att få kontrast.

Men nu var det alltså dags att börja framkalla själv. De flesta verkar rösta för Xtol. Tror ni att det är vad de använder på Kodak-labben?

Jag har själv börjat använda X-tol och den är en positiv överraskning. Eftersom den inte innehåller det för naturen mera skadliga framkallningsämnet Hydrokinon kan den rekommenderas om man inte kan lämna in använd kemi till miljöstationer för återvinning/destruktion. Jag har provat X-tol till Tri-X, Plus-X, Neopan 400, Hp5+, Efke KB100, KB50 och Fortepan 200 och är väldigt nöjd. Speciellt Tri-X verkar få en härlig tonskala och ett "jämnare" korn med X-tol. Hur T-kornsfilmer funkar med X-tol vet jag inte men T-Max 100 tyckte jag funkade med gamla D-76 då jag använde den.

Bara av nyfikenhet. Finns Slavich fotopapper Bromportrait 80 med Silk-yta att få tag i där du bor? Vad kostar i så fall ett 25-pack 24x30? Jag har testat pappret och är klart imponerad.

Bästa,
F.

Kodak-labbet i Moskva verkar kunna sina saker men vilken framkallare de använder kan man bara gissa sig till. På Kodaks hemsida finns dock bara en framkallare för maskinprocess i labb som heter DURAFLO RT och den kan med fördel användas till alla T-max-filmer samt Tri-X och Plus-X. Annars uppger man att X-tol funkar bra till dessa filmer också. Man blir faktiskt lite sugen på att prova DURAFLO RT för framkallning av Tri-X i dosa (om det nu är denna man använt i Moskva-labbet) för dina TRi-X-bilder var både finkorniga och hade bra toner. Men ska man prova den får man väl förmodligen köpa en jätteförpackning?

Jag har hört det ska finnas lite fotoutrustning på plats i Dushanbe, men har inte sett efter själv. De säljer filmen Lucky bla. Planerar inte att börja förstora själv ännu.

Som sagt, en del är T-max 100 och 400, vilket kanske förklarar finkornigheten.

Men om Kodaklabbet är så bra, kanske det inte är värt att börja själv... Billigt är det också. Synd att jag är i Moskva så sällan. :)

Om jag har rätt uppgifter så är de kinesiska Lucky-filmerna samma som Kodaks T-Max400 och T-Max100 men tillverkade på liscens? Dessutom billigare. Duraflo RT framkallaren ska också ha utvecklats för att ge ett finare korn enligt Kodaks hemsida. Kanske har man gjort som Ilfords ID-11 plus, där man bytte ut metolet i vanlig ID-11 (D-76) mot phenidon, och på det viset fick fram en superframkallare som gav t.ex Tri-X ett korn liknande en 100-Iso films. ID-11 plus tillverkas inte längre men jag har fått fram receptet genom en sajt från ett universitét i Spanien.

Senast ändrad:
Då är det ju riktigt bra grejer. Jag har inte börjat använda mig av lucky ännu, men ska nog köra en rulle när jag är tillbaka. Reser om några dar bara, så det är dags att bulka upp med film nu.

Erik Petersson skrev:
Det verkar alltså som att Kodak har framkallare som jag inte kan matcha hemma i lägenheten. Eller kan man det?

Man kan köpa flytande Duraflo i koncentrat som ska ge 22 gallons färdig framkallare för 17 dollar på B&H i New York. Vad den kostar här eller i Ryssland vet jag inte. 22 gallons är väl ca 80 liter så det är ju inte särskilt dyrt. Kan man använda ca 3dl per småbildsfilm (som vid vanlig dosframkallning) så räcker det till ca 250-300 filmer. Men risken är väl att denna maskinframkallare kräver speciell framkallningsteknik, t.ex vad gäller rikligare agitering mm med så lite vätska och att den därför inte lämpar sig för dosframkallning. Dessutom tar det ett tag innan man förbrukat 80 liter framkallare och hållbarheten minskar efterhand. Visserligen är Durafflo extra hållbar mot oxidation men den är ju avsedd att användas ganska omgående i maskin. Såg också att man kan köpa X-tol i 50-literförpackning och då är väl även den användbar för maskiner så det kan ju lika gärna vara X-tol Moskva-labbet använt? Jag skulle satsa på X-tol som fungerar bra i dosa och ger mycket bra toner/korn.

Då kör jag på det hemma, och får se vad det blir för resultat!

Folk talar mycket om framkallare. Jag antar att det inte spelar lika stor roll vilken fixer man använder?

Undvik snabbfix typ 1 min och kör gärna med tvåbadsfixering (halva rekommenderade fixtid i vardera badet) då ökar hållbarheten på negativen. Använder själv Unifix (5 min) och efter en användning används bad två som förstabad medan bad ett kasseras. Bad två blandas till helt nytt. Framkallare (X-tol 1+1) kasseras efter en användning). Stoppbad (Kodak) med väldigt låg koncentration (bara några droppar till 3 dl). För hög konc på stoppbadet kan ge grövre korn. En del använder enbart vatten men lite svagt sur så arbetar fixet effektivare och hållbarheten förlängs.

Senast ändrad:
Jag är bara rädd att sköljningen blir ett problem. Ibland är kranvattnet rent otroligt dåligt i Dushanbe, brunt och slammigt. Finns det några alternativ till att skölja under kranen?

Vattenfilter finns att köpa, t.ex hos Clas Ohlsson för 189:-. Filter av kol, bommull och nylon finns men vad som funkar bäst vet jag inte. Dåligt vatten påverkar säkert även film men på kopior kan det bli bedrövligt med tonstick i basen. Säkert också negativt för hållbarheten. Vi hade förr problem med detta där jag bor men sedan vattenverket installerat ett nytt filter efter reningen (just för missfärgat vatten) försvann problemen. Behövdes annars eget filter även här.

ANNONS
Götaplatsens Foto