Så här gjorde jag min studiovariant. Observera att det finns flera sätt att göra samma sak på och vissa moment skulle jag gjort lite annorlunda om det varit ett ”riktigt” retuschjobb.
Jag förutsätter vissa förkunskaper i [engelska] Pshp.
Beskär bilden.
Välj nytt dokument.
För att få samma storlek på det nya dokumentet (som skall bli bakgrunden) gå upp via window\documents och välj originalbilden. Gör detta med dialogrutan för nytt dokument aktivt så får det nya dokumentet samma storlek som originalbilden.
Välj filter\render\clouds för att få en sådan där traditionell studiobakgrund.
Nu jobbar jag med skuggningsverktyget (Kortkommando O) inställt på medeltoner och 40% opacitet för att mörka ned kanterna på bakgrunden. Då koncentreras blicken mot centrum av bilden.
Tryck Ctrl U för att kunna styra vilken färgton bakgrunden skall ha med Hue.
Evetuellt lägger jag på lite filter\noise för att efterlikna originalets kornstruktur.
Sedan tar jag flyttaverktyget (jag brukar hålla ned Ctrl för då aktiveras flyttaverktyget utan att jag faktiskt behöver byta verktyg), håll inne shift och dra originalbilden över till det nya dokumentet (bakgrunden).
Att kopiera och klistra in belastar RAMminnet eftersom urklipsminnet fylls med det du kopierar. Dra och släpp är mer arbetseffektivt.
Stäng originalbilden. Då frigör du RAM.
Skapa en lagermask (se bild) och måla med en pensel av lämplig storlek (liten) och svart färg. Jag brukar ha en hårdhet av runt 80% på penseln.
Måla längs kanten av kroppen så att du får en snygg friläggning mot bakgrunden. Målar du in på kroppen byter du till vit färg och målar tillbaka de pixlar som försvann.
Jag byter ofta pensel mellan riktigt små med hård kant och lite större med 80% kant.
Måla, måla och zooma in och ut för att kontrollera kvaliteten.
Jag använder Wacom ritplatta förresten.
När bakgrunden ser ut bra mot kroppen kan du välja större pensel och måla bort resten så bakgrunden kommer fram.
Håret kan vara lurigt, i denna bild är det lätt men det finns knep (och specialprogram) för att frilägga hår.
Välj kurvor eller nivåer (levels) för att ge bilden rätt kontrast och färgton.
Slå ihop lager/flatten image.
Lägg på skärpa. jag har för mig jag valde
150%
radie 0,5
tröskel 3
(?)
Det var allt tror jag. Känns som jag inte missat något...
GO, GO, GO...