Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En fråga om laddningström

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
En fråga till de batteri-gurus som jag vet gömmer sig någonstans här på FS.

När man talar om laddning på litet mer avancerad nivå finns diverse rekommendationer/regler i form av 1C, 0,2C, o.s.v.

Det jag efter mycket om och men fortfarande inte klurat ut är följande:

Jag har ett par batterier på 2700mAh som har legat och samlat damm under ett par månader. Efter uppmätning konstaterar jag att batteriernas maximala kapacitet ligger på ca 1900mAh - alltså 800mAh under originalkapacitet.

Om jag nu vill ladda med, säg, 1C, skall jag då beräkna detta utifrån 2700mAh eller nuvarande kapacitet på 1900mAh?

Beroende på laddström har detta mer eller mindre betydelse, men man vill ju veta =)


/Tomas
 

Anjou

Aktiv medlem
En fråga till de batteri-gurus som jag vet gömmer sig någonstans här på FS.

När man talar om laddning på litet mer avancerad nivå finns diverse rekommendationer/regler i form av 1C, 0,2C, o.s.v.

Det jag efter mycket om och men fortfarande inte klurat ut är följande:

Jag har ett par batterier på 2700mAh som har legat och samlat damm under ett par månader. Efter uppmätning konstaterar jag att batteriernas maximala kapacitet ligger på ca 1900mAh - alltså 800mAh under originalkapacitet.

Om jag nu vill ladda med, säg, 1C, skall jag då beräkna detta utifrån 2700mAh eller nuvarande kapacitet på 1900mAh?

Beroende på laddström har detta mer eller mindre betydelse, men man vill ju veta =)


/Tomas

Ladda utifrån 2700 mAh. Prova att cykla batteriet några gånger så brukar det komma igång igen om det ha legat länge. Alltså ladda ur nästan helt (inte lägre än 0,9 v per cell) och ladda sedan fullt igen. Upprepa.

Edit: Om det är vanliga AA celler så bör du inte ladda med 1C. Då blir de för varma.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ladda utifrån 2700 mAh. Prova att cykla batteriet några gånger så brukar det komma igång igen om det ha legat länge. Alltså ladda ur nästan helt (inte lägre än 0,9 v per cell) och ladda sedan fullt igen. Upprepa.
Jag är helt med på det du säger, men det jag undrade var mer av hypotetisk art. Visserligen är situationen verklig, men jag är mer intresserad av att veta hur det fungerar rent teoretiskt.
Vet du med säkerhet att man skall räkna på 2700mAh? Rent spontant känns det som att man skall räkna på den kapacitet som batteriet har för närvarande, men jag är ingen batterikemist =) Är batteriet så deaktiverat att det inte har högre kapacitet än 1000mAh och jag kör på med 2,5A - vad kan jag då vänta mig? Kör man i 2,5A i ett batteri som i friskt tillstånd har en kapacitet på 1000mAh lär det inte gå så bra.

PS. Har cyklat två gånger och tänkte göra en formering nu =)
 

Anjou

Aktiv medlem
Nja, du kan ju inte styra hur mycket ström batteriet ska ta emot.

Det du kan ställa in är laddströmmen på laddaren tex 2 A. Sedan laddas batteriet tills spänningen gör en kullerbytta och deltavärdet uppnås. Inställningen för deltavärdet går bara att ställa in på mer avancerade laddare. Egentligen spelar det ingen roll vad du sätter för laddström så länge batterierna inte blir mer än fingervarma.

Så som svar på din fråga: det som händer om du har för hög laddström är att du får för hög värme och batteriet blir ännu kassare.

/ Kalle
 

Anjou

Aktiv medlem
Ett litet tillägg:

Laddaren matar först på med konstant ström tills spänningen inte längre stiger. Det som kallas för deltavärdet är det läge när cellen plötsligt får ett spänningsfall på några tiondelars volt. Då ska laddaren stängas av. Under den sista delen av laddningen ger laddaren väldigt låg strömstyrka.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Allt det där vet jag. Jag tror inte du förstår min fråga. Eller så är det jag som är kvällsdum =)

T.ex: Man ska ju enligt "reglerna" helst inte gå över 1C vid laddning. Beroende på batterikapacitet kan ju detta betyda allt från 1000mAh till 2700mAh.

Om mitt batteri har nedsatt kapacitet (säg 1000mAh), vad betyder då det? Hur många mA ger då 1C?

Det måste väl vara någon slags kemisk grej när batteriet blir inaktiverat, och vad får det för konsekvenser? Hur uppför sig batteriet rent kemiskt? Uppför det sig som ett 2700 eller ett 1000mAh-batteri?

Mina batterier blir ganska varma när jag kör på 1,5A, vilket är 0,55C om vi räknar på 2700mAh. Räknar vi på 1900mAh hamnar vi på ca 0,8C, vilket skulle kunna förklara värmen.
 

Anjou

Aktiv medlem
Det var nog jag som missuppfattade frågan!

Jag har aldrig funderat på kemin i batteriet ;-)
Så jag kan nog inte hjälpa dig mer. Spontant så hade jag själv gått efter värdet som gäller för ett nytt batteri och slängt det när det börjar bli segt.

Fast alla de här teorierna spelar ju bara roll när man snabbladdar batterierna. Om du kör efter rekommenderade 0,2 A som det brukar vara på AA-batterier blir det garanterat ingen värme.
Kan tillägga att jag aldrig snabbladdar batterierna jag har till mina blixtar.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Håller man batterierna i bra skick har det ju ingen större betydelse, men jag är sån att jag gärna vill veta hur saker fungerar =)

Jag får se om det kommer några fler svar.

Tack för tagen tid!
 

Hankki

Aktiv medlem
Alltså ladda ur nästan helt (inte lägre än 0,9 v per cell) och ladda sedan fullt igen.
Laddar du ur cellerna en och en kan du dra allt ur dom. Orsaken till 0,9V/cell är ifall en cell är sämre än övriga så finns en risk att spänningen går under noll och cellen kan polvända.
 
ANNONS