Annons

En fråga om objektiven Tamron AS 70-210/4 och EF-S 55-250/F4-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har två objektiv jag altererar med när jag fotar sport: Canon EF-S 550-250/ F4-5,6 och ett Tamron AF 70-210/4, till det en Canon Eos 80d.

När jag fotar med Canonobjektivet så blir bilderna mera skarpa, än med Tamron objektivet. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel med Tamronobjektivet, men bilderna inte får samma skärpa. Jag brukar försöka ligga på 135 på båda objektiven. Canonobjektivet är från 2018 och Tamron från 2019. Är det stor skillnad i kvalité på objektiven? Jag fotar oftas sport (fotboll utomhus). Är focusen bättre, snabbare på Canon eller är det skit bakom spakarna?

Jag är amatör och försöker lära mig, please have murcy on me.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har två objektiv jag altererar med när jag fotar sport: Canon EF-S 550-250/ F4-5,6 och ett Tamron AF 70-210/4, till det en Canon Eos 80d.

När jag fotar med Canonobjektivet så blir bilderna mera skarpa, än med Tamron objektivet. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel med Tamronobjektivet, men bilderna inte får samma skärpa. Jag brukar försöka ligga på 135 på båda objektiven. Canonobjektivet är från 2018 och Tamron från 2019. Är det stor skillnad i kvalité på objektiven? Jag fotar oftas sport (fotboll utomhus). Är focusen bättre, snabbare på Canon eller är det skit bakom spakarna?

Jag är amatör och försöker lära mig, please have murcy on me.
Det låter lite märkligt, om det är senaste versionen av Tamron-objektivet (som kom 2018 om jag minns rätt) så är det ett väldigt bra objektiv. Köpte du det nytt?

Men, det kan som du själv funderar över handla om fokus, även om det låter lite konstigt att det Tamron-objektivet skulle fokusera tydligt långsammare eller mindre exakt än ett EF-S 55-250. Nu är det Canon-objektivet rätt bra det också, i synnerhet i relation till priset.

Vilka fokusinställningar kör du med i kameran?
 

velocio

Aktiv medlem
Är skärpan på rätt ställe men för dålig? Eller är skärpan på fel ställe? Det första innebär autofokusproblem, medan det andra innebär skillnad i objektivets skärpa.

För fotbollsbilder kan det gå att se var i gräset det är skarpt. Om det t ex är skarpt gräs några meter bakom själva motivet, då är det ju "bara" felfokusering det handlar om.

Har du testat att ta likadana bilder på ett stillastående motiv, med autofokus, för att jämföra?
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har två objektiv jag altererar med när jag fotar sport: Canon EF-S 550-250/ F4-5,6 och ett Tamron AF 70-210/4, till det en Canon Eos 80d.

När jag fotar med Canonobjektivet så blir bilderna mera skarpa, än med Tamron objektivet. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel med Tamronobjektivet, men bilderna inte får samma skärpa. Jag brukar försöka ligga på 135 på båda objektiven. Canonobjektivet är från 2018 och Tamron från 2019. Är det stor skillnad i kvalité på objektiven? Jag fotar oftas sport (fotboll utomhus). Är focusen bättre, snabbare på Canon eller är det skit bakom spakarna?

Jag är amatör och försöker lära mig, please have murcy on me.
Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet och i synnerhet skärpa ligger ju nästan uteslutande i objektivet så självklart kan den skilja mycket mellan olika objektiv. Hur gammalt objektivet är behöver inte säga mycket om bildkvalitén dock, det finns 30-40 år gamla objektiv som fortfarande idag har mycket hög bildkvalité :)

Att man inte får skarpa bilder kan ju dock såklart även bero på flertalet andra saker. Du specificerar ju inte exakt på vilket sätt bilderna inte är skarpa, men det kan ju t.ex bero på att man inte sätter fokus eller att man kör med för lång slutartid och får rörelseoskärpa.
Kan inte uttala mig om hur autofokusen är på de båda objektiven.
 

thompan

Aktiv medlem
Kan detta vara något?
 

PMD

Aktiv medlem
Canonobjektivet är ett EF-S-objektiv vilket innebär att det är konstruerat för att användas på sensorer av den storlek som din EOS 80D har. Om Tamronobjektivet är det jag tror att det är så är det ett småbildsobjektiv avsett för en ungefär dubbelt så stor sensor (formatet kallas "småbild" av historiska skäl).

Det är fullt möjligt att Canonobjektivet helt enkelt fungerar bättre på din kamera än Tamronobjektivet beroende på ovanstående. Ju mindre sensor ett objektiv ska användas på desto bättre upplösningsförmåga behöver det ha för att bilderna ska kunna vara jämbördiga skärpemässigt med bilder från en kamera med större sensor.

För att hjälpa dig vidare så behövs några bilder att bedöma. Börja med att ta lite bilder på samma motiv med de olika objektiven (gärna en tegelvägg). Helst med stativ och ganska lågt ISO. Ta bilder med några olika bländare. En sån testserie kan ge lite insikt i hur de båda objektivens optiska kvalitet är jämfört med varandra. Då har vi inte blandat in autofokus, skakningar eller annat som kan påverka.
 
Tack alla för svar.
Objektiven är inköpta av åf 2018 och 2019, så de är nya. Jag förstår att äldre objektiv kan ha lika bra prestanda som nytt, men jag nämnde inköpsåren ifall det kunde ge någon hint till hjälp.
När jag köpte båda objektiven så bad jag om hjälp av åf och angav att jag var amatör, vilken sport jag fotar och vilket kamerahus jag använder.
Kan tillägga att jag senaste 2 veckorna har ytterligare ett kamerahus, Eos 800d där jag har satt Tamaronobjektivet.
Jag har alltid haft en känsla av att Canonobjektivet ger skarpare bilder. Jag märker det när jag förstorar upp och gör till exempel en skärmdump på läsplattan.
Det kan ju naturligtvis vara så att personerna är ur fokuspluttarna i kameran, men det borde ju även hända med Canonobjektivet.
Jag har precis börjat fota med egna inställningar och är novis.
Jag skickar med en bild med Tamronobjektivet. Jag skall kolla senare idag, focusinställningen.
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack alla för svar.
Objektiven är inköpta av åf 2018 och 2019, så de är nya. Jag förstår att äldre objektiv kan ha lika bra prestanda som nytt, men jag nämnde inköpsåren ifall det kunde ge någon hint till hjälp.
När det gäller zoomar så kan man som tumregel utgå från att nyare objektiv verkligen är både skarpare och kan fokusera snabbare än äldre. Det finns förstås undantag, men generellt fungerar det så.

När jag köpte båda objektiven så bad jag om hjälp av åf och angav att jag var amatör, vilken sport jag fotar och vilket kamerahus jag använder.
Bägge skall fungera bra för ändamålet och med den kamera du har, så de har nog tipsat dig om bra grejer.

Kan tillägga att jag senaste 2 veckorna har ytterligare ett kamerahus, Eos 800d där jag har satt Tamaronobjektivet.
Jag har alltid haft en känsla av att Canonobjektivet ger skarpare bilder. Jag märker det när jag förstorar upp och gör till exempel en skärmdump på läsplattan.
Det kan ju naturligtvis vara så att personerna är ur fokuspluttarna i kameran, men det borde ju även hända med Canonobjektivet.
Det kan det vara, men tänk på att så länge du använder största möjliga bländaröppning så har du ett lite kortare skärpedjup med Tamron-objektivet - det har ju maxbländare på f/4 oavsett brännvidd, medan Canon-objektivet gissningsvis ligger på f/5 eller f/5,6 vid de 135 mm brännvidd du tydligen ofta använde.

Jag har precis börjat fota med egna inställningar och är novis. Jag skickar med en bild med Tamronobjektivet. Jag skall kolla senare idag, focusinställningen.
Jag kikade snabbt på bilden och jag får ett intryck av att fokuseringen har missat.

Som någon annan tipsade är den saken enklare att avgöra var exakt fokuseringen lagt skärpan i bilder där marken (gräset) finns med, då ser man på marken om skärpan hamnat hitom eller bortom spelaren/spelarna.
 
Någon frågade om focus och inställningen jag kör med i detta sammanhang är AI servo.
Jag brukar sitta ned på gräset när jag fotar och det blir ofta bilder underifrån utan gräs i bild där man kan se fokusen i gräset
Jag ska försöka gå igenom bilderna och se om jag ändå kan hitta en bild där det finns gräs med och vi kan ser vart fokuset ligger.
Jag ska försöka att fota med gräset med i framtiden och laborera lite.

Jag är väldigt tacksam för er hjälp.
 
Hej, här ser vi också ett typiskt exempel på Tamronobjektivets-eller fotograftens oförmåga att få skärpa i bilderna. Bilderna är tagna efter varandra. Denna typ av bilder blir alltid/oftas skarpa med Canonobjektivet medans Tamronobjektivet ofta inte hinner med. I detta fall springer inte spelaren särskilt fort, utan löper mera.
 

Bilagor

velocio

Aktiv medlem
På den oskarpa bilden är det ju skakningsoskärpa, dvs för lång slutartid. Det är inte objektivets fel, förutom att bildstabiliseringen möjligtvis är sämre på det ena.

Här verkar inte autofokusen ha varit orsaken.
 
På den oskarpa bilden är det ju skakningsoskärpa, dvs för lång slutartid. Det är inte objektivets fel, förutom att bildstabiliseringen möjligtvis är sämre på det ena.

Här verkar inte autofokusen ha varit orsaken.
Tack :) , bra då vet jag det. Ska försöka köra med monopod och se om jag kan få bättre bilder.
Det jag upplever med Tamronojektivet är att det dansar fram och tillbaka med fokusen, medans Canonobjektivet hittar fram snabbt och håller sig skarp genom bildserien.
Canonobjektivet är ju nättare så jag kanske också är stadigare på handen.
 
ANNONS