Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En hel semster med trasigt objektiv..!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-s

Aktiv medlem
Här kommer en hemsk berättelse: Jag har just vart iväg en månad och tågluffat igenom Europa.Har åkt igenom Danmark, Tyskland, Österike och Schweiz och sett massa schyssta saker, och självklart fotade jag som en tok. Hade dock bara med mig ett objektiv eftersom packningen var så tung redan från början.

Valde ut mitt 50mm f/1.8. Plåtade bara svartvitt med olika ASA, allt från 100 -> 1600. När jag nu idag av en ren slump kollade in slutaren idag så upptäckte jag samtidigt att bländaren i objektivet inte fungerar... Det är alltid på största öppning, spelar ingen roll vad man ställer in för något värde... Blev orolig och gick ner till en fotobutik här och snackade med en kunnig som dömde ut objektivet... "bara att slänga, kostar mer att laga än att köpa nytt".

Nu skiter jag fullständigt i priset på objektivet, det är bilderna från min resa som jag vill åt. Jag har alltså rest omkring i en månad och fotat med ett objektiv där endast bländare 1.8 funkar.... Världsklass, eller vad faan ska man säga? Vet inte varför jag skriver det här, ville kanske bara skriva av mig för jag känner mig så ledsen just nu. Skit också...:(

Det kanske går att rädda på något sätt genom att mixtra med framkallningstiderna? T.ex. när jag fotade med min tri-x i 1600 så sade nästan alltid ljusmätaren att bländaren skulle vara mellan 11-16. Borde kanske gå att räkna om i framkalnningen? Utgår från att det är helkört... Om någon vet, säg gärna till.

Tråkigt :-(

Fakta är att du först när du kom hem konstaterade att objektivet var trasigt. Detta kan innebära att objektivet har fungerat under delar av resan eller hela resan.

En fundering är att ta ut den frsta och sista rullen om du har koll på vilka det är och klippa loss den första rutan i dessa filmer och framkalla dessa normalt. Blir bilderna rätt så har sannolikt objektivet fungerat under hela resan. I annat fall så är det rimligt att anta att bilderna är olika kraftigt exponerade, sannolikt överexponerade :-(

hemska saker. fotograferade själv för några år sedan på en medeltidsfest. perfa fotoväder och grymt fin klädsel på de tidsenligt utspökade människorna.

Drog så klart av en 36-rulle. Kom hem och såg att jag inte hade nån rulle i alls. Åh vad dumt.

Fy vad drygt!
Hoppas att åtminstonde några bilder klarat sig!

En grym påminnelse om att nu och då försäkra sig om att gluggarna fungerar mekaniskt även invändigt.

Klipptestet som föreslogs är en bra början..

exakt samma grej har hänt på en sigmaglugg jag haft. det tog ett bra tag innan jag insåg att en fjäder lossnat och att det bara gick att plåta med största bländare.
som tur var så plåtar jag oxå alltid med största bländare i vanliga fall, så det märktes ingenting på bilderma eftersom det blev rätt iaf.
lagade gluggen på garantin, men den gick sönder snart igen, fast på annat vis. :eek:P

hoppas din glugg pajade preciiis innan du kikade närmare på den, så bilderna klarat sig.
*håller tummarna*

Jo, tummarna hålls stenhårt här.. Ska testa knepet som jag fick lite längre upp i tråden, det lät smart. Tur att jag vet i vilken ordning filmen är tagen också. Tackar!

ANNONS
Götaplatsens Foto