Annons

En kamera, ett objektiv, ett år utmaning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Jag har startat ett nytt projekt för att gå tillbaka till rötterna. Jag kommer från den analoga världen men även fotat digitalt sedan sent 90-tal.
I år köpte jag en begagnad Fujifilm XE1 (2012), en adapter och en Konica hexanon 40mmF1.8 (1979). Detta kostade mig totalt bara 1400kr
Efter lite dagar med kameran insåg jag hur kul det var med manuellt och digitalt tillsammans, dessutom så är Fujifilm XE1 gamla sensor väldigt likt analoga bilder, speciellt med gammalt optik.
Så mitt projekt är nu att alltid ha med denna setup vart jag än går/åker under ett år. Jag började 14 februari och kommer hålla på ett år. När jag fotar professionella bilder har jag annan utrustning men för mig själv kommer jag köra denna setup.
Foto är kul igen, jag tar mindre bilder men med mer tanke och mindre post-processing. De printade bilderna är toppen även med äldre sensor.
Tanken är att det skall vara som en form av dagbok som efter ett år blir en fotobok. Jag vill också inspirera andra fotografer att man inte behöver det nyaste, snabbaste, mest megapixlar m.m.
Följ resan här. @xftales
Mvh. Johan
DSCF5437-01.jpeg

DSCF5174-01-03.jpeg
DSCF4730-01.jpeg
DSCF5087-02.jpeg
Visa bilaga DSCF4982-01.jpeg
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Kul idé!

Häromåret var jag lite tekniktrött och tog alla familje/semester/vardagsbilder med min Zeiss Ikon Nettar under några månader. Inga begränsningar i filmtyp, men ingen blixt heller. Precis som du säger så blev det väldigt kul att jobba med den begränsningen. Och mot slutet av perioden tog jag väldigt få bilder, men i gengäld hade jag mer än 6 bra bilder per rulle, det tyckte jag var intressant
 

Ventures

Aktiv medlem
Men...men.. Du har ju nästan ingen DR och bps! Skojar bara. Klart det funkar med gamla prylar. En utmaning fler borde ta sig an.

Eller varför inte tio rullar 135-36. En bild om dagen i ett år. Alla keepers.
När jag går i pension om det finns film då. :)
 

jkm

Aktiv medlem
Trevlig kombo! Har haft den och kommer ihåg att den levererade finfina bilder... Ha det gött!
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
2 månader in. Sjukt kul att se hur man klarar sig med en gammal digital kamera och en ännu äldre lins. Ibland får man slut på idéer men man utvecklas.
Fujifilm XE1 + Konica hexanon 40mmF1.8 i ett år.
@xftales på instagram alla bilder enbart med denna setup
DSCF5900-01.jpeg DSCF5811-02.jpegDSCF5644-01.jpegDSCF5578-01-04-01.jpegVisa bilaga DSCF5897-02.jpeg
 

x-country

Aktiv medlem
Det här är intressant på många sätt. Ur ett hållbarhetsperspektiv skithäftigt att för 1400 kr återanvända grejer. Som fotograf att du påminner oss amatörer att man inte måste ha det senaste utan att man istället lär känna sin kamera och dess begränsningar. Det enda jag har kvar att önska är att du hade satt upp en blogg här på Fotosidan.

Jag har själv gått i liknande tankar när det gäller utrustning. Har spanat på EBay i flera månader efter en lämplig kombo. Är inne på en Panasonic Lumix GX1 med deras 20mm eller en äldre modell av Fujifilm X100. Men så blev det till slut en helt ny Ricoh GRIII. Lite dålig samvete eftersom jag egentligen skulle återbruka.

Tack för att du delar med dig och inspirerar.
 
ANNONS