Annons

En ny normal för både FX och DX

Produkter
(logga in för att koppla)
För att stoppa begreppsförvirringen så säger jag att objektivet är en normal på FX-kameror och ett kort teleobjektiv på DX-kameror.

Några frågor utifrån lanseringen av denna nya produkt:

1) Kommer detta innebära att Sigma tar fram andra intressanta fasta objektiv såsom 35/1.4 och 85/1.4?

2) Kommer Sigma uppdatera sina tidigare ljusstarka vidvinklar (20/1.8, 24/1.8 och 28/1.8) som ju känns mer intressanta nu när Nikon kommit med FX-formatet och fler FX-kameror lär följa? Tar Sigma steget fullt ut i så fall och gör om dem till f1.4?

3) Hur står sig bildkvaliteten på Sigmas 50/1.4 mot Nikons variant? Båda har närgräns på 45 cm medan Nikon har avbildningsskala 1/6.8 mot Sigmans 1/7.4.

4) Vad kommer Sigmas objektiv att kosta? Nikon 50/1.4 ligger på 2985 kr hos Cyberphoto. Sigmas normal borde rimligtvis inte kunna kosta mer än 2485 kr för att kunna konkurrera.

5) Får Sigmas lansering av ett ljusstarkt normalobjektiv med HSM Nikon att snabba på sina uppdateringar av 50/1.4 och 85/1.4?

Jag skulle gissa på att Sigma har tänkt på andra saker än övriga tillverkare. Med tanke på bokehn hos deras 30/1,4 så kan man ju hoppas att de fått till den lika snyggt på 50:an. Nikon och Canons 50/1,4 och 50/1,8 har verkligen inte snygg bokeh vidöppet. Jag tror på ett pris kring tretusen spänn som skulle kunna motiveras av en annorlunda konstruktion och annan filosofi än övriga har. Annars vore det ganska meningslöst att släppa en sån glugg tycker man.

Snart kommer det nog lite inlägg om sigmas problem med front- och bakfokusering, den dåliga kvaliteten på ytbeläggningen etc ;)

Jag tycker det ser ut som en mycket intressant glugg. De får gärna göra en 24/1,4 och en 85/1,4 också :)

ANNONS
Götaplatsens Foto