Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En sensors livslängd?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Fundera på att köpa en begagnad fullformatare och har kollat runt lite på annonssiterna och där är det en del intressanta objekt ute till försäljningen, dock verkar flera av dom använts flitigt för videoinspelning och min fråga är, hur påverkas sensorn i det långa loppet av mycket filmande? finns det några gränser för en sensors totala livslängd gällande exponeringstid?

//Torbjörn

Utan att sitta på facit tror jag inte du behöver oroa dig för sensorn. Jag har sällan (aldrig?) hört talas om en sensor som gett upp pga flitigt användande. Det man dock kan fundera på är antalet exponeringar hos slutaren. Den slits.
Går att kolla upp på de flesta kameramodeller hur många exponeringar som gjorts. Antingen direkt i kameran, eller genom att köra en bild ur kameran via något program på datorn.
Kolla det resultatet kontra den beräknade antalet exponeringar som slutaren är uppmätt för.

Skickade in frågan till supporten för en av dom stora märkena och fick följande svar:

"Sensorns livslängd påverkas inte av att den används för videoinspelningar. Den känsligaste delen involverad i bildtagning är slutaren, så om kameran använts i hög grad för t. ex. sportfotografi skulle detta vara en större nackdel."

Jerry och Håkan, får passa på att tacka er för era tidigare svar som harmoniserade med kameratillverkarens svar.

//Torbjörn

Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna förstöra en sensor är om den överhettas, men för att det ska hända måste man nog göra något riktigt dumt som att fota rätt in i solen med lång slutartid eller liknande.

ANNONS