Annons

En videoguide om kablar, kontakter, mikrofoner och ljudinspelare

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej
I min strävan att få bättre ljud när jag filmar så har jag lärt mig en del om tekniken och prylar.
Nu delar jag med mig till nybörjare och andra som vill veta en del om kablar, kontakter, mikrofoner och ljudinspelare.
Förhoppningsvis kan någon ha nytta av videon för att själva komma igång och lära sig om lite av tekniken vid ljudinspelning.
Synpunkter och tips är alltid välkommet.
Innehållsförteckning finns under "visa mer" om man vill zappa mellan olika avsnitt.

 

mikoto

Aktiv medlem
Har tittat på hela avsnittet, Kul!

Även om fokus är ljud så vill jag säga att video kvaliteten är utmärkt med, framför allt att utrustningen du visar är i fokus hela tiden och belysningen är så jämn och fin. Hur belyser du detta?

Ett inflik om TRRS där med, som kanske inte kan ses som en kritik men kuriosa. Det finns flera standarder för TRRS om vad som gör vad på pluggen. Men det verkar som att framför allt Apple verkar styrt att överlag är standarden att jord sitter på den andra ringen och mikrofonen sitter på S. Så S står för sleeve, jag antog länge att det stod för Shield eller skärm, men det är bara ett sammanträffande att på TRS pluggen både för mikrofoner och stereo ljud så används S för jord/skärm. Men det finns TRRS kontakter där jord/skärm sitter på S delen med och då blir det inkompatibelt.

Jag tycker mig själv ha bra koll på tekniska prylar och sladdar men det tog flera månader innan jag begrep varför min GH3 lät så fruktansvärt illa med min mygg mikrofon. Jag köpte GH3an begagnad och fick myggan av en som hade problem med de så jag antog att någon av de var defekt bara men sedan insåg jag att jag behövde en TRRS till TRS adapter bara så fungera det som en dröm.

Det enda jag skulle kunna anmärka på är att du kanske kunde lyckats hålla ett högre tempo och få video lite kortare, den är ganska lång.(mina videor blir för övrigt alltid för långa, så jag behöver bättra mig själv egentligen i första hand) Men du har ett jämnt tempo iaf och jag måste erkänna att videon tog slut fortare än jag förväntade mig.

Du får göra en uppföljare med! Där du kan guida lite om att ställa in rätt ljudnivå på inspelningen, eller hur man synkroniserar ljud om du tex skulle spela in med flera inspelare(tex både kameras inbyggda mikrofon och en separat ljudinspelare). Placering av mikrofonen när du spelar in, kanske något helvildt som om man vill lägga på en berättarröst över filmat material och vill planera inläsandet efter innehållet. Lite mer att arbeta med inspelningarna av ljudet, både före och efter.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack Daniel!
Mycket värdefull feedback.
Jag håller med om allt. Bl.a är det knepigt att det inte finns någon enhetlig standard för TRRS.
Belysningen är enkel. En 40W lågenergilampa 4000K med reflektor slagen i ett vitt reflekterande paraply på belysningsstativ. Underlaget för prylarna är vit kartong.
Tyvärr är tempot för segt, bl.a för att jag vill anpassa innehållet för nybörjare och då blir jag omständig.
Jag har gjort en del försök med andra instruktionsfilmer tidigare på youtube men de håller aldrig måttet. Några finns kvar i alla fall.
 

martley

Aktiv medlem
Ytterligare kuriosa angående kopplingen på 3.5mm-kontakterna:

* Sony körde ett tag med en kontakt med ytterligare en kontaktring för en speciell sorts mobiltelefonshörlur med en mikrofon i varje örsnäcka. Mikrofonerna användes främst för aktiv bullerdämpning, och styrningen satt i telefonen. Det krävdes alltså en speciell telefon för dessa lurar, och det var bara ett fåtal telefoner som hade stöd för dessa. lurarna gick att koppla in i en vanlig telefon om man hade lite tur med hur kontakterna i jacket satt, men det följde även med en adapter.

* Det fanns adaptrar för omkoppling mellan de olika kopplingsvarianterna, men kopplade man in fel sort jordade man genom mikrofonen vilket inte gav så särskilt mycket ljud. Men om hörlurssladden hade knappar för mediastyrning så fungerar de genom att kortsluta mellan mikrofon och jord med olika resistanser för olika knappfunktioner och tryckte man på rätt knapp så kortslöt man tillräckligt för att det åtminstone skulle gå att lyssna i lurarna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Bra initiativ. Ska titta igenom hela guiden när jag har tid. Jag har själv pillat lite med ljudinspelare och sånt, men är alldeles för dålig på det här för att det ska gå enkelt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ytterligare kuriosa angående kopplingen på 3.5mm-kontakterna:

* Sony körde ett tag med en kontakt med ytterligare en kontaktring för en speciell sorts mobiltelefonshörlur med en mikrofon i varje örsnäcka. Mikrofonerna användes främst för aktiv bullerdämpning, och styrningen satt i telefonen. Det krävdes alltså en speciell telefon för dessa lurar, och det var bara ett fåtal telefoner som hade stöd för dessa. lurarna gick att koppla in i en vanlig telefon om man hade lite tur med hur kontakterna i jacket satt, men det följde även med en adapter.

* Det fanns adaptrar för omkoppling mellan de olika kopplingsvarianterna, men kopplade man in fel sort jordade man genom mikrofonen vilket inte gav så särskilt mycket ljud. Men om hörlurssladden hade knappar för mediastyrning så fungerar de genom att kortsluta mellan mikrofon och jord med olika resistanser för olika knappfunktioner och tryckte man på rätt knapp så kortslöt man tillräckligt för att det åtminstone skulle gå att lyssna i lurarna.
Ja, stiften och ringarna är en djungel att gå vilse i.

"Sleeve" betyder väl arm, muff eller bussning och för mig skulle det vara naturligt att använda den som jord eller skärm. Men den kan tydligen vara vad som helst.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Bra initiativ. Ska titta igenom hela guiden när jag har tid. Jag har själv pillat lite med ljudinspelare och sånt, men är alldeles för dålig på det här för att det ska gå enkelt.
Det är just det som är knixet när man filmar.
Stillbilder bilder kräver givetvis sitt men vid filmning tillkommer rörelse och ljud.
Samtidigt en annan typ av manus, berättelse eller innehåll. Det blir mycket att hålla reda på och helst skulle jag behöva ett par långa ben till och ett par starka armar.
Det finns en anledning till att filmteam har en särskild "gaffer boy" ljudkille (eller tjej) som sköter mikrofonen, mikrofonbomen och ljudinspelaren så att kameramannen (eller kvinnan) kan koncentrera sig på sitt.
Jag har ruinerat många tagningar pga. enkla missar när det är många detaljer som måste klaffa samtidigt. Det kan handla om dåligt batteri i mikrofonen, slarvigt insatt eller felplacerad plugg. Helt fel ljudnivå så att det klipper eller blir för svagt. Trott att kameran spelar in men i stället var pausad. Det finns många fler inställningar och åtgärder som kan sabotera det hela, kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
En onödig miss som jag råkat ut för.
Jag köpte en original Röde förlängningskabel till min Röde stereomikrofon.
Filmade i mitt gömsle när signalen från den utplacerad mikrofonen plötsligt försvann.
(Att lämna gömslet var inte något alternativ så jag får fuska med ljudpålägg senare vilket aldrig kan ersätta det önskade ljudet från fåglarna)
Det var alltså dålig passform och glapp i honan på den nya kabeln vilket man naturligtvis förväntar sig att slippa när man köper originalprylar som ska hålla god kvalitet. Mina billiga kablar från KJell-gänget har aldrig haft sådana problem eller brus överhuvudtaget.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Det finns en anledning till att filmteam har en särskild "gaffer boy" ljudkille (eller tjej) som sköter mikrofonen, mikrofonbomen och ljudinspelaren så att kameramannen (eller kvinnan) kan koncentrera sig på sitt.
Utan att alls vilja näpsa; en gaffer arbetar inte med ljud utan med el och ljus.
På mindre produktioner med bara en ljudtekniker benämns denne ofta bara just ljudtekniker eller på engelska sound mixer eller sound recordist. Normalt är dock ljudarbetet fördelat på minst två personer varav en sköter inspelningsutrustningen och har huvudansvaret för ljudupptagningen och kallas A-ljud eller production sound mixer. Mikrofoner, på bommar / sändare / fasta, hanteras då av en eller flera B-ljud eller boom operators.
Terminologin är inte riktigt så strikt som man skulle önska och ibland finns regionala eller nationella avsteg, men just rollen gaffer är ganska entydig. :)
 

martley

Aktiv medlem
Ja, stiften och ringarna är en djungel att gå vilse i.

"Sleeve" betyder väl arm, muff eller bussning och för mig skulle det vara naturligt att använda den som jord eller skärm. Men den kan tydligen vara vad som helst.
Det tyckte SonyEricsson / Sony och någon mobiltillverkare till som jag inte kommer ihåg vilken, men inte Apple och så småningom vann Apples koppling (eller den som Apple och några till använde). Jag tror att det möjligen kan ha något med kompatibilitet mellan mono- (TS) och stereoplugg (TRS) att göra. I så fall borde jorden sitta i mitten. Det var inte helt ovanligt att 3-parts hörlurar levererades med en lite adapterkabel ett tag.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Utan att alls vilja näpsa; en gaffer arbetar inte med ljud utan med el och ljus.
På mindre produktioner med bara en ljudtekniker benämns denne ofta bara just ljudtekniker eller på engelska sound mixer eller sound recordist. Normalt är dock ljudarbetet fördelat på minst två personer varav en sköter inspelningsutrustningen och har huvudansvaret för ljudupptagningen och kallas A-ljud eller production sound mixer. Mikrofoner, på bommar / sändare / fasta, hanteras då av en eller flera B-ljud eller boom operators.
Terminologin är inte riktigt så strikt som man skulle önska och ibland finns regionala eller nationella avsteg, men just rollen gaffer är ganska entydig. :)
Perfekt, tack för den!
Jag anade att gaffer hade något med gaffa-tejp att göra.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
En onödig miss som jag råkat ut för.
Jag köpte en original Röde förlängningskabel till min Röde stereomikrofon.
Filmade i mitt gömsle när signalen från den utplacerad mikrofonen plötsligt försvann.
(Att lämna gömslet var inte något alternativ så jag får fuska med ljudpålägg senare vilket aldrig kan ersätta det önskade ljudet från fåglarna)
Det var alltså dålig passform och glapp i honan på den nya kabeln vilket man naturligtvis förväntar sig att slippa när man köper originalprylar som ska hålla god kvalitet. Mina billiga kablar från KJell-gänget har aldrig haft sådana problem eller brus överhuvudtaget.
Vet inte vad det är för mikrofon du har men använd XLR av god kvalitet tex Neutrikkontakter. Har haft kabel dragen utomhus i veckor utan problem.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Kan benämningen komma av dersa flitiga användning av vävtejp/silvertejp, även kallad gaffatejp ?
Både ja och nej; rollen gaffer är inte benämnd efter tejpanvändningen utan snarare har både tejp och yrkesroll samma ursprung. Det finns ett par härledningar där den mest vedertagna är att ljustekniker - på teatrar såväl som i offentliga miljöer - använder en lång pinne (eng. "gaff") för att nå armaturer. En annan bygger på att gaffer är en förkortning i talspråk av grandfather, syftande helt enkelt på äldre/seniora crewmedlemmar med mer övergripande ansvar.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Kan det möjligtvis vara så att "gaff" också har varit slang för mikrofonbomen (som kan vara en lång pinne) och att "gafferboy" kanske är en benämning på mikrofonmannen som trots allt cirkulerar?
Jag har för mig att jag sett något om detta men minnet kan vara minst sagt grumligt, milt uttryckt...
Kul med utvikningar i ämnet.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack för trevlig och informativ genomgång. Tycker ljudet i filmen är bra vilket är en fördel när målet är att informera andra om hur bättre ljud kan spelas in :). Jag får mersmak till att lära mer.

En sak som jag fick googla vidare på var kring balanserad och obalanserad signal. Från din film uppfattade jag att TRS är obalanserad och XLR balanserad. Det stämmer ju vid stereoinspelning som du beskriver. Vid monoinspelning är väl även TRS balanserad? Kanske underförstått men är någon lika novis på området som jag är kan ett förtydligande kanske hjälpa någon? Eller så fanns informationen med men att jag missade det.

Jag tolkar din film och övrigt googlande så här. 2xXLR=balanserad stereo, 1xXLR balanserad mono, TRS=balanserad mono eller obalanserad stereo. Har jag förstått rätt?

Det är läge att köpa hem lite popcorn till uppföljaren som jag hoppas kommer :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack för trevlig och informativ genomgång. Tycker ljudet i filmen är bra vilket är en fördel när målet är att informera andra om hur bättre ljud kan spelas in :). Jag får mersmak till att lära mer.

En sak som jag fick googla vidare på var kring balanserad och obalanserad signal. Från din film uppfattade jag att TRS är obalanserad och XLR balanserad. Det stämmer ju vid stereoinspelning som du beskriver. Vid monoinspelning är väl även TRS balanserad? Kanske underförstått men är någon lika novis på området som jag är kan ett förtydligande kanske hjälpa någon? Eller så fanns informationen med men att jag missade det.

Jag tolkar din film och övrigt googlande så här. 2xXLR=balanserad stereo, 1xXLR balanserad mono, TRS=balanserad mono eller obalanserad stereo. Har jag förstått rätt?

Det är läge att köpa hem lite popcorn till uppföljaren som jag hoppas kommer :)
Tack för respons, uppskattas!
Njae. En TRS-kabel ger inte balanserad signal. Olika TRS-kablar kan ha skillnader i hur skärmen isolerar för störningar men förmodligen spelar det inte någon större roll.
Klippt ur wiki om balanserad kabel:

"En balanserad kabel skickar samma signal genom två ledare för att minska störningar jämfört med om den bara hade haft en ledare. I den ena ledaren är signalen fasvänd mot den andra. När signalen når sitt mål vänds fasen tillbaka i en av ledarna och signalerna summeras. När fasen vänds tillbaka så blir resultatet att brus och knaster som letat sig in på vägen som har samma fas släcks ut, medan signalerna som har olika fas i stället adderas till varandra. Till skillnad från en balanserad kabel har en obalanserad kabel endast en ledare. En obalanserad signal kan bli konverterad till en balanserad signal via en DI-box.

Balanserade kablar används för professionella ljudanslutningar på grund av deras överlägsna brusminskning, i vissa fall med så mycket som 80 dB, och detta är särskilt användbart när det bara skickas några millivolt från en mikrofon längs många meter kabel till en förstärkare"
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det kan vara läge att tipsa om en rulle jag gjorde för nybörjare om hur man kan spela in ljudet när man filmar. (Filmen är från 2018):
 
ANNONS