Annons

Enköping fotopromenad måndagar

Produkter
(logga in för att koppla)

Gixxer 1000

Aktiv medlem
Tack för en trevlig kväll i Enköping, det är en mysig liten stad med många små oaser-parker som jag inte hade besökt utan er. Uppskattat!
Tack också för förklaringar o info.
Kari
 

erro.se

Aktiv medlem
Tack själva, kul att ses. Hoppas Kari blev nåt klokare av alla våra råd....

Bildmässigt blev det väl sådär för min del. Ett ljus i mörkret var väl kanske denna:
 

Bilagor

atotowi

Aktiv medlem
Så har jag äntligen hunnit fixa till några bilder själv också.
Tackar för sällskapet och påminner att det bara är att droppa en förfrågan i tråden så kommer säkert en eller annan med på en tur med kameran.
 

Bilagor

Gixxer 1000

Aktiv medlem
Det var första gången ute med 35mm o det visade sig i form av inte se till att ha tillräckligt lång skärpa, annars var dom väl ok , för en nybörjare.

Har ni ngt knep som man kan använda sig av för att inte råka ut för det igen?
Jag måste lita på autofokus(dålig syn) o det är väl ok, men hur gör jag för att veta att skärpedjupet är tillräckligt? (om jag tex vill ha allt i bilden i fokus)

Att det är kortare med större bländare förstår jag men det varierar med avståndet också vilket försvårar att hålla reda på det, blandar man in fler objektiv så blir det hopplöst att hålla reda på.
Hur gör ni?
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Det finns ju skärpedjupskalkylatorer, t.ex. http://www.dofmaster.com även om de inte säger hela sanningen.

Du kan ju alltid granska bilden på kamerans skärm, och ta en ny ifall skärpedjupet inte passar.

Det bästa är förstås erfarenheten som kommer med tiden.
 

atotowi

Aktiv medlem
En variant som jag använder är att ta flera exponeringar med olika blädarinställningar. Då kan man ju välja det som blev bäst i efterhand. (Funkar om motiven är statiska)
Dessutom får man efter ett tag lite känsla för hur det faktiskt varierar. Man har ju sett de olika motiven i lite olika varianter...
 

Gixxer 1000

Aktiv medlem
Det var ju det där med synen, jag ser inte skärpedjupet på skärmen utan först på en större bild på dataskärmen, lite beroende på vad det är förstås.

Jo, jag har kollat på Dofmaster. Det var den sidan som fick mig att inse att "det där kan du aldrig komma ihåg" naturligtvis en hjälp på traven som tex att skärpdjupet på mitt 35 varierar ifrån
6cm till 82cm (1.8-22) 1m ifrån, men om du inte har ngt framför det du fokuserar på så är det
3cm-55cm.

Undrar om det är därför kamerapkt ofta säljs med vidvinkel? Det är lättare att komma igång, man tror att man kan, tills man köper ett annat objektiv :)

Jag får nog börja med att ha med mig en "fusklapp" tills känslan för det kommer.
Men varför inte, jag har sett många porträtt av proffs där ena ögat är i fokus o inte det andra, en miss som jag ser det, kanske var det meningen.. tveksamt....

Den här bilden var väl den som blev som jag ville i skärpan.
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Du fick ju en guidning genom PPI/DPI-djungeln senast, så nu får vi väl säga välkommen till fokus- och skärpedjupsdjungeln... :)

Visst är det kul det här med foto!?
 

Gixxer 1000

Aktiv medlem
Tackar, tackar...kul-absolut !
Foto känns som en hobby som man kan göra-vara hur stort som helst.
Fördelen är väl att man inte tröttnar för att det är enahanda.
Jag kan tänka mig att det känns som en utmaning många ggr, även när man blivit skicklig.
 

atotowi

Aktiv medlem
Det var lite av en engångsföreteelse för mig men kanske nån annan hinner se detta och svara innan kvällen.
Det är som sagt fritt att ge sig ut utan mig.
 

atotowi

Aktiv medlem
Dags igen!

Jahaja - nu var det länge sen men vad sägs om att göra ett nytt försök på måndag kväll.

Så 28/5-2012 klockan 18:30 framför Enakyrkan vid gamla bussterminalen/Gustav Adolfs park (samma plats som tidigare)
 
ANNONS