Annons

Enkel ljussättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

tynell

Medlem
Hejsvejs,
tanken är att jag ska ta lite snygga 'kroppsbilder' av en person, men jag har juh ingen annan utrustning än min fina kamera - och då vill man juh gärna kunna leka lite med ljussättning, skuggor osv...så jag skulle gärna ta emot lite lågbudget ljussättningstips från er gamla (och nya) fotorävar här på FS :)

Är det "bygglampor" från clas ohlson och silkespapper (soft-box-aktigt?) som gäller om man inte vill punga ut en förmögenhet på blixtar och paraplyer and what not?

Tacksam för alla möjliga och omöjliga svar och idéer på detta :)
 
Enkelljussätttning

Jag fotar med 3 st bygg lampor funkar ganska bra ,har foto paraply franför två och reflekterar den tredje mot en reflektor .Bifogar en bild .
 

Bilagor

  • tiina 3.jpg
    tiina 3.jpg
    47.4 KB · Visningar: 589
Gratis porträttljus

Om jag vill fotografera porträttbilder med hög kvalitet utan någon speciell utrustning använder jag mig av ett fönster. För att styra skuggorna använder jag ett vitt lakan som reflekterar ljuset. Är det för starkt ljus ute drar jag för tunna vita gardiner.

Detta ljus fungerar väldigt bra på andra fotobehov.
 
Tack för svaren :)
Jag använder oftast naturligt ljus från typ ett fönster jag oxå, men det är så oberäknerligt, väder och tid på dygnet osv.

Ang. bygglampor...är det 500w som gäller eller klarar man sig undan med lägre watt? Såg iofs att de inte kostar mer än en hundring på Clas Ohlson, men det kan juh vara fint att veta :)
 
oftast tycker jag att svartvita porträtt blir absolut snyggast i naturligt ljus, det bästa är vintertid på eftermiddagen, med en massa snö utanför. gärna lite mulet väder. då får man ett väldigt mjukt och fint ljus....

men som sagt, det går ju inte alltid o lita på vädret...
 
ANNONS