Annons

Enkla snöskor till stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag ska upp till snön och fotografera i helgen, och inser att jag nog kommer att behöva någon form av snöskor till stativet (ett Manfrotto 190 nat2)? Har varken tid eller lust att köpa något, någon som har ett tips att bjuda på om hur man pular ihop något enkelt och funkis själv? Tänker mig någon form av platta med nån slags fästanordniong som håller fötterna på plats kanske?

Eller ska man förlita sig på skidor och ryggsäck som stöd kanske, med eller utan stativ? Det blir väl mest lite blandade vintervyer i fjällskogen och en o annna fågel.

Per

EN tanke att testa kanske:

EN regn- jacka/byxa/kappa läggs ut på snön.
Ställ stativet på med ett påträtt gummiband på var ben.
dra upp regnkappan genom gummibanden.
Tryck till stativet.

Vad har du för fötter nu? Är det enkla plastpluggar? Du kan ju klippa skivor av bigpacklådor och skruva fast dem i pluggarna.

Jag har igängade spikar som fötter på mitt stativ och brukar lägga bigpackskivor bakom spikarna på vintern. Det funkar bra. Är det riktigt kallt får man byta dem ibland.

Erik Schalin skrev:
EN regn- jacka/byxa/kappa läggs ut på snön.
Ställ stativet på med ett påträtt gummiband på var ben.
dra upp regnkappan genom gummibanden.
Tryck till stativet.

Ja, det var en god ide, kanske behövs inte ens gummibanden. Fast det kräver nog att man jobbar med stativet ganska lågt för att fötterna inte ska komma för långt ifrån varandra, och då kanske man lika gärna kan gränsla stativet över ryggsäcken.

jimh skrev:
Vad har du för fötter nu? Är det enkla plastpluggar? Du kan ju klippa skivor av bigpacklådor och skruva fast dem i pluggarna.

Jag har igängade spikar som fötter på mitt stativ och brukar lägga bigpackskivor bakom spikarna på vintern. Det funkar bra. Är det riktigt kallt får man byta dem ibland.

Jag har spikfötter med gänga, som jag kan skruva en gummiplutt upp o ner för. Smart, kanske kan använda de till att fästa en plastskiva på! Jag var mer inne på masonit egentligen, men det kanske duger med tunnare plast då. Då får jag dessutom en anlening att klämma i mig 6 liter rom-russin till i morgon kväll, härliga tider! :D

Per

ANNONS