Annons

Enorma exponeringsproblem med Nikkor AF 35mm/2

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Bytte nyligen från ett manuellt 50mm till ett 35mm/f2 med AF till min D3:a.
Dock så har detta objektivet fört med sig något katastrofalt.. Inga bilder blir korrekt exponerade! Antingen blir de överexponerade eller så blir de alldeles för underexponerade.

Det är sååå tråkigt.. Nej, det är ingen inställning på kameran efterson alla andra objektiv fungerar som de ska.. Hur kan det bli såhär?!
Någon som har liknande erfarenhet.. ? Någon som vet hur man ska tackla problemet?

Tack på förhand

=´(

35/2.0 är (ö)känd för olja på lamellerna. Går att fixa enkelt hos Lasses Kameraservice e d. Jag gjorde det med min 35a och den har funkat perfekt sedan dess!

Kanske har du provat allt, men..?

Förmodligen har du redan ställt in objektivet, men här är i alla fall en möjlighet som lätt kan glömmas bort;
Bländaren skall vara inställd på 22 för att AF skall fungera. Man kan också låsa bländarringen där, med en liten knapp som då hamnar ovanför 2,8-värdet.

Hälsningar/Paul

Alltså, det är ett splitter nytt AutoFocus-objektiv. Inga olja på lamellerna och bländaröppning fungerar som den ska på alla bländare...

Det är som om själva "data-informationen"- från objektivet till kameran är inställt fel.. typ som om mitt 35mm objektiv skickar data till kameran om att det är ett mycket längre objektiv..

Fast det står ju 35mm f2 i exif infon.... fan va jobbigt!

Vad använder du för mätmetod? Jag tycker att matrismätningen är helt kass med alla objektiv förutom 24-70. För övriga använder jag centrumvägd mätning. Annars kan det gå precis hur som helst; från två steg underexponerat till två steg överexponerat.

Jag har testat med centrumvägd ett tag, det funkar lite bättre.. MEN, jag har upptäckt att i P-läget och -2/3 på exponeringen så fungerar det perfekt!

Hur kan det då inte funka lika bra i A-läget?? Måste ju vara programvaran då eller?

Finns det nån ny uppgradering efter version 2.01?

Annars får jag maila nikon o kolla nu :)

ANNONS
Götaplatsens Foto