Annons

EOS 1D Mark III tumfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag har skaffat en EOS 1D iii som komplement till min 7D att använda när jag fotar döttrarnas fotbollsmatcher.
Nu har jag snart ställt in alla knappar så att kamerorna fungerar likadant. Det är bara en grej jag inte lyckas få till.
På 7D har jag tumfokus för vald af-punkt med af-on, och för registrerad af-punkt med ae-låset. Väldigt smidigt att hela tiden snabbt kunna växla mellan två olika fokuspunkter.
På 1D har jag även där tumfokus för vald af-punkt med af-on. Men jag lyckas inte hitta hur jag ställer in ae-låset att fokusera på registrerad punkt. Den fokuserar på vald punkt den också.

Är det någon som vet hur man gör, eller om det ens går?

Petter...
 

apersson850

Aktiv medlem
Mig veterligt går det inte. De funktioner som du kan påverkar med följande custom functions är de som kommer i närheten:
CF.n I-14
CF.n III-6
CF.n III-10

För övrigt hör den här frågan hemma i Canon Pro-forumet. Kanske fler som kan kameran bättre som tittar där. Jag har inte ens någon sådan. Däremot går det lätt att göra det du vill med en 1DX, plus en hel del till, som inte heller går med 1D Mark III. Ka-ching... ;-)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
...
Däremot går det lätt att göra det du vill med en 1DX, plus en hel del till, som inte heller går med 1D Mark III. Ka-ching... ;-)
Det går ävn på 1D mkIV.
På 1D mkII så går det att göra så att du kan använda antingen 1 fokuspunkt, eller samtliga.
Vet att det inte går på 1D mkIII. (Men det är rätt märkligt).

Vad det gäller just 1DX så har den ju flera knappar som man kan programmera själv.
Något jag tycker är grymt bra.
 
ANNONS