Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 20D låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Siljefjord

Aktiv medlem
Min 20D låser sig ibland. Nu senast på Ullevi. Mycket irriterande. Det hjälpte med att ta ut batteriet och sätta i det igen. Är det någon som vet vad det beror på och har upplevt det själv? Vad göra? Är det kanske idé att ta kontakt med Canon?

Kan du beskriva låsningen mer, något felmedelande alls? Vad för figurer på skärmarna blinkar/lyser?..

Förhoppningsvis är det inget allvarligt:)

Inga meddelanden. Menyn syns som vanligt men trycker man på knappen för att ta bild händer ingenting. Skärpan ställs inte in och ingen bild tas. Helt låst.

Har råkat ut för det också, kanske tre gånger på ett år, det enda som hjälpt är att ta ut batteriet. Ibland har jag råkat ut för att det står slutartiden men 00 på bländare, minns inte om det räckte med att stänga av eller om jag tog ut batteriet. Har inte hänt så ofta.

ah, det var nyttig info, en gång har det hänt att inget hände när jag skruvat på ett objektiv, men jag skruvade ur och i igen, och då gick det. Jag blandar nog ihop händelserna som Mattias beskriver (vilket jag råkat ut för) och att det visade 00.

Jag skrapade och pillade på alla kontakter på mina objektiv. Skrapade även försiktigt på stiften i kameran. Sedan dess har detta fenomen inte inträffat igen. Lite smuts och osynlig oxid kan nog räcka för att skapa glappkontakt.

Istället för att skrapa, så använd ett vanligt suddigummi! Vänd kameran upp och ner så du inte får in en massa "ludd" i kameran :)

Funkar ypperligt ;)

Har hänt mig också att kameran låser sig. Att ta ur batteriet och in med det igen, löser problemet.

Har exakt samma problem med en 350D.....

Pratade men min lokala ÅF som jag handlade hos, han rekommenderade att jag skulle vända mig direkt till Canon, tyvärr betyder det troligtvis att man är kameralös i ca en månad iaf.....=(

Det verkar som jag inte är ensam om det här. Jag får ta kontakt med Canon. Dom borde ju veta om det är typiskt för 20D eller om det går att fixa.

Jag hade låsningsproblemet i början med min 20D.
Försvann efter uppgradering av firmware och har inte inträffat på snart ett år.
Kolla att du har aktuell firmware i kameran.

Låsningar inte ovanliga!

BugEyes skrev:
Jag hade låsningsproblemet i början med min 20D.
Försvann efter uppgradering av firmware och har inte inträffat på snart ett år.
Kolla att du har aktuell firmware i kameran.

På min 20D var problemet exakt detsamma som Björn Sorkins. jag testade samma sak som slr/c på 20D och vips...inga problem sedan dess.

Detsamma inträffade för en kollega och jag rådde honom att göra samma sak. Funkade för honom med.

Tydligen inte alls ovanligt, inte bara på 20D alltså.

I de flesta fall måste ju då slutsatsen vara att mjukvaran "glappar" ibland istället för hårdvaran.

ANNONS
Götaplatsens Foto