Annons

EOS 20D med 50k exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Arvid_Forsberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en dum fråga: jag har en EOS 20D med ca 35k-40k exponeringar och jag har för mig att den har en "livslängd" på ca 50k exponeringar. Jag har en 5D Mk II på G, men jag tänkte ändå ha kvar min 20D som reservkamera. När jag tagit >50k exponeringar och spegelfunktionen då antagligen ger upp vad gör jag då? Slänger kameran? :) Service? Pris?

Tack på förhand för ev. svar...

/Arvid

Hej!

Jag har en dum fråga: jag har en EOS 20D med ca 35k-40k exponeringar och jag har för mig att den har en "livslängd" på ca 50k exponeringar. Jag har en 5D Mk II på G, men jag tänkte ändå ha kvar min 20D som reservkamera. När jag tagit >50k exponeringar och spegelfunktionen då antagligen ger upp vad gör jag då? Slänger kameran? :) Service? Pris?

Tack på förhand för ev. svar...

/Arvid

Det kostar ca 2-3000kr att byta slutare, det är ju inte säkert att den ger upp direkt vid 50K exponeringar, den kan ju lika gärna hålla 50K till eller gett upp för 20k sedan.

Ouch, ja det var det jag misstänkte. :) Tackar för snabba svaret. Jag ska hålla tummarna att den håller 50k till då heh...

EOS 20Ds säljs nu beg. för 3-4k och min är fortfarande i mycket fint skick så det får nog vara värt att byta slutare för 2-3k om den dör.

/Arvid

Ouch, ja det var det jag misstänkte. :) Tackar för snabba svaret. Jag ska hålla tummarna att den håller 50k till då heh...

EOS 20Ds säljs nu beg. för 3-4k och min är fortfarande i mycket fint skick så det får nog vara värt att byta slutare för 2-3k om den dör.

/Arvid

Hej, min 20D gav upp efter 53000....
kostnad 4917:- på Canon i Mölndal.

Köpte en 40D istället

/Daniel

Jösses... Ja, det var dyrt. Där har du en bra poäng.
Tackar för infon.

Mvh Arvid

40D är dessutom ljusår bättre. Snabbare AF, ISO hantering, display....det mesta. Och då var jag nöjd med 20D innan...

Nu har jag dock sålt min 40D för att finansiera en beställd 5DM2 så jag tar ett steg till och hoppas på samma underbara upplevelse av förbättring.

/Daniel

Min 20D har gått över 80 000 exponeringar utan några krångel Ändå har den varit mer i ur och skur utan regnskydd, såväl i piskande regn som i snöblandad regn. En gång frös den snöblandade regnen till så att de flesta av knapparna inte kunde tryckas in, på grund av isbildning. Den har varit med såväl i hetta (bastu) som i bitande kyla, närmare -30 C ibland.

Den ska absolut hållas instängd i plastpåse när man tar in den från kyla, säger de som vet. Jag har aldrig orkat vänta, kameran halas oftast fram på direkten när jag kommer hem. Man vill väl se hur bilderna blev... än så länge har den aldrig svikit mig, fastän jag behandlar den som en simpel redskap. Stackarn!

Min 20D har gått över 80 000 exponeringar utan några krångel Ändå har den varit mer i ur och skur utan regnskydd, såväl i piskande regn som i snöblandad regn. En gång frös den snöblandade regnen till så att de flesta av knapparna inte kunde tryckas in, på grund av isbildning. Den har varit med såväl i hetta (bastu) som i bitande kyla, närmare -30 C ibland.

Den ska absolut hållas instängd i plastpåse när man tar in den från kyla, säger de som vet. Jag har aldrig orkat vänta, kameran halas oftast fram på direkten när jag kommer hem. Man vill väl se hur bilderna blev... än så länge har den aldrig svikit mig, fastän jag behandlar den som en simpel redskap. Stackarn!

Hur mår optiken då?
Har du aldrig fått torkfläckar eller så?

De håller nog mycket längre än så. Min gamla systemkamera av icke-canontyp har passerat 250.000 exponeringar på sina fyra år. Nu har jag emellertid skickat den till verkstaden för byte av slutare mm eftersom det görs som garantijobb fortfarande, utan att slutaren alls är slut (sic!).

Hur mår optiken då?
Har du aldrig fått torkfläckar eller så?

Optiken mår kanon, såväl L-optiken som 50/1.8 II. Inga torkfläckar någonstans.

Enda felet är att på 70-200/2.8L IS hittade jag två dammkorn bakom frontlinsen en gång när jag skulle putsa den. Objektivet var inte ens gammalt då och då hade den aldrig hunnit vara med på riktiga utomhusstrapatser heller (har normalt adrig detta objektiv med på naturutflykter, där platsar en 300/4L bättre för mina behov). Mejlade Canon men de behagade att inte svara på min förfrågan, när jag frågade om detta kunde åtgärdas via garantiservicen.

Optiken mår kanon, såväl L-optiken som 50/1.8 II. Inga torkfläckar någonstans.

Enda felet är att på 70-200/2.8L IS hittade jag två dammkorn bakom frontlinsen en gång när jag skulle putsa den. Objektivet var inte ens gammalt då och då hade den aldrig hunnit vara med på riktiga utomhusstrapatser heller (har normalt adrig detta objektiv med på naturutflykter, där platsar en 300/4L bättre för mina behov). Mejlade Canon men de behagade att inte svara på min förfrågan, när jag frågade om detta kunde åtgärdas via garantiservicen.

Låter betryggande =)

Ja, verkligen. :) Då kanske gamla Bettan håller ett tag till då.

Som jag skrev högst upp så tänkte jag bara behålla min 20D som reservkamera och jag har också beställt en 5D Mk II, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Min skola har erbjudit sig att köpa kameran av mig (för jag fotar mest inom skolan ändå, ca 30k exponeringar än så länge TROR jag). Så antingen säljer jag den till dem nu och köper en 40D också - och så håller den bara några år där - eller så har jag kvar den i förhoppning om att den klarar långt över 100k exponeringar. Vad skulle ni ha gjort?

/Arvid

Ja, verkligen. :) Då kanske gamla Bettan håller ett tag till då.

Som jag skrev högst upp så tänkte jag bara behålla min 20D som reservkamera och jag har också beställt en 5D Mk II, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Min skola har erbjudit sig att köpa kameran av mig (för jag fotar mest inom skolan ändå, ca 30k exponeringar än så länge TROR jag). Så antingen säljer jag den till dem nu och köper en 40D också - och så håller den bara några år där - eller så har jag kvar den i förhoppning om att den klarar långt över 100k exponeringar. Vad skulle ni ha gjort?

/Arvid

Vad får du för kameran av skolan?

/Daniel

Vad får du för kameran av skolan?

/Daniel

Jag får ingen kamera av skolan, jag har använt min 20D där en del eftersom skolan inte har någon kamera, så de vill gärna köpa den för fortsatt arbete. Så jag funderar på att sälja min 20D till dem. Min förbokade 5D Mk II ska jag använda privat och inte ha i skolan.

/Arvid

Behåll den, den är ju en 1.6X converter i sig själv och har man en trotjänare så kan mann like gärne behålle den.

Mmm, detta är också en bra poäng och så tänkte jag i början. Nu vet jag dock inte vad jag ska göra haha utan jag är i gråzonen av att sälja och behålla nu. :D

Damn...

/Arvid
Men med tanke på 5DMII:s högre upplösning (och samma pixeltäthet) så kan du ju i så fall lika gärna beskära bilder från 5DMII till att visa samma utsnitt som det du får från 20D, och få samma detaljrikedom men med mindre brus i slutresultatet.

Hej, jag undrade vad du fick för $$$$ av skolan....Du läste nog lite fort och meningen kanske inte var på litteraturprisnivå heller.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto