Annons

Canon 400 2.8 IS I fokus twiching

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihop!

Köpte I veckan ett begagnat 400 2.8 IS MK1 i mål om att nyttja med x1.4 och x2 för småfågel osv. Bland annat.

Men har stött på problem direkt...

Video på fokusrutan:
Videoexempel. Notera att jag inte aktivt sätter fokus. Det är live view som själv focuserar:


Canon 1dx mk II, stabilt stativ, IS av och på vid test. Back button focus

Symtom: I servo läge när BBF är intryckt för aktivt fokus så lägger sig inte fokus jämt, utan fokus motorn arbetar och hoppar fram och tillbaka på ca 1 cm skillnad, vilket gör att när jag drar av en salva så blir ca vartannan bild i fokus och dom andra lite off.
Motorn låter högt när den jobbar och ljudet blir durrande och i fokusrutan så hoppar mätaren fram och tillbaka i små increments.

Med extenders så blir problemet värre. Och x2 är nästintill oanvändbar.

Att hålla ner fokus aktiv gör givetvis att han alltid arbetar för att hitta skärpa. Men problemet är så pass grovt och inget annat tele jag har beter sig såhär...

I Live View är problemet inte alls lika påtagligt.

Problemet är mer eller mindre konstant.
Är det fokusmotorn som är kaputt?

Är det värt att behålla eller ska jag returnera gluggen och leta ny? Alternativt behålla och skicka till UK för service?

Tack på förhand.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Två korta "konstateranden".
1. Om Du inte använder tillräckligt långa slutartider, så ska Du alltid ha IS avstängt på det objektivet. Detsamma om Du använder stativ.
I båda fallen riskerar Du att IS faktiskt försämrar skärpan i bilderna.

2. Canon erbjuder inte någon som helst service på det objektivet längre. Inte heller reservdelar.
Det är möjligt att det går att få service på annat håll. Men i så fall finns det en viss risk att tillgången till reservdelar ställer till det.

Hoppas att ovanstående på något sätt kan hjälpa Dig att ta ett beslut med hur DU ska gå vidare.
 
Två korta "konstateranden".
1. Om Du inte använder tillräckligt långa slutartider, så ska Du alltid ha IS avstängt på det objektivet. Detsamma om Du använder stativ.
I båda fallen riskerar Du att IS faktiskt försämrar skärpan i bilderna.

2. Canon erbjuder inte någon som helst service på det objektivet längre. Inte heller reservdelar.
Det är möjligt att det går att få service på annat håll. Men i så fall finns det en viss risk att tillgången till reservdelar ställer till det.

Hoppas att ovanstående på något sätt kan hjälpa Dig att ta ett beslut med hur DU ska gå vidare.

Tack för svaret!
Men med IS igång eller inte så kvarstår samma problem... Felet är att fokusen hoppar såpass mycket hela tiden som att den inte kan bestämma sig ifall det jag fokuserar på hittas eller ej. När väl fokus sitter så är skärpan klockren. Problem är att motorn hoppar under själva fokuseringsstadiet såpass mycket att det känns som objektivet "hyperventilerar" och inte kan bestämma sig vart den vill låsa fokus. Även på statiska mål.

Som du säger så erbjuds ingen canon service längre. Vilket gör att jag måste veta att objektivet fungerar som det ska, så jag inte sitter med en defekt gammal glugg för massa pengar som jag inte kan göra något åt...

Tack för ditt svar!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har du testat att dra ner känsligheten så att fokus stannar längre innan det hoppar till nästa ställe?

Med tele kan det se ut som att fokuspunkten ligger rätt hela tiden men minsta lilla rörelse kan betyda att fokus hamnar lite annorlunda och låser på något nytt. Med snabb och kraftfull af-motor blir det snabba ryck. Sätt upp ett mål med gott om plats både framför och bakom. Då bör fokus stanna eller ta en rejäl åkning om af-punkten låser på nytt ställe.

Har du möjlighet att låna någons hus med ögon af? Sitter skärpan på ögonen lär det inte vara något fel på objektivet.
 
Har du testat att dra ner känsligheten så att fokus stannar längre innan det hoppar till nästa ställe?

Med tele kan det se ut som att fokuspunkten ligger rätt hela tiden men minsta lilla rörelse kan betyda att fokus hamnar lite annorlunda och låser på något nytt. Med snabb och kraftfull af-motor blir det snabba ryck. Sätt upp ett mål med gott om plats både framför och bakom. Då bör fokus stanna eller ta en rejäl åkning om af-punkten låser på nytt ställe.

Har du möjlighet att låna någons hus med ögon af? Sitter skärpan på ögonen lär det inte vara något fel på objektivet.
Jag har provat ett par olika Case's utan skillnad. Jag lägger upp ett till videoklipp i min öppningspost, så ser ni hur problemet beter sig. Som det syns i video så är filmning helt omöjligt om motorn ska bete sig som den gör. Notera att detta görs även när inte aktivt sätter fokuspunkt själv.

Tyvärr ingen möjlighet att prova på spegelöst. Men som jag sa innan så sitter fokus klockrent när det väl träffar rätt. provade lite porträtt nyss och det var inte lika påtagligt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har provat ett par olika Case's utan skillnad. Jag lägger upp ett till videoklipp i min öppningspost, så ser ni hur problemet beter sig. Som det syns i video så är filmning helt omöjligt om motorn ska bete sig som den gör. Notera att detta görs även när inte aktivt sätter fokuspunkt själv.

Tyvärr ingen möjlighet att prova på spegelöst. Men som jag sa innan så sitter fokus klockrent när det väl träffar rätt. provade lite porträtt nyss och det var inte lika påtagligt.
Tyvärr, det har jag aldrig upplevt med mitt 300 från samma generation. Ser väldigt konstigt ut. Har ingen någon smart lösning så lämna tillbaka.
 
ANNONS