Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 3 med handskar?!

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Någon som vet hur det är att jobba med eos3 med handskar? Fotograferar med eos5 nu och tycker det är ett litet helvete att hantera dem med handskar på. Kommer inte åt en enda knapp och kan inte vrida på varken det ena eller det andra..
Blir ofta att man förfryser fingrarna till fiskpinnar..

Har hört att eos30 ska vara bra med sina många rattar, men hur är eos3?
tack!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hur låter det med vantar som du kan ta ut dina fingrar ur utan att ta av vanten ?

Nä skämt åsido så är ju faktiskt E 30an bra i det avseendet. E 3an har några knappar som faktiskt går att trycka på med tjocka vantar.
 

Ingo

Aktiv medlem
Jag köpte ett par tjocka fleecevantar och klippte upp fingrarna så att de går att vika bak a la jaktvantar, fast i min version fick nästan alla fingrar "fingeruttag". Funkar finfint till min 3:a, och om man inte behöver ställa in kameran så mycket utan måste vänta på "rätt tillfälle" i kylan kan man ju stoppa in en fjärutlösare i en stor tumvante och på så sätt sköta kameran utan att ta av sig vantarna. Fokusera går ju skapligt även med stora vantar

En annan variant är ju att köpa sig handvärmare i närmaste jakt/fiskebutik och värma upp fingrarna när det blir för kallt.

/Ingo
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag kör två 3:eek:r och var nyligen och plåtade i -26 grader. Det är klart att hur tjocka vantar som helst går inte. Jag hade tidigare en 5:a och 3:an är bättre. Den jobbiga programratten på 5:an slipper man.

Jag har använder lite olika handskar. När det intye är så kallt har jag en tunn windstoppervante som sitter som ett extra skin. Med den handsken kan jag göra nästan allt.
Har också Lill-Sport skidhanskar som är toppen.
När det är askallt kör jag tumvantar. Det funkar faktiskt också, men de får inte vara i tjockt skin. Mina är i Gore-tex.

Bäst med 3:an jämte 5:an är möjligheten att använda mer köldtåliga batterier i det extra handtaget eller boostern.
 

Bilagor

abatarphoto

Aktiv medlem
Ett alternativ är att köpa ridvantar på hästsportaffären. Dem är relativt tunna och varma med små gummiknoppar på handsken. Dem kostar bara ca 20 - 50:-
Sådana här handskar har jag och det funkar utmärkt.
 
ANNONS