Annons

Eos 30 eller Eos 5

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Juhlin

Aktiv medlem
Håller på och försöker bestämma mig för en ny kamera då min 500N inte riktigt känns rätt och inte heller "top of the line" direkt. Den funkade riktigt bra till att färska upp minnet av att fota med systemkamera men inte mycket mer.

Amatör som man är så lyssnar man mycket på andras åsikter..

Hade ställt in mig på en EOS30 eller 33 men nu har jag snubblat över 5 ochså, det jag kan läsa mig till så är de ganska likvärdiga förutom att 5an är äldre.

Om man pratar samma pengar på ett 5 och 30 hus vilket är mest prisvärt? Var det 5an som hade massa problem med ratten?

Visst passar mina objektiv från 500N till både 5 och 30?

MVH Artur

EOS

Yapp, objektiven passar till alla.
Jag har ägt både EOS 30 (den innan 30v) och Eos 5, och personligen tycker jag EOS 5 kändes bättre att hålla i, men eftersom den kameran har x antal år på nacken så kanske det idag är svårt o hitta begagnat som inte är utslitet. Dom tillverkas ju inte längre men det visste du ju redan.
Men jag tycker du ska känna på båda och se själv, det är alltid svårt o säga vilken du ska köpa.
Det får du avgöra själv :)

Vill du ha snabb autofokus och har behov av det så borde du väl köra på 30:an. men men min favvo var EOS 5

Lycka till

vad har du för budget?? en EOS3 är inte heller så dyr begagnad nuför tiden... en höjdarkamera..

Budget och budget, kan väl säga att jag tar mig råd trots att jag kanske inte borde... Kan få en 30 med vertikatgrepp och fjärrutlösare för 2 lappar, vilket jag tycker är ett mycket bra pris.

Hur många exponeringar ska en välskött kamera klara? Det ex jag funderar på har tagit 200-300 rullar 300 36rullar är ju 10800 exponeringar vilker lät mycket först i mina örom men när jag tänkte efter så var det inte så farligt kanske...

En bekant sa att han hade läst nånstans att en digitalsystem bör klara c:a 30000 exponeringar utan problem, går det att säga samma sak om en analog?

Snabb autofokus? Ja tack, min nuvarande autofokus är seg när der är riktigt ljust och ett dåligt skämt i sämre belysning. Om jag behöver den, tjaa det kommer knappas att bli sämre med dom kamerorna jag kikar på...

Senast ändrad:
kolla på Eos 33V på cyberphoto der kostar den 3600 kr utan glugg, har en sån o en gammal Eos 10s som funkar bra men tycker att 33V är lättare att jobba med.

Jahapp, kommer en Eos 30 med posten imorgon, bara hålla tummarna att allt är i sin ordning, verkade vara en seriös person iaf. Känns bättre än att köpa en 5a då jag förmodligen kommer ha kameran rätt länge och att köpa en redan "gammal" kamera känndes inte rätt, dels pga. problemen vissa haft med ratten, även om jag är händig själv så är det inte kul att gå o vänta på att nåt ska gå sönder.

Det är nu ni ska säga vilken dumskalle jag är :0)

Har mycket höga förhoppningar.

MVH Artur.

ang exponeringar är det olika beroende på modell, EOS3 tor jag har garantera 150 000 exponeringar, 350D 50 000 exponeringar, 20D 100 000 exponeringar och 1d MKII 200 000... vet inte hur det är på 30 serien men 50 000 i alla fall borde inte vara orimligt..

Artur.
Jag önkar dig lycka till.
Jag har haft både eos30 och eos5 och det är två bra kameror som båda har fördelar och nackdelar.
Det jag upplevde som största fördelen med 30 var att jag kunde köra med vanliga AA batterier i batterigreppet vilket inte finns någon möjlighet i 5:an.
Ögonstyrningen i 30:an var lätthanterlig och fungerade bra och i 5:an är det i mitt tyke krångligare.
Oavsett om du valt 5:an eller 30:an som du gjort så är det ett bra val.

Benny

Du kommer förmodligen att trivas bra med din 30a. Har en 30V själv och har nästan bara gott att säga. Visst, 45 AF-punkter, fler Cf-funktioner och en snabbare blixtsynk hade varit trevligt, men är inte absolut nödvändigt.

Lycka till!

Känns lättande att folk talar varmt om 30. Tror ärligt talat jag inte kunde misslyckas, att gå från min nuvarande kamera till 5 eller 30 är ett kliv uppåt vilken jag än väljer. Att vissa föredrar den ena eller andra talar bara för att det är 2 bra kameror.

MVH

Jag hade en Eos 33 innan jag bytte till min 20D. Fungerade perfekt. Den är också en av orsakerna att jag inte ville nöja mig med 300D eller 350D. Hade redan vant mig vid att att ha metall i huset och dubbla inmatningshjul. Sen är det ju det där att hela rutan lyser upp i sökaren vilket jag tycker är trevligt.

Kan ej rekommendera 5:an. Har haft den och programvredet på vänster sida gick sönder 2 ggr. Första gången tog Canon på sig ansvaret och lagade den, men andra gången fick jag betala tusenlappen själv.
Köp min 3:a istället. Vill du ha en analog kamera så kan jag verkligen rekommendera den. Min är i nyskick och pedantskött (inte en repa).
5 år gammal och ca 100 filmer exponerade.

MVH Patrik

Dubbla hjul!!!

Har haft 30ian ett tag nu och är inte det minsta besviken, härlig kamera! Gillar den riktigt skarpt. Visst, om Eos 30 är så här bra hur bra är då inte Eos 3 tänker den lilla pryldjävulen i huvudet? Och visst nästa gång kanske det blir en Eos 3.

Det enda jag inte gillar är blixtsynk på 1/125, hade velat använda den inbyggda som upplättning och i motljus men men, har jag förstått rätt så är det ovanligt med tider kortare än 1/90 med inbyggda blixten så man får väl lära sig leva med det, och plöja ner lite stålar till i en blixt,

Inmatningshjulet på baksidan och knapparna i det till manuellt val av fokuspunkt är KLOCKRENT! Alla kameror borde ha en sån setup!!! Busenkelt att jobba i "M" läge, me likes s lot!

MVH A.J.

ANNONS
Götaplatsens Foto