Annons

eos 33, hur är den?

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Är på väg att köpa en ny kamera och har lagt undan en eos 33. Priset är 5750:- och ett 28 - 90, 4 - 5,6 objektiv ingår. Kameran är second hand men ser i praktiken oanvänd ut.
Är kameran bra och är det prisvärt?
Hur stor skillnad är det mellan ett objektiv med glaslinser och ett med plast linser? Är skillnaden så stor att det kan komma att bli problem att kopiera eller trycka bilderna i bra kvalite?
Speedlite 420 ex, är blixten bra? och skulle den vara värd 2100:-?

Vet inte var du bor men ... för det priset ska den vara väldigt mycket i nyskick tycker jag då du får en ny för 5895:-.
http://se.pricerunner.com/photography/slr-cameras/69007/prices
Samma kamera men med fler alternativ på objektiv:
http://se.pricerunner.com/search?query=EOS33

Kameran i sig är en mycket fin kamera. Den eller EOS30 (som har ögonstyrd autofokus) diskuteras i princip varje dag på detta forum. Jag tycker det är en utmärkt kamera (jag har en EOS30). Testa söka bland tidigare trådar.

Blixten - samma sak där om priset... finns ny för ca 2800-2900:-
Blixten är bra enligt min åsikt, passar utmärkt till EOS33/EOS30. Helt automatisk, vissa inställningar kan man göra på kameran. Blixten är mer eller mindre konstruerad för att användas till just EOS33/EOS30.
Lycka till!

Jag bytte nyligen upp mig till en EOS 30 efter att ha ägt en EOS 300. Skillnaden i framförallt känsla och handhavande var mycket stor. EOS 30 är tyst, snabb och gedigen. En dröm jämfört med EOS 300. Jag är mycket nöjd med min EOS 30 och ger den fem tummar upp.

Priset du anger är som nämnts på tok för högt. Du hittar liknande paket med bättre objektiv på nätet dagligen. Titta igenom olika begagnatsajter och bytesbörser så kommer du inom en månad att hitta kameran till mycket bättre pris.

Äger även blixten och är klart nöjd med den också.

Uptäckte efter att jag skrivit inlägget att kameran inte har spotmätning. Något som jag inte kan leva utan.Skall istället kolla upp eos 3. Misttänker att den passar mina behov bättre.
33:an skulle förvisso köpas i en butik i Stockholm med 3 mån garanti. Har tidigare köpt kamera där och varit nöjd med dem. Kameran såg också sprillans ny ut.
Tack för inläggen!

Jag köpte en beggad eos 33 i nästan nyskick för 4900, då ingick batterigrepp, samt trådutlösare och fjärr och 2 par batterier. Det tycker jag var klockrent, fin kamera. Men som du säger, spotmätningen saknas, iofs tycker jag utsnittsmätningen funkar hjälpligt. Men det priset du hade lät lite högt.

Sen gjorde det ju inte saken sämre att jag fick 21 rullar film på köpet varav hälften var provia och velvia, och resten portra, tmax och neopan.

Enda som kan vara är att den känns lite plastig här och där. Men alla andra säger att den känns gedigen, men jag kanske är bortskämd. Min E-10 är fint byggd faktiskt.

3an kostar väl en hel del mer tror jag... är inte annars en beggad 5 nåt att ha. Många verkar gilla den.

Jag verkar ha en dragning att ta bilder inomhus i dåligt ljus. Detta gör att jag vill ha en kamera med den bästa autofokusen jag har råd med.
5:an, har jag läst, är lite sämre än 3:an på det.

klart

klart att femman är sämre än trean på autofokusen
Den är sämre på allt.
Betänk att femman kom 1992? och trean kom år 2000?
det skiljer liiite granna ju ;)
Det är en mycket stabilare och bättre kamera. Trean alltså
Men du får naturligtvis betala mer för den så...
trean är one from the top nu och femman var one from the top då
trean eller 1v är de som du skall titta på om du vill ha m bra autofokus nattetid. Det finns inga egentliga riktigt bra alternativ!
femman är bra men inte på det...

ANNONS
Götaplatsens Foto