Annons

Eos 33 Vs Eos 33v

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Hejsan.

Har funderat ett tag på å införskaffa en Analog EOS kamera. Största anledningen är att kunna testa på vidvinkel och extrem vidvinkel.

Men vilken ska jag välja, är ganska förtjust i EOS 33V trots att jag aldrig hållt i en, men var kan jag få tag på en sådan å vad är den värd?

Kollat lite på 1V också, men den blir lite dyr, o jag kommer säkerligen inte använda alla extra funktioner som den har.

Det som avskräcker det hela är framkallnings kostnaderna och några A4 kopior, o att säkerheten inte känns lika stabil. Tänkte använda Fujicolor Reala 100 som film i kameran, den tycks vara mkt omtyckt.

En sista fråga, fungerar Sigma's 10-20 på en analog om man använder 12 mm brännvidd och uppåt? Har kikat lite på Sigma's 12-24 också.

Hej Kallemyr!
Köp en analog EOS, nu! En 3'a, 30'a, 33'a får du for små pengar. Jag kör Sensia och Reala på mina. Kostnaderna blir inte farlig höga, men man kann inte knalla på som med digitalt forstås. Med film måsste man använda huvudet ;-)
Jag framkallar i lab. och scannar det som behövs, med en Nikon ED V och Vuescan.

Dina 2 Sigma förslag vet jag lite om på 35mm, men venta inte på att dom skal tekna fullt ut i hörnen. Jag kör en Sig.20/1.8 på mina, inte ekstrem VV, men den funkar utmärkt.

Jag har en 30'a t.s. här på Fotosidan, men 33'an har fördelen av kompabilitet med E-TTL II.
EOS 3 är en super burk, men högljudd i s.m. 30iorna.

Lycka till
Erik J

Kanske räcker ett tag med mitt 17-40 på en analog det blir säkerligen tillräckligt mkt vidvinkel. Ska testa i ngn fotoaffär hur Sigma's 10-20 ter sig på en 5D t ex.

Jag tänker väl mest fotografera landskap så E-TTL II tror jag inte att jag behöver.

Det blir nog en EOS 1 från 1989 eller ngt år framåt tror jag.

Tips på vad jag bör kolla innan jag köper den mottages gärna!

/Karl

En EOS 33 eller 33V är i mitt tycke värd ca 1500 kr i bra skick, absolut inte mer. Du kan få en EOS 1N i bra skick för typ 3000 idag. Analoga värstingar slumpas bort idag.

Japp dom slumpas bort.

Köpte min EOS 1 med booster precis. Känns riktigt bra. Allt fungerade bra, lite svårt o komma åt dioptri inställningen bara, men det löser sig, skall höra med en arbetskamrat...

Nöjer mig nog ett tag med mitt 17-40 o skaffar ett graduerat ND filter till landskaps bilderna.

Är det ngn som har en aning om hur stor del av bilden som påverkas av ett polarisations filter kring 17-30 mm på en analog?

Gott väder idag, hoppas alla fått tid att fota.

Hej.

Allemyr skrev:
Japp dom slumpas bort.

Köpte min EOS 1 med booster precis. Känns riktigt bra. Allt fungerade bra, lite svårt o komma åt dioptri inställningen bara, men det löser sig, skall höra med en arbetskamrat...

Nöjer mig nog ett tag med mitt 17-40 o skaffar ett graduerat ND filter till landskaps bilderna.

Är det ngn som har en aning om hur stor del av bilden som påverkas av ett polarisations filter kring 17-30 mm på en analog?

Gott väder idag, hoppas alla fått tid att fota.

Hej.
Vet inte riktigt vad du menar. Men ljusbortfallet brukar motsvara runt 1,5 till 2 bländarsteg på högsta poleffekt och vignetteringsfaktorn lika med noll på vissa objektiv. Det beror lite på hur gluggen är konstruerad. Du får testa dig fram mot jämnt färgade motiv. Ex på Nikons 17-35 kan man ha två filter monterade utan någon nämnvärd ökning av vignetteringen, pga att den optiska ytan är liten i förhållande till gluggens totala omfång.

Sigma 10-20 funkar inte på en analog ! Det är inte bara hörnen som blir mörka utan även mitt på kortsidan. På Sigmaspråk heter detta DC (enbart digitala med cropfaktor, 1.5 - 1.6). De som funkar på analoga (och digitala) heter DG.

/ Erik

Ja jo, den fungerade inget vidare på 5D nää, tyvärr. Blir väl ett Sigma 12-24 för mig så smånigom men har fullt upp med att utforska den analoga tekniken.

Tack för alla svar!

EOS ettan ger mkt känsla till fotografen trots att autofokusen är medioker.

Eller Sigma 15-30/3.5-4.5 DG som jag har. Ger bra vidvinkel på digital (Canon 30D), ca 24 mm omräknat. Men den är fantastiskt vid på analoga (jag har Canon 3). Kostar ungifär 4000 - 4500 kr. Ett alternativ till 12-24 ?

/ Erik

Jo Sigma's 15-30 kikade jag lite på innan jag skaffade mig mitt 17-40 men den kändes bra, men är ju inte aktuell eftersom jag tänkt att behålla 17-40'it ett tag till, men 2 mm i dessa områden är ju inte så lite heller, skillnaden mellan 15 och 17 alltså. Men jag får se, räcker kanske med 17 mm. Å det hela som avskräcker mig från 12-24 är att det är så krångligt med filter, kanske finns gigantiska kvadratiska graduerade ND filter med ngn bra hållare, men men.

Ngt som jag också undrar över är trådutlösare till EOS 1 som gärna får fungera till en 400D någon som vet ngt om en sådan?

Såg att du hade en trådutlösare Erik använder du den till EOS 3, å tror du den fungerar till en EOS 1?

För övrigt är det rätt skönt å kunna använda samma optik på en EOS 1 som på en 400D, skönt att det inte blev en 17-55 IS för min del då jag inte riktigt ännu hade tankarna på analogt.

Allemyr skrev:

Ngt som jag också undrar över är trådutlösare till EOS 1 som gärna får fungera till en 400D någon som vet ngt om en sådan?

Såg att du hade en trådutlösare Erik använder du den till EOS 3, å tror du den fungerar till en EOS 1?

Jo till 3:an och 30D är det samma trådutlösare men till 400D vet jag inte. Det är en annan till min gamla 300D. Jag har :
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556508
och det står inget om någon instegsmodell, som 400D är. Tveksamt att det är samma,se:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5388567
under tillbehör.

/ Erik

A okej, får väl bli en separat till "ettan".

Hur exponerar en EOS 1, på min 400D får jag överexponera ngt och på min förra 350D fick jag under exponera ett 1/3 dels steg. Någon som har koll på hur det ligger till med en EOS 1, under exponera eller överexponera, eller kanske passar det bra för mig med EV +- 0...

Tackar för alla svar i denna tråd.

ANNONS
Götaplatsens Foto