Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 350D LCD-Problem

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasL

Medlem
Hallå alla Fotografer.

Nu är det som så, att jag valde att klättra upp ett steg.
Och valde därför att gå ifrån min Digitala Kompaktkamera, över till en EOS 350D.

Har dock ett problem med att få igång LCD-displayen.
Har provat alla knappar som jag kan hitta, och det finns ju ingen "Disp"-knapp som många andra kameror har.

Har provat att trycka på bild-visar knappen, det fungerade inte heller.

Jag kommer inte att använda LCD:n när jag fotar, men det är ändå en funktion som jag vill ha när jag betalat ett par tusen för en kamera.

Tacksam för svar!

Mvh ;
Niclas L
 
Hej!

Är det möjligheten att se bilden du "ska" ta på LCDn du är ute efter så måste jag göra dig besviken. Den funktionen finns inte på en 350D. Inte på många DSLR kameror alls tror jag.

/Anders
 
Hejsan.

Jag vill helt enkelt kunna se det jag riktar emot.

Har haft en Fujistu S5000 har jag för mig den heter, och denna kameran kunde det.
Det var också en Digital Systemkamera.

Är det omöjligt att ens se något i displayen förutom inställningarna, samt bilder i minneskortet?

Tacksam för svaret!
 
Hej du!
Tyvärr Niclas men de går inte att se motivet i displayen utan bara redan tagna kort.
Om de är Fuji FinePix S5000 som du haft tidigare så är detta en kompaktkamera.

/M
 
Där ser man.
Hade faktiskt ingen aning om det.
Är det så med alla DSLR kameror?
För nu när jag fotade så känns det ansträngt i ena ögat av att behöva kika in i okularet hela tiden.

Detta är troligtvis enbart pga. att jag inte har så mycket vana utav det.
 
Du vänjer dig. Efter ett tag kommer du inte vilja se åt en LCD display. Sökaren slår den på allt!
 
NiclasL skrev:
Har haft en Fujistu S5000 har jag för mig den heter, och denna kameran kunde det.
Det var också en Digital Systemkamera.

På en systemkamera kan du byta objektiv, på S5000 går inte detta, alltså är det en kompakt kamera.

En systemkamera är byggd på ett sådant vis att du inte kan se bilden "live" i LCD'n innan bilden är tagen, men det finns vissa undantagsfall. Framför sensorn (det som fångar bilden) hos en systemkamera sitter det en spegel för att du ska kunna se genom den optiska sökaren. Detta gör att kameran inte "ser" hela tiden. Men när du trycker på avtryckaren fälls speglen upp, slutaren öppnar, stänger och speglen fälls återigen ner - bilden är tagen, nu kan du se den. Men på en kompaktkamera är där ingen spegel framför sensorn, detta gör att kameran "ser" hela tiden, så att du kan få bilden "live" på din LCD skärm.

Vad jag vet finns det i nuläget två st kameror med denna fuktionen att du kan se bilden "live" i skärmen. Den ena är Olympus E330, denna har en extra sensor har jag för mig för att få bilden "live". Och sen den nya Canon 1D mark III som inte finns i butikerna ännu, hos denna fälls speglen upp så att sensorn kan "se".

Jag hoppas att du förstår!
Mvh
A .
 
Tackar så otroligt mycket för era svar.

Jadå, förstår precis hur du menar.

Dags för mig att lära mig hur allt fungerar nu.
Har lite problem med slutartid, och EV i dagsläget.
Detta är förhoppningsvis något som kommer med tiden.

Måste personligen säga att jag älskar BuLB funktionen.
Då min förra kamera hade en slutartid på 2 sek.

Så med BuLB funktionen kommer det bli många nätter vid bron som går över motorvägen :)

Återigen, Tackar så mycket!
 
Finns två DSLR till med Live View - Leica och Panasonic's kameror med 4/3 fattning. Sen kommer Olympus med E-410 och E-510 till Juni.
 
ANNONS