Annons

EOS 40D, hur snabbt minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedyswede

Medlem
Har efter åratal av fotografering med kompaktkameror beslutat att ta steget till en digital systemkamera. En EOS 40D med ett 18-85 IS USM och ett 70-300 IS USM är på väg hem :)

Sitter och ska beställa minneskort till den nya pärlan och inser att jag inte riktigt har kläm på hur snabbt kort en sån här kamera kräver. Kan någon tipsa?

Jag använder Sandisk kort.
40D kan inte dra nytta av det allra snabbaste extreme IV, det är bara 1D mkIII kamerorna som kan det hos Canon, jag använder Extreme III korten.
Eftersom kameran har en stor intern buffert är det sällan man bromsas av minneskortet med 40D, kräver extremt lång serietagning i höghastighetsläget.

Du behøver så snabbt kort som møjligt vid øverføring till datorn från kameran eller minneskortlæsaren. Kameran kan inte skriva så snabbt som Extreem III korten kan ta emot infon.

Tackar för svaren :)

Det verkar alltså som om ExtremeIII duger å kamerans vägnar, men att man får snabbar hantering mot datorn med ett vassare kort?

Speedyswede skrev:
Tackar för svaren :)

Det verkar alltså som om ExtremeIII duger å kamerans vägnar, men att man får snabbar hantering mot datorn med ett vassare kort?

Prexis rætt uppfattat. Inget ær så enerverande som att vænta på nerladdningar, varifrån de ænn kommer.

Speedyswede skrev:
Ja, under förutsättning att du använder en kortläsare som kan utnyttja kortets läshastighet.

BugEyes skrev:
..eftersom kameran har en stor intern buffert är det sällan man bromsas av minneskortet med 40D, kräver extremt lång serietagning i höghastighetsläget.

Låter bra det. Som amatör valde jag själv nyss ett Sandisk Ultra II 4Gb till ovanstående kamera. Ville ha kortet idag och på Scandinavianphoto var det slut på Extrem III kort på 4 Gb. Fick alltså välja mellan 4Gb och långsammare kort eller 2Gb och snabbare kort.

Tänkte också att kameran buffrar bra och att jag förmodligen inte märker av hastighet mot kortet när jag fotar. Däremot tar det kanske något längre tid att ladda över till datorn. Eftersom jag inte proffsfotar så ska jag överleva denna väntan...

Tack för bra länk (verkar ju inte skilja så mycket som specifikationen på korten från tillverkarna gör gällande).

ANNONS
Götaplatsens Foto