Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 40d vs 500d

Produkter
(logga in för att koppla)
500d har en nyare sensor och du kan filma.
40d har lite mer ergonomi och känns hållbarare.

bildkvalité är egentligen hugget som stucket.

500d har en nyare sensor och du kan filma.
40d har lite mer ergonomi och känns hållbarare.

bildkvalité är egentligen hugget som stucket.

Hej !

Har aldrig använt en 500d, har däremot både 40d och 400d att jämföra med.

Bildkvaliteten är i stort sätt lika, båda 10m, men ev aningen bättre i vissa situationer med 40d.

Däremot snabbheten och af-prestanda i dåligt ljus gör att 400d blir rejält frånåkt vid
såna tilfällen, hur lika 400-500 är vet jag inte, men jag skulle nog försöka prova en 500 i
dåligt ljus innan valet.

//MW

Jag har för mig 500D har aningen mindre brus vid hög ISO, men skillnaden är nog rätt liten och tror inte du kommer märka någon skillnad.

Fördelen med 40D är att du har två hjul för inställningar, joystick, riktigt sökarprisma, bättre AF, snabbare serietagning, toppdisplay och snabbknappar för diverse funktioner för direkt åtkomst utan att behöva gå in i menyer.

Fördelen med 500D är att du har högre upplösning, är lättare och (om intresse finns) att det går att filma, dock bara i 20 fps vid 1080.

Jag har haft båda, och även 50d. Jag gillade aldig canons 15 megapixelsensor, nåt med filerna, vet inte vad, både tidigare och senare kändes snyggare. Gjorde mig bums av med både 50d och 500d

ANNONS
Götaplatsens Foto